۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

خطبه دوم ـ امروز مسئله محرومیت در کشور و جامعه ما، بخش عظیمی از اقشار آبرومند را فراگرفته است؛ مسئله رکود و بیکاری مثل یک اختاپوس و بلای خانمان‌سوز به جان این مردم افتاده است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 21 خردادماه در اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا(علیه‌السلام) با بیان این‌که در لحظه ارزشمند روزه‌داری قرار داریم، اظهار کرد: جمعه اول ماه مبارک رمضان در حال ارزشمندترین عبادات، روزه‌دار در درگاه خدا، آن‌هم در ساعت حساس ادای فریضه الهی، بهترین حالت ازنظر توجه و قرب به ذات مقدس پروردگار است؛ نماز جمعه ماه هم با حضور روانی و روحی ملکوتی دو عنصر پرواز درآمده در آسمان شهادت در خط دفاع از حیثیت اسلام و مبارزه با مزدوران استکبار، روشن و منور شده است که ان‌شاءالله بین الصلاتین، نماز میت بر این دو پیکر پاک مقدس این دو فرمانده شهید، اجرا خواهد شد.

مشاهده جانبازان اسلام دین نسبت به دفاع از اسلام را بالا می‌برد

بخشی هم از عزیزان رزمنده مظلوم ما که به درجه رفیعه جانبازی نائل شده‌اند در اثر جنایات آل سعود و آمریکا از سرزمین یمن، در این نماز جمعه شرکت کرده‌اند؛ وجود مظهر این شهادت و مظهر این دلدادگی و جانبازی در خط دفاع دین، خواه‌ناخواه سطح مسؤولیت و احساس دِین ما را نسبت به دفاع از اسلام، بالا می‌برد.

اصلاً یکی از خصوصیات روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان این است که ما توجه به قشر محروم و مشکلات محرومین و مستضعفین پیدا کنیم؛ دو دقت تأمین‌کننده شخصیت انقلابی ما هست، با نگاه به این شهادت‌ها و این جانبازی‌ها، احساس ضرورت دفاع از دین در مقابل تهاجم دشمن و نکته دوم، بر اثر خاصیت روزه گرفتن، گرسنگی و تشنگی در راه خدا، به یاد خلق گرسنه و خلق محروم از بندگان خدا افتاده‌اند.

مسئله محرومیت، بخش عظیمی از قشر آبرومند کشور را دربر گرفته

ما در یک شرایطی هستیم که مسئله محرومین دیگر در یک قشر خاصی به‌عنوان قشر مسکین و درمانده که قدرت تأمین زندگی را ندارد، خلاصه نمی‌شود؛ امروز مسئله محرومیت در کشور و جامعه ما، بخش عظیمی از اقشار آبرومند ما را فراگرفته است؛ وقتی به فاصله یک شبانه‌روز در این استان، 700 کارگر بیکار می‌شوند؛ مسئله رکود و بیکاری مثل یک اختاپوس و بلای خانمان‌سوز به جان این مردم افتاده است.

حدود 10 میلیون بیکار سر سفره افطار چطور با خانواده خود روبرو می‌شوند؟

این‌که شما تصویر کنید یک آدمی که شش ماه است حقوقش را نگرفته و بعد هم بیکار شده، این سفره افطاری و سحری این شب‌ها و روزهای ماه رمضانش چه وجود دارد؟ با زن و بچه‌اش چگونه مقابل می‌شود؟ لذا مقام معظم رهبری می‌فرماید پیش از آن‌که این آدم بیکار در برابر زن و فرزند خودش خجالت بکشد و در برابر خانواده بی‌آبرو بشود، این نظام و ما خجالت می‌کشیم که ما زنده‌ایم و این جمعیت، 7 میلیون و بعضی هم گفته‌اند 10 میلیون بیکار در این مملکت؟ یعنی 10 میلیون آدم یا 7 میلیون آدم چطور با زن و بچه‌اش در سر سفره سحری و افطاری ملاقات می‌کند؟

بخشی از فسادهای اخلاقی از محرومیت نشأت می‌گیرد

این واقعاً یک مشکل طاقت‌فرسا شده امروز برای این کشور و جامعه ما، توجه به این محرومین؛ ازیک‌طرف در این محرومیت‌ها، خواه‌ناخواه مولد آسیب‌های اجتماعی هم هست، بخشی از آسیب‌های اجتماعی ما تا آنجایی که مسئله انسان خریدن و خودفروشی انسان‌ها  مطرح می‌شود در فساد اخلاق، به خاطر این مشکلات و به خاطر این ناروایی‌هاست که عرصه اقتصاد، جامعه ما را گرفته است.

اینجا جایی نیست که بگوییم فقط دولت جلو بیفتد، این مسئله همه ماست که بیاییم در عرصه و فعالیت کنیم؛ یعنی ازیک‌طرف آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی به جایی رسیده است که رهبر این نظام، ولی امر مسلمین دقیقاً می‌گوید «من ولنگاری فکری احساس می‌کند»؛ این‌که رهبر تعبیر می‌کند از جریان فرهنگی و در جریان اخلاقی، «ولنگاری فرهنگی»، این ولنگاری فرهنگی، یک ارزیابی و یک جمع‌بندی از سوی رهبر معظم انقلاب از همه مدیریت‌های فرهنگی کشور از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا وزارت ارشاد است.

نتیجه صرف بودجه‌های کلان به اسم فعالیت فرهنگی، «ولنگاری فرهنگی» شده است

یعنی جمع‌بندی از این مدیریت‌ها این است که این مدیریت‌ها چه کرده‌اند؟ دو روز دیگر سالگرد حکم امام برای ستاد انقلاب فرهنگی و سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ مسؤولین نظام در طول این مدت چه در این دولت و چه در دولت‌های دیگر نشسته‌اند با هم فکر کنند در جهت ارتقاء فرهنگی این کشور و براندازی نارسایی‌های فرهنگی ولی درعین‌حال، نتیجه این سال‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی و نتیجه این همه مدیریت‌های فرهنگی و صرف بودجه‌های کلان با این وضعیت اقتصادی کشور با عنوان فرهنگی، جمع‌بندی رهبر انقلاب به اینجا رسیده است که کشور دچار ولنگاری فرهنگی است. «تکبیر»

تا پدافند فرهنگی موفق نداشته باشیم، فرهنگ‌ساز نخواهیم بود

و برحسب تحلیل مقام معظم رهبری در این ملاقاتی که با نمایندگان مجلس دهم داشتند، این مسئله ولنگاری فرهنگی هم در حوزه فرهنگ‌سازی است هم در حوزه پدافند فرهنگی است؛ برادران، خواهران، ما در این کشور تا در عرصه پدافند فرهنگی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها، بی‌حجابی‌ها، شهوت‌رانی‌های بی‌بند و بارانه، ولگردی‌های نسل جوان، تا وقتی درصدد پیشگیری این به‌عنوان پدافند فرهنگی موفق نشویم، قدرت فرهنگ‌سازی نداریم.

مشکلات فرهنگی و اقتصادی ما ناشی از «جدی نگرفتن» راهبردهای رهبری است

مدیریت فرهنگی جامعه ما در تمام این مدت، جمع‌بندی و ارزیابی‌اش برای رهبر انقلاب به اینجا رسیده که خلاصه به ولنگاری فرهنگی دچار شده‌ایم؛ راه‌حل این مشکلات چیست؟ این مشکل فرهنگی و آن‌هم مشکل اقتصادی، حل این مشکلات یک‌چیز است، اصلاً مشکل کجاست؟ چرا ولنگاری فرهنگی به وجود آمده است و چرا این همه آسیب اقتصادی، این همه گرفتاری‌های رکود و بیکاری‌ها و مشکلات اقتصادی در جامعه ما است؟ مشکلش فقط یک جاست و آن این‌که راهبرد و رهنمود رهبر را از اول ما جدی نگرفتیم.

نه مسؤولین جدی گرفتند و نه مردم، جدی نگرفتند راهبرد رهبر را، چقدر رهبر تهاجم فرهنگی گفت؟ چقدر رهبر شبیخون فرهنگی گفت؟ چقدر رهبر ناتوی فرهنگی گفت؟ ناتوی فرهنگی میدانید یعنی چه؟ ناتو یک جریان و پیمان نظامی هست در دنیا و در روی کره زمین که یک عده کشورهای پیشرفته، همه توان و قدرت نظامی و دفاعی خودشان را یکجا ریختند برای این‌که دنیا را بچاپند و هر نقطه خلاف را سرکوب کنند و مقام معظم رهبری فرمودند ناتوی فرهنگی.

یعنی تمام جریان کفر و الحاد در روی کره زمین، همه امکاناتش را در طی یک پیمان جمعی و همگانی بسیج کرده برای این‌که دین را براندازی کند و فرهنگ دین را براندازی کند، این معنای ناتوی فرهنگی است؛ تهاجم فرهنگی گفت، تکان نخوردند، شبیخون فرهنگی گفت، نشنیدند، ناتوی فرهنگی گفت، جدی نگرفتند، خب این جدی نگرفتن حرف‌های رهبری این است که ارزیابی رهبر شده ولنگاری فرهنگی.

بعد از سه سال، اقدام مؤثری در اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته است

در مسئله اقتصاد هم همین است، در مسئله اقتصاد هم از سه سال پیش مقام معظم رهبری اصرار دارند روی اقتصاد مقاومتی، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را فرمودند، راهکارهای اقتصاد مقاومتی را فرموده‌اند، در مملکت این همه اقتصاددان، یک اقتصاددان سر در نیاورده است که بگوید این مؤلفه‌ها و راهکارها درست نیست، همه قبول کردند اما درعین‌حال، چه کردند در اقتصاد مقاومتی؟

کار به‌جایی رسید که مقام معظم رهبری فرمودند دیگر حرف زدن فایده ندارد، می‌گویند قرارگاه اقتصاد مقاومتی، قرارگاه یعنی هرچه توان دارید یکجا جمع کنید با یک فرماندهی واحد، اقتصاد مقاومتی را پیاده کنید، نه جلسه بگیرید و حرف بزنید و هیچ قدمی برداشته نشود.

عدم استفاده از نیروهای اطلاعاتی برای مقابله با قاچاق، جدی نگرفتن حرف رهبری است

این همه می‌گویند قاچاق، خنجر از پشتی است که اقتصاد مقاومتی دارد می‌خورد و این همه امکانات امنیتی، نظامی، انتظامی در این کشور، یک تصمیم‌گیری برای مقابله با قاچاق انجام نگیرد که منافع بادآورده یک عده سودجوی دزد مسلک در این مملکت که با خون قشر کارگر و بیکاری کارگر می‌خواهند کاسبی کنند، جلوی این‌ها را بگیرد، این اقدام نکردن در اقتصاد مقاومتی است، جدی نگرفتیم حرف رهبر را.

برادران و خواهران، این‌که من می‌گویم جدی نگرفته‌ایم تعارف نیست، تعریف و تجلیل رهبری نیست، آن‌طور که برخی خناس ها در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاعاتی خود می‌گویند، تملق و چاپلوسی از رهبر نیست، این یک تجربه جدی در این مملکت است، شما ببینید هرکجا مردم دنبال راهبرد و رهنمود رهبری راه افتادند و عمل کردند، در کنارش حتی به‌اندازه یک خردل آسیب و ضرر وجود نداشت، از اول رهبر گفتند که شما مشکلات اقتصادی را در خودتان حل کنید، حلش را در خودتان ببینید، به بیرون نبینید.

آخر برجام را دیدید، لااقل حالا برگردید و حرف رهبری را قبول کنید

شما در بیرون دیدی، گفتید راه‌حل مشکلات اقتصادی با تنظیم سیاست خارجی و تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی است، رفتید دنبالش، دو سال هم کار کردید، به رذل‌ترین و شیطان‌ترین خلق خدا هم دست دادید، آخرش را هم دیدید برجام چه شد، لااقل حالا برگردید، قبول کنید حرف رهبر را، آقا یک تجربه جدی این کشور است؛ 27 سال رهبری این رهبر، جریان و بنیه دفاعی این کشور را مدیریت کرده، ما در بنیه دفاعی کجا بودیم و امروز کجا هستیم؟ صنایع دفاعی ما در چه اوجی است؟ این در سایه رهبریِ رهبری است که فرمانده کل قوا بوده.

تمجید از تولیت آستان قدس از فراهم شدن امکان زیارت برای محرومان

در همین شهر خودمان، مقام معظم رهبری، دو سه ماه پیش یک منشور صادر کردند برای آستان قدس و راهبرد و رهنمود دادند به‌وسیله تولیت محترم و عزیزان خدمتگزار، فرمان رهبری امتثال شد به فاصله دو ماه، دو ماه و نیم، چه آثار و چه خواصی، آدمی که در همه عمرش گنبد و گلدسته امام رضا را در آینه تلویزیون می‌دید و آرزو داشت و نرسیده بود، از اقصی نقاط کشور بسیج شدند برای زیارت امام رضا با همین امکانات.

بررسی محرومین و برنامه‌های محرومیت‌زدایی در شهر حتی در اقصی نقاط کشور که امیدواریم این مسئله جریان زیارت از دروازه‌های کشور خارج بشود، محرومین و شیعیان دل‌سوخته پاکستان، افغانستان و همسایگان ما را هم فرابگیرد و این یک راهبرد رهبری بود، دو ماه، دو ماه و نیم عمل شد و نتیجه‌اش چه شد؟

این تجربه است، سه سال دارد می‌گوید اقتصاد مقاومتی، هم راهکار داده و هم مؤلفه داده است، یک‌قدم برداشته نشده در اجرای راهکارها و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند، بیایند گزارش بدهند و بگویند این مؤلفه‌ها و راهکارهایی که فرمودند، این اندازه‌اش را عمل کردیم، این نیست که فردا چهارتا خناس نابکار بخواهند در شبکه‌های اجتماعی بخواهند بگویند در مقام تملق از رهبری این حرف‌ها زده می‌شود، این تجربه است، این تجربه عملی است، چشم باز کنید و این تجربه عملی را ببینید.

 نمایندگان مجلس به دنبال نسخه‌های پوسیده اقتصاد غرب نروند

وقتی یک همچین رهبر حکیمی روی همه‌چیز طرح دارد، راهبرد دارد، ما چرا دنبال سرش راه نیفتیم؟ این نمایندگان مجلس بدانند، از هر جناحی، از هر بلوکی و از هر تباری از این مردم رأی گرفتند و رفتند به مجلس، این مردم مقلد این رهبرند و رهبر این مردم در مدیریت این کشور در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی این رهبر هست و باید حکمت‌ها و راهبردهایشان در این مملکت اجرا شود. «تکبیر»

نمایندگان مجلس به خاطر گرایش سیاسی‌شان دنبال یک نسخه پوسیده غربی و یا یک اندیشه متعفن کارشناس از غرب برگشته نروند، راهبردهای رهبر را اجرا کنند، این خواسته مردم است.

برای مشاهده تصاویر دیدارهای آیت‌الله علم‌الهدی در نماز جمعه این هفته، اینجا کلیک کنید

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 35 ثانیه

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 53 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی