۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ امام صادق (علیه‌السلام) هم با حاکمیت جنایتکار مبارزه می‌کردند و هم در عرصه سیاست و پاسخگویی به علوم و اندیشه‌های بیگانه واردشده به امت اسلامی پاسخگو بودند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، هشت مردادماه در حرم امام رضا(علیه‌السلام)، با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق(علیه‌السلام)، بابیان این‌که امروز، روز بیست و چهارم ماه شوال، شب شهادت جان‌گداز رییس مذهب، امام صادق (علیه‌السلام) است، اظهار کرد: شیعه خراسانی آمد خدمت امام صادق (علیه‌السلام)، وجود اقدس موسی بن جعفر درحالی‌که به‌ظاهر کودک خردسالی بود در محضر امام صادق )علیه‌السلام) قرار داشت، حضرت به شیعه خراسانی فرمودند، عن‌قریب ما همسایه شما خواهیم شد، عرض کرد چطور یابن رسول‌الله؟ بنا دارید به خراسان سفر کنید؟

 

فرمودند نه، از این فرزندم پسری متولد می‌شود، او حجت بارقه الهی بعد از او خواهد بود، او به سرزمین شما هجرت می‌کند، در آنجا او را با زهر جفا مسموم می‌کنند و مرقد او، سالیان و قرن‌ها در سرزمین شما می‌درخشد، ما همسایه شما خواهیم شد؛ برادران و خواهران، شما عزای امام صادق را، آن امام صادقی که درزمانی که هنوز امام رضا متولد نشده بودند، امام صادق شما را می‌دیدند، ما را می‌دیدند که در این سرزمین ما هستیم، امام صادق همسایه ما هستند، قبر میوه دلشان، علی بن موسی‌الرضا در این سرزمین هست.

 

دعوت به حضور در اجتماع عظیم عزای امام صادق(علیه‌السلام)

 

لذا فردا به مناسبت شعائر تسلی به ساحت مقدس امام هشتم، تجمع عظیم در میدان شهدا در ساعت 9 برگزار می‌شود و از آنجا دست جمعی اشک‌ریزان، سینه‌زنان به در خانه امام رضا می‌آییم،اشکتان را به امام رضا نشان دهید، برق اشک شما را امام رضا ببینند، مصیبت‌زدگی شما را در عزای جد بزرگوارشان امام صادق (علیه‌السلام) مشاهده کنند، ان شاالله عموم شما برادران و خواهران نمازگزار سعی کنید در این مراسم پرشکوه عزای امام صادق (علیه‌السلام) فردا شرکت کنید، لااقل به امام رضا نشان دهید شما را دوست داریم، نشان دهیم خاک‌نشین در خانه‌تان هستیم، سوگ جد مظلومتان امام صادق (علیه‌السلام) را ما برگزار می‌کنیم.

 

برادران و خواهران، امام صادق (علیه‌السلام) خیلی مظلوم بودند، مثل امروز، یکی از اصحاب آمد در خانه را زد، خواست امام را عیادت کند، به او گفتند امام ملاقاتشان ممنوع است و حالشان خوب نیست، او سرش را گذاشت روی کوبه در خانه امام صادق و شروع کرد به گریه کردن و گفت: «من شیعه‌ام، من دل داده مولایم امام صادق هستم، چطور من را راه نمی‌دهید امامم را ببینم؟»، موسی بن جعفر فرمودند بگذارید وارد شود.

 

می‌گوید وقتی وارد شدم و در حجره را باز کردم، کسی راندیدم چون دیدم وسط این حجره، یک فراشی پهن‌شده، یک رخت خوابی پهن‌شده ولی روی رخت خواب کسی نیست، فقط یک شمد روی تشک انداخته‌اند، فقط یک سر را دیدم که روی بالین است؛ برای کشتن یک پیرمرد 65 ساله باید چه زهری به کار برده می‌شد؟ دیدم بدن امام صادق آب شده، هیچ حجم بدن در زیر این شمد نمودار نیست، فقط یک سر از امام صادق روی بالین پدیدار است.

 

خوش به حال شما عزیزان زائر و مجاوری که این سعادت را پیدا کردید روی فرش امام رضا زانو بزنید و بر مظلومیت جد غریبش، امام صادق (علیه اسلام) که برای کشتنش چنین زهری را به کار برده‌اند، اشک بریزید و برق اشک خودتان را به وجود اقدس امام هشتم نشان بدید.

 

امام صادق (علیه‌السلام) شخصیتی چندبعدی داشتند

 

شخصیت امام صادق (علیه‌السلام)، یک شخصیت چندبعدی هست، ما مشکلمان این است که حوزه معرفت‌شناسی ما نسبت به مقام معصومین (علیهم‌السلام) در پهنه حوزه احساس ما نسبت به معصومین نیست، آن‌قدر که اینان را دوستشان داریم، نمی‌شناسیم و آن‌قدر که به این‌ها علاقه داریم، شناخت نداریم؛ این عدم تطبیق حوزه معرفت‌شناسی ما نسبت به ائمه معصومین با آن عرصه عشق و ارادت و عاطفه ما سازگار نیست، آن‌قدر اینان را نمی‌شناسیم.

 

پندار غلطی است که امام صادق(علیه‌السلام) از سیاست دور بودند

 

شخصیت امام صادق (علیه‌السلام) یک شخصیت چندبعدی است؛ برادران، شما حساب کنید موقعیتی که امام صادق در این موقعیت تشریف داشتند، ما ائمه (علیه‌السلام)، هرکدام را با یک نشانه تشخیص می‌دهیم، امام صادق امام علم و امام باقر امام علم اما خیال می‌کنیم امام صادق و امام باقر فقط یک‌گوشه مسئله می‌گفتند، حلال و حرامی را بیان می‌کردند، به سیاست و حکومت و جنایت و جوری که از بنی‌عباس و بنی‌امیه بر امت اسلام وارد بود، کاری نداشتند، این پندار غلطی است که نسبت به امام صادق داریم.

 

در موقعیتی که امام صادق (علیه‌السلام) در آن موقعیت سیاسی قرار داشتند، چاره‌ای جز این نبود؛ یک قرن و نیم از ظهور اسلام گذشته، از تمام فرهنگ‌های کشورهای متمدن جهان، اندیشه‌ها، افکار، علوم و فنون وارد امت اسلام شده، از امپراتوری رم، امپراتوری ایران و سرزمین هند و این علوم و فنونی که واردشده، چشم‌های مسلمانان را خیره کرده که اسلام چیزی ندارد، در اسلام واقعیتی وجود ندارد.

 

امام صادق(علیه‌السلام) در خط مقدم مقابله با نحله‌های سیاسی و علوم وارداتی حضور داشت

 

شما امروز یک زرق‌وبرق فناوری غربی را در یک موقعیت‌هایی مشاهده می‌کنید، برخی مردم ما چنان دلداده غرب شده‌اند که انگار رازقشان اروپا و آمریکاست، در آن زمان هم همین مشکل بود، این علوم و فنونی که از کشورهای مختلف وارد شد، چشم مسلمانان را خیره کرد که اسلام چی دارد، مظهری که از اسلام دارند، یک خلیفه ناپاک آدم کش جنایتکار می‌گسار شهوت‌ران هوس‌باز به‌عنوان جانشین پیغمبر در رأس قدرت و حکومت، این‌ها اسلام، قرآن و پیغمبر را در مظالم، جنایات و ناپاکی‌های این خلیفه می‌گسار هوس‌باز و شهوت‌ران بی امیه و بنی‌عباس می‌بینند، علم و فناوری و دانش و فکر و اندیشه را یا از ایران آمده، یا از روم آمده و یا از هند آمده.

 

از طرفی هم پیدایش نحله‌های فکری مختلف که با شگردهای سیاسی جنایتگرانت بنی‌امیه و بنی‌عباس در جامعه دینی ما ظاهر شد، یک بلای دیگر؛ امام صادق با چنین وضعی روبرو شدند و با چنین جریانی روبرو بودند، امام هم باید با حاکمیت جنایتکار مبارزه کنند، هم در عرصه سیاست در خط یک انقلاب و دگرگونی سیاسی فعالیت کنند، هم باید این چشم‌های خیره شده به علوم و فنون و دانش‌ها و اندیشه‌های وارداتی از کشورهای بیگانه به داخل فرهنگ امت اسلام رو پاسخگو باشند و شما ببینید شخصیت معصومانه معجزآسای امام صادق (علیه‌السلام) در چند جبهه مرد و مردانه وارد عمل شد.

 

امام صادق مرجعیت علمی اسلام را به دنیا ثابت کرد

 

در عرصه‌های علمی در یک فاصله کوتاه، امام صادق به همه امت اسلام و به همه جهانیان ثابت کرد، منبعیت و مبدأیت علم، اندیشه، فکر و فناوری که اسلام، قرآن و وحی دارد، در هیچ کجای دنیا صاحب نمونه نیست، این را ثابت کرد امام صادق (علیه‌السلام).

 

در اطراف‌واکناف جهان، مردم بیایند غریب‌ترین علوم و فنون را از امام صادق (علیه‌السلام) درس بگیرند و امام صادق بشود مبدأ اختراع، ابتکار، اکتشاف برای یک سلسله واقعیت‌های علمی و فناوری که بر همه مردم دنیا پوشیده است، به برکت وحی و قران و دین و هرچه هم می‌گوید از قرآن شاهد بیاورد؛ در یک فاصله کوتاه به‌کلی وضع منقلب شد، امت اسلام به این نتیجه رسیدند اگر علم است، اگر فناوری است، اگر دانش و فکر و اندیشه است، جز در قاموس وحی و معارف وحی، حقیقتی در هیچ کجای دیگر ندارد.

 

امام صادق (علیه‌السلام) این واقعیت را به دنبال ثابت کردند و مدینه شد خورشید تابناک همه علوم و فناوری که در کره زمین می‌درخشد و هر اندیشمند و مبتکری را از اطراف دنیا به خودش جذب کرده است، حدیث توحید را بخوانید که حضور اقدس امام صادق (علیه‌السلام) برای یک طبیب هندی، توحید را چطور بر مبنای فناوری و علم خود او تبیین می‌کنند.

 

برتری و سلطه علمی و فکری اسلام بر تمام فرهنگ‌ها

 

در این عرصه و در این زمان کوتاه، سلطه علمی و فکری اسلام بر همه فرهنگ‌های دنیا، امتیاز و برتری علمی اسلام بر همه معاهد و مجامع علمی جهان به‌وسیله امام صادق (علیه‌السلام) ثابت شد و همزمان امام در عرصه سیاسی یک مبارزه‌ای را شروع کرد که دستگاه حکومت با یک خلأ روبرو شد؛ تمام عناصر و عواملی که به امام دلداده بودند و در نهادهای حکومتی به‌عنوان یک نیروی فعال انسانی کار می‌کردند، امام صادق (علیه‌السلام) با یک سیاست خاص، تمام این نیروها را از درون دستگاه‌های اداری و حکومتی بیرون کشیدند و دستگاه حاکمیت از نیروی انسانی فعال خالی شد.

 

صفوان جمال از شیعیان امام صادق (علیه‌السلام)، مدیرعامل یک شرکت بزرگ حمل‌ونقل در جریان کشور اسلامی است، بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل بین عراق برای تجارت به او تعلق دارد، آمد خدمت امام صادق (علیه‌السلام)، حضرت به او بی‌مهری کردند، عرض کرد یابن رسول‌الله، از من خلافی سر زده که شما به من بی توجهید؟ فرمودند کدام خلاف بالاتر از این‌که تو شتران خودت را به منصور دوانیقی اجاره دادی که او از بغداد به مکه بیاید.

 

جدا کردن نیروی انسانی فعال از دستگاه حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس

 

عرض کرد کار خلافی نکردم، سفر عبادت بود، می‌خواست بیاید عبادت و من هم امکاناتم را در اختیار او قرار دادم و مال‌الاجاره‌ام را می‌گیرم، فرمودند دلت می‌خواهد منصور بیاید مکه، سالم به بغداد برگردد، مال‌الاجاره تو را بدهد؟ عرض کرد بله، اگر مال‌الاجاره من از بین برود من ورشکست می‌کنم، یک شرکت حمل‌ونقل با این گستردگی و آن‌هم در مقابل چنین حرکت تجاری فوق‌العاده دستش خالی شود، ورشکستگی‌اش قطعی است.

 

فرمودند به همین اندازه که تو راضی هستی او سالم برگردد و مال‌الاجاره تو را بدهد، در همه مظالم منصور دوانیقی شریکی؛ شما ببینید، یک تشکیلات اقتصادی نیرومند کشور، یک شرکت حمل‌ونقل با مدیرعاملش امام صادق این‌جور برخورد کند، یک جریان اقتصادی را از همکاری با دستگاه حکومت، امام صادق کنار بکشند، یعنی اجرای یک سیاست تهاجمی برای خالی مردن زیر پای حکومت نابکار و جائرانه.

 

وجود مقدس امام صادق (علیه‌السلام) به این نتیجه رسیدند که اگر بنا شد دستگاه‌های اقتصادی وابسته به حضرت شوند، جریان استکباری حاکم از نیروهای اقتصادی خالی بشود و اگر مسلمانان و شیعیان بر توان خود و نقش‌آفرینی‌شان در ابعاد مختلف کشور متکی بشوند، حکومت سقوط می‌کند، دقیقاً نقشه‌ای که امروز با سرانگشت توانمند ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری در کشور به‌عنوان یک راهبرد ارائه‌شده.

 

برادران، خواهران، رهنمودهای رهبری، نظریه سیاسی یک انسان نیست، راهبردهایی که مقام معظم رهبری ارائه می‌کنند، چرا ولی‌فقیه بر ما ولایت دارد؟ چرا باید در رأس حکومت اسلامی، ولایت‌فقیه باشد؟ چون فقیه، مبانی چه در عرصه راهبرد و چه در عرصه رهنمود و چه در حوزه راهکار، این‌ها را از معارف اهل‌بیت استنباط می‌کند و در اختیار ما می‌گذارد.

 

راهبردهای سیاسی، علمی و اقتصادی رهبری برگرفته از سیره امام صادق است

 

اگر مقام معظم رهبری یک دستور راهبردی می‌دهند به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، یک دستور راهبردی می‌دهند به‌عنوان تولید علم و تعالی بخشی دانش و نرم‌افزار آموزش علمی، اگر مقام معظم رهبری یک چشم‌اندازی را برای کشور تنظیم می‌کنند که در جند سال دیگر به‌عنوان مرجعیت علمی جهان یا مرجع علمی منطقه باید این کشور شناخته بشود، این راهبرد را از سیره امام صادق گرفته‌اند و به ما راهبرد و رهنمود می‌دهند.

 

مبدأ و منبع راهبردشان معارف اهل‌بیت است، این حدیث امام صادق است، این سیاست امام صادق است، این دستور امام صادق است؛ مردم کشور شما با همه کشورها فرق دارد، کشورهای دنیا را نظریات سیاسی یک صاحب قدرتی که در رأس کشور است دارد اداره می‌کند اما کشور شما را مبانی و معارف امام صادق و امام صادق و معصومین دارد اداره می‌کند. «تکبیر»

 

دشمن تنها به دنبال حذف ولی‌فقیه از حکومت اسلامی است

 

این به برکت ولایت‌فقیه است، این به برکت این است که یک پسر پیغمبر درس‌خوانده مکتب امام صادق (علیه‌السلام)، دانش‌آموخته فقه امام صادق (علیه‌السلام) در رأس قدرت نظام شما قرار دارد، این معنای اسلامیت نظام است، نظام شما این است و به این خاطر هست که دشمن همین نقطه را هدف قرار داده، می‌خواهد همین‌جا را بزند، به‌جای دیگر کاری ندارد، به هیچ نهادی از نهادهای نظام شما کاری ندارد، فقط به همین نقطه کار دارد چون امروز به‌وسیله ولی‌فقیه، امام صادق دارد کشور را اداره می‌کند و معارف امام صادق و امام باقر دارد این کشور را تأمین می‌کند، برای همین دشمن این نقطه را هدف قرار داده است.

 

امیدواریم خداوند به برکت این شهدایمان، به برکت این بچه‌هایی که از پدر و مادرشان دارند جدا می‌شوند و می‌روند کنار دریای مدیترانه و می‌روند در کویر عراق و شام مقابل دشمنان خدا می‌ایستند، بدن تکه‌تکه‌شان را به پدر و مادرشان برمی‌گردانند، به برکت این اخلاص‌ها و خون‌ها، ذات مقدس پروردگار این نعمت را بر ما مستدام بدارد.

فیلم خطبه دوم


دریافت

فیلم خطبه سوم


دریافت

 

 

نظرات (۲)

درود بریار امام
با سلام و عرض خسته نباشید.
لطفا مانند سابق صوت های خطبه‌ای نماز جمعه و بخش عربی خطبه دوم را در سایت و کانال تلگرامی قرار دهید. باتشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی