جلسه ی سی و سوم درس حوزه
جلسه ی سی و سوم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات
بحث درباره اثبات وجوب احتیاط مطابق با عقیده اخباریها بود در شبهه تحریمیه
ادله ای که اخباریها اقامه کرده اند یکی کتاب بود ودیگری سنت . چهار دسته از روایات مطرح کرده اند و بعضی از آیات قرآن که به اینها جواب داده شد .بعد از کتاب وسنت نوبت به دلیل عقلی رسید ودلیل عقلی که اخباریها اقامه کرده اند ادله وجوب احتیاط را دو دلیل دانسته اند و دلیل عقلی به معنای آن دلیل ملازمه ای که ما داریم که انطباق عقلا هست را اخباریها قائل نیستند دلیل عقلی آنها با توجه به دو اصل است . وبا عقلی بودن آن دو اصل استدلال کرده اند دلیل عقلی انطباق با آرای عقلا را اقامه نکرده اند وقبول ندارند و قائده ملازمه را هم اخباریها قبول ندارند . اسم دلیل عقلی را هم که نامگذاری کرده اند به اصطلاح خودشان است صریح سنت وصریح کتاب هم نیست در واقع رجوع به اصلی است که می تواند هم اصل شرعی باشد وهم اصل عقلی به همین مناسبت اسمش را گذاشته اند دلیل عقلی . واولین دلیل عقلی اینها قائده اشتغال است
ما دو نوع برائت داریم شرعیه وعقلیه ...واشتغال هم دونوع است