۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی سی و چهارم درس حوزه

دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

جلسه ی سی و چهارم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات

دریافت

دلائل اخباریین بر احتیاط در شبهه تحریمیه : آیات و اخبار گذشت . دلیل سوم عقل بود  اما جواب مرحوم شیخ انصاری (ره ) جواب اول : علم اجمالی درست است که در شرع مقدس محرماتی وجود دارد ما مکلف به چه نوع حرامی هستیم آیا حرام واقعی یا حرامی که بواسطه ادله به ما برسد .

سه فرض در مسئله هست :1- مکلف به حرام واقعی (لوح محفوظ ) 2- هر چیزی که از طرق شرعیه برسد به او مکلف است 3- به حرام واقعی که بوسیله ادله منصوبه شرعیه برسد مکلف است

فرض اول درست نیست چون تکلیف مالایطاق است فرض دوم لازمه اش تصویب است فرض سوم درست است اگر بوسیله ادله به حرام واقعی برسیم مکلف هستیم و الا مکلف نیستیم پس ترک محتمل الحرمه واجب نیست و احتیاط هم لازم نیست

جواب دوم : مامکلف به حرام واقعی هستیم در جایی که محتمل الحرمه است اصل عدم حرمة را جاری می کنیم . علم اجمالی با اجرای اصل عدم حرمة معارض نیست . مثل شک در ریختن بول بچه در دو ظرفی که یکی از آن دو ظرف قبلا نجس بوده ظرفی که نجس بوده را کنار می گذاریم ظرف دیگر را اصل عدم جاری می کنیم اصل عدم با علم اجمالی معارضه نمی کند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی