۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

بازخوانی علائم ظهور امام زمان(عج) بر اساس قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷ ب.ظ

 

سقوط حزب بعث و صدام و نیز شرایط فعلی داعش در عراق که در حال نابودی هستند، می‌تواند مصداق خاص  آیه 155 سوره بقره و از علائم ظهور باشد.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در مهدیه مشهد، به تفسیر آیه شریفه 155 سوره بقره پرداخت و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «ما شما را با شیئی از خوف، گرسنگی، نقص اموال و نارسایی‌های جسمانی و کمبود‌های نسبت به فرآورده‌های زندگی می‌آزماییم و ای پیامبر(ص) به صابران در این آزمایش بشارت بده.» این آیه از آیاتی است که به علائم ظهور امام زمان(عج) تفسیر شده است و افزون بر این، برداشت به «عوامل ظهور» نیز از آن می‌شود.

وی به شیوه همیشگی خود، ابتدا به بازخوانی روایات تفسیری پیرامون این آیه شریفه پرداخت و اظهار کرد: در تفسیر این آیه، سه روایت از معصومین(ع) داریم که متعلق «بشارت» را خروج و ظهور امام زمان(عج) دانسته‌اند. محمد بن ابراهیم نعمانی روایتی را از امام صادق نقل می‌کند که حضرت فرمودند «انّ قدّام قیام القائِم عَلامات بَلوی مِن الله تَعالی لعِباده المُؤمنین» یعنی پیشاپیش قیام امام زمان(عج) علامت‌هایی است که نشان از ابتلای مؤمنان دارد. محمد بن مسلم از امام صادق می‌پرسند این علامات چیست؟ و ایشان به این آیه شریفه اشاره کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی «زوال قدرت قدرتمندان»، «بروزگرانی در جامعه»، «کم فایده شدن تجارت»، «مرگهای ناگهانی» و «از بین رفتن برکات محصولات زراعی» را از نشانه‌های مطرح شده برای ظهور در تفسیر امام صادق(ع) از این آیه شریفه عنوان کرد و افزود: حضرت به محمد بن مسلم فرمودند این تأویل آیه 155 سوره بقره است و بنا به فرموده قرآن کریم، تأویل آیات را کسی جز خدا و راسخون در علم که مراد از آن‌ها معصومان(ع) است، نمی‌دانند.»

امام جمعه مشهد مقدس به روایت دیگری از امام صادق(ع) اشاره و اظهار کرد: ابی بصیر می‌گوید امام صادق(ع) فرمودند «لازمه‌ ظهور این است که یک سال قبل از قیام امام زمان(عج) قحطی و گرسنگی شدید و خوف شدید از کشته شدن در بین مردم به وجود آید و دچار کمبود در مسائل اقتصادی و نارسایی‌های جسمی شوند و این علائم به روشنی در قرآن بیان شده» و سپس حضرت همین آیه را تلاوت کرده‌اند.

وی به بازخوانی سومین روایت درباره تفسیر آیه 155 سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: جابر جعفی می‌گوید از امام باقر(ع) درباره این آیه سؤال کردم و ایشان فرمودند «این آیه یک مصداق خاص دارد و یک مصداق عام؛ مصادیق خاص این گرسنگی و گرفتاری در کوفه است و خداوند دشمنان اهل‌بیت را به این وسیله نابود می‌کند. اما مصداق عام آیه در شام است که هم دشمنان و هم دوستان به آن مبتلا می‌شوند.»

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که مقصود امام پنجم(ع) از کوفه، عراق امروزی است، خاطرنشان کرد: سقوط حزب بعث و صدام در عراق و نیز شرایط فعلی داعش در عراق که در حال نابودی هستند، می‌تواند مصداق خاص این آیه شریفه باشد. اما این قحطی و سختی به گفته حضرت در شام هم شامل دوستان اهل بیت است و هم شامل دشمنان ایشان؛ به گونه‌ای که تا آن زمان چنین سختی و مشکلاتی برای آن‌ها به وجود نیامده باشد.

وی تصریح کرد: علائم خاص و عامی که در این تفسیر بیان شده، تقریبا در زمان ما در حال وقوع است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند «قحطی و گرسنگی مربوط به قبل از قیام امام زمان(عج) است اما ترس از کشته شدن و ناامنی مربوط به بعد از قیام حضرت است.» در روایات دیگر هم داریم که سفیانی بعد از قیام امام زمان(عج) جنایات خودش را توسعه داده و حتی مدینه را تصرف می‌کند و حضرت را تعقیب می‌کند، تا این‌که لشگر آنها بین مدینه و مکه دچار خسف می‌شود.

گفتنی است جلسه تفسیر قرآن هفتگی آیت‌الله علم‌الهدی چهارشنبه شب هر هفته در محل مهدیه مشهد، با حضور علاقه‌مندان به قرآن و عترت برگزار می‌شود.

فیلم تفسیر قرآن-تلاوت قرآن


دریافت
فیلم تفسیر آیت الله علم الهدی

دریافت



نظرات (۱)

سلام علیکم
بنده‌ی طلبه به نوبه خودم از حضور جهادی آیت الله علم الهدی در عرصه دفاع از حیثت انقلاب اسلامی عزیز سپاسگزارم...
آیت الله علم الهدی عزیز ؛
ظاهرا در این مملکت علما سر در برف فقه و اصول فرو برده و از اسلام و منطق اسلامی چیزی بخاطر نمی‌آورند.
شاید همین باعث شده که اخیرا نماینده ای پا از گلیم خود فرا گذاشته و جسورانه به عالم مجاهدی همچون شما حمله ور می‌شود…
نمیدانم از من چه کاری ساخته است، خواستم شکایتی علیه این گستاخی ها تنظیم کنم اما دیدم علیه خودم می‌شود چون آزادی در دولت فعلی یعنی نشر بی غیرتی نه چیز دیگر...
التماس دعا

به هرحال جز روشنگری در میان محافلی ک حضور پیدا می‌کنم کاری از بنده ساخته نیست...
دعا می‌کنم خدا دشمنان اسلام را با دست سربازانی مثل شما نابود گرداند...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی