۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

امیرمؤمنان(ع) برجسته‌ترین چهره‌ها در کنار پیامبر(ص)، در خط توسعه اسلام بود و اگر قدرت ایشان در کنار پیامبر(ص) را نادیده فرض کنیم، به هیچ وجه اسلام قابل بنیان‌گذاری و ترویج نبوده است.

 

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شامگاه هجدهم ماه مبارک رمضان، در مراسم احیای شب قدر، در مهدیه مشهد اظهار کرد: از بینش‌گاه همه مسلمانان جهان، امشب فرصت منحصر به فردی در رهگذر یک سال انسان برای ترمیم نواقص و خلأهای گذشته در عبودیت پروردگار است. اما در بین تمام جوامع اسلامی، این سعادت برای ما شیعیان حاصل شده است که دستی را به سوی خدا دراز کنیم که قبلا آن را به دست مولا(ع) داده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این‌که امیرالمؤمنین(ع) یک حقیقت ناشناخته در جهعان است، افزود: این ادعا  تنها بیان ما نیست؛ پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) فرمود «غیر از من و خدا، هیچ‌کس تو را نشناخت.» امیرمؤمنان(ع) در هیچ بعدی از ابعاد وجودی‌شان قابل شناخت نیستند و در بین این ابعاد گوناگون، «مظلومیت» ایشان واقعیت ناشناخته‌تری است.


دریافت

وی در تبیین ابعاد مظلومیت امیرمؤمنان(ع) خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) برجسته‌ترین چهره‌ها در کنار پیامبر(ص)، در خط توسعه اسلام بود و صرف نظر از تمام خصوصیات معنوی و ولایی، قدرتی در کنار پیامبر(ص) بودند که اگر آن را نادیده فرض کنیم، به هیچ وجه اسلام قابل بنیان‌گذاری و ترویج نبوده است. تا جایی که خداوند در حدیث قدسی خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید «و لو لا علی لما خلقتک.» البته این حدیث به این معنا نیست که امیرمؤمنان(ع) از نظر شخصیتی بر پیامبر(ص) امتیاز دارد. ایشان خودشان می‌فرمایند «أنا عبدٌ من عَبید محمد(ص).» این حدیث، به نقش و اثرگذاری امیرمؤمنان(ع) در جا افتادن اسلام، توسعه دین و تثبیت قرآن و معارف اشاره دارد و می‌خواهد بگوید «اگر علی(ع) نبود، آمدن پیامبر(ص) نتیجه‌ای نداشت.»

آیت‌الله علم‌الهدی سپس به بازخوانی نقش امیرمؤمنان(ع) در تثبیت اسلام پرداخت و با اشاره به حضور ایشان در جنگ‌های برجسته‌ای چون «احد»، «بدر» و «احزاب»، یادآور شد: در جنگ «بدر» که یکی از جنگ‌های برجسته‌ بسیار سنگین برای جامعه دینی بود،75 نفر از گردن‌کشان قریش به دست امیرمؤمنان(ع) هلاک شدند که از این بین 35 نفر منحصرا توسط ایشان کشته شدند و در هلاکت بقیه نیز امیرمؤمنان(ع) دخالت داشتند. این افراد در واقع عصاره دشمنان رسول‌الله(ص) بودند و امیرمؤمنان(ع) کمر جبهه آن‌ها را شکستند.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در جنگ احد، وقتی خالد بن ولید شبیخون زد و مسلمانان در محاصره جمع 3 هزار نفری از لشگر دشمن درآمدند، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) تنها در وسط میدان ماندند و مولا(ع) به تنهایی دشمن را شکست دادند و اگر ایشان نبودند، سفره اسلام همان‌جا برچیده می‌شد. آن وقت، حق کسی را که این همه در توسعه نبوت نقش داشت، پس از رحلت پیامبر(ص) غصب کرده و نه تنها ایشان را بایکوت سیاسی کردند، بلکه بدترین و خشن‌ترین حرکات را نسبت به ایشان و اهلبیت(ع) مرتکب شدند. این برخورد با ایشان بود که مولا در خطبه شقشقیه درباره آن می‌فرمایند «امر برای من بین جنگ مسلحانه و صبر در فتنه کور دائر شد و من مانند فردی که خار در چشم و استخوان در گلو دارد، صبر کردن را ترجیح دادم. آن هم صبری که انسان میان‌سال در آن فرسوده و خردسال در آن پیر می‌شود.» لذا این‌که امیرمؤمنان(ع در چنین لحظاتی فرمود «فزت و رب الکعبه»، هم به سبب عرصه ملاقات پروردگار بود و هم به سبب پایان این زندگی پر از غم و غصه.


دریافت

صوت و فیلم مراسم قرآن به سر


دریافت



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی