۱۴۰۳ يكشنبه ۰۱ مهر

آن جا که دشمن حریف مسلمانان نشود، بهترین راهی که بتواند ما را شکست دهد، این است که سفره دین را از زیر پای جوانان ما بکشد.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌‌الله علم‌الهدی شهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «ممتحنه» که هر روز ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد برگزار می‌شود، با اشاره به علت نام‌گذاری این سوره به «ممتحنه» اظهار کرد: معمولا در سوره‌های قرآن، از آیات هر سوره یک لغت استخدام شده و بر اساس آن، سوره نام‌گذاری می شود. سوره مبارکه «بقره» از بین آیات میانی این سوره درباره داستان «گاو بنی اسرائیل»، کلمه بقره انتخاب شده و سوره‌ای که در آن درباره مطالب گوناگونی بحث شده، به نام سوره «بقره» نام‌گذاری شده است. این ظاهر قضیه است اما در باطن، علت انتخاب لغت «بقره» از بین تمام واژه‌هایی که در ضمن مطالب گوناگون در این سوره وجود دارد، خواه ناخواه حکمت خاصی داشته است. ذات مقدس پروردگار با انتخاب این نام، توجه به این داشته که تالیان و قاریان قرآن را به داستان «گاو بنی اسرائیل» توجه دهد و در مورد کتابی که موضوعش هدایت بشر است، افراد توجه داشته باشند که در هر حال، اگر بخواهند درباره شرایط لازم در عرصه هدایت بحث کنند و جریان هدایت آن‌ها مبتنی به شرایطی شود که تحصیل آن شرایط مربوط به خود افراد است، به مصلحت آن‌ها نیست و زحمت‌شان زیاد‌تر می‌شود. خدا بنا دارد انسان‌ها را هدایت کند و اگر در این عرصه خود ما دنبال سلسله شرایط و لوازمی رفتیم، این نعمت هدایت الهی بر سلسله فعالیت‌ها و زحمات و مشکلاتی مبتنی می‌شود که خودمان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم. برای این که مردم به این نکته توجه داشته باشند و برای هدایت خود دنبال شرایط و لوازم سنگین‌تر نباشند، خداوند با نام‌گذاری این سوره به نام «بقره» مردم به این جریان توجه داده شدند.

 

تبیین وجه تسمیه سوره مبارکه «ممتحنه»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: ‌علت نام‌گذاری سوره «ممتحنه» به این نام، استخدام یک لغت از آیات میانی این سوره است که در مورد امتحان زنان تازه مسلمان شده است که بر حسب یک پیش‌بینی و دقت‌نگری در اندیشه سیاسی اسلام، چون ممکن است این زنان تازه‌مسلمان، عوامل نفوذی دشمن باشند، باید مورد امتحان قرار بگیرند. این لغت از آیه دهم سوره مبارکه «ممتحنه» انتخاب شده است که می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا جاءَکُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ» (یعنی) این افرادی که ایمان آورده و هجرت کردند، وقتی نزد شما آمدند، آن‌ها را امتحان کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: خداوند متعال در این‌جا، افراد تازه‌مسلمان را با احترام اسم برده و فرموده «إِذا جاءَکُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِرات». چون این خانم‌ها مسلمان می‌شدند و بر اساس اسلام آوردن، از شوهران کافر خود جدا می‌شدند و به مدینه خدمت پیامبر(ص) هجرت می‌کردند. از طرفی احتمال داده می شد این‌ها عوامل نفوذی دشمن هم باشند و پس از ازدواج با یک مرد مسلمان، به صورت یک عامل نفوذی فتنه و تخریب را از درون جامعه اسلامی شروع کنند. لذا قرآن می‌فرماید این افراد را آزمایش کنید و به این زودی آن‌ها را قبول نکنید. اتفاقا شأن نزول این سوره هم در مورد داستانی شبیه همین قضیه است.

 



دانلود

تشریح شأن نزول سوره مبارکه «ممتحنه»

وی در تشریح شأن نزول این سوره مبارکه خاطرنشان کرد: در بین خانم‌هایی که از مکه به مدینه هجرت می‌کردند، زنی به نام «ساره» که کنیز آزاد شده «ابی عمرو بن سیف بن هشام»، از اقوام پیامبر(ص) بود. «ساره» زن خوش‌نامی نبود  و با جوانان مکه ارتباط داشت. از همین رو پیامبر اکرم(ص) از آمدن این زن جوان آوازه‌خوان احساس خطر کردند که نکند منشأ فساد در بین جوانان مسلمان شود.

امام جمعه مشهد مقدس ترویج فساد در جامعه اسلامی را توطئه دشمنان اسلام دانست و گفت: آن‌جا که دشمن حریف ما مسلمانان نشود، بهترین راهی که بتواند شکست‌مان دهد، این است که سفره دین را از زیر پای جوانان ما بکشد. چون در هر حال قدرت دفاعی ما در نسل جوان ما استقرار دارد و جوانان تا جایی که احساسات دینی دارند و متدین هستند، در مقام دفاع از دین بر می‌آیند.

 

«بی‌حجابی» تنها راه دشمن برای کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان است

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: آن‌جا که دشمن در برابر توان نیروی انسانی و نظامی ما عاجز می‌شود و حمله نمی‌کند، چه قدرت مقابله با ما را نداشته باشد و چه حمله نظامی به ما را از نظر منافع و هزینه خود، به مصلحت نداند، بهترین راه برای او، کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان است و تنها راهش هم این مسأله بی‌حجابی است. وقتی بنا شد زن و دختر لاابالی ولنگار در عرصه جامعه ظاهر شود، این زن و دختر، ابزار دشمن برای کشیدن سفره دین از زیر پای جوان می‌شود و جوان اگر محکوم غریزه جنسی قرار گرفت و از نظر نفسانیات به عنصری دل بست، دیگر دل‌بسته دین و وابسته اسلام نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه تشریح شأن نزول سوره «ممتحنه»، اظهار کرد: پیامبر(ص) نیز از این جهت نگران حضور «ساره» در مدینه شدند و علت حضورش را جویا شدند. ساره، استمداد از خانواده پیامبر(ص) را علت سفر به مکه خواند و گفت مسلمان نشده است. هنگام بازگشت ساره به مکه، «حاطب بن ابی بلتعه» که از مسلمانانی بود که در جنگ بدر نیز جنگیده بود. 20 دینار و 10 درهم از طرف ابن عباس و مقاتل بن حیان به ساره داد تا نامه‌ای را به سران قریش برساند و از نزدیکی حمله پیامبر(ص) به مکه خبر دهد که آن‌ها خود را مجهز کنند. جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و این اتفاق را به پیامبر(ص) اطلاع داد. پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را طلبیدند و زبیر، مقداد، عمر و عمار را در خدمت ایشان گماردند تا نامه را از ساره تحویل بگیرند. پس از این جریان، بنا بر این شد که هر زنی به عنوان مسلمان یا مهاجر وارد مدینه شد، او را مورد امتحان قرار دهند که عامل نفوذی دشمن نباشد.

 

بازخوانی خواص سوره مبارکه «ممتحنه»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، در ادامه به بازخوانی خواص سوره مبارکه «ممتحنه» بر اساس روایات پرداخت و گفت: مرحوم صدوق، با سلسله سند روایتی را از ابی حمزه ثمالی نقل می‌کند که امام سجاد(ع) فرمودند «کسی که سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحب خود بخواند، خداوند قلب او را نسبت به ایمان مورد امتحان قرار می‌دهد ـ یعنی آدمی است که ایمانش واقعی بوده و قلبش امتحان شده است ـ و بصیرت، دید و بینش او را نورانی می‌کند و در زندگی نیز دچار فقر و تنگ‌دستی نمی‌شود و بیماری جنون، او و فرزندانش را نمی‌گیرد.»

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین این روایت اظهار کرد: تناسب موضوع با این روایت روشن است. موضوع سوره درباره برائت از دشمنان خدا است و کسانی که خدا را باور کرده‌اند، هیچ وقت با دشمن خدا دست نمی‌دهند. چون انسان زمانی با دشمن خدا دست می‌دهد که امیدی به او داشته باشد یا از قدرت و صلابت او بترسد. اما کسی که «إمتحَنَ الله قَلبه بِالإیمان»، خدا را باور کرده و از دشمن خدا نترسیده و چشم امید به دشمن خدا نمی‌دوزد. این مؤمن بر حسب ایمانش بصیرت بالایی دارد و دشمن شناس است. این بصیرت یک خاصیت روحی و روانی است اما از آن‌جا که بین جریان‌های روحی و جسمی رابطه وجود دارد، لذا هیچ وقت عقلش را از دست نمی‌دهد و این خاصیت طبق قانون وراثت به فرزندانش نیز به ارث می‌رسد.

 

قرائت سوره «ممتحنه» موجب قرارگیری در خط شهادت می‌شود

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرماید «من قَرَأ هذه السّوره صَلَّیت عَلیه الملائکه واستغفرت له و اذا ماتَ فی یومِه أو لیلَتِه ماتَ شهیداً و کانَ المُؤمنونَ شُفَعائه یوم القیام و من کتبها و شربها ثلاث أیام متوالیه لم یبق له طحال و امن من وَجعه و زیادَتِه و تعلّق الرّیاح مده حیاته بِإذن الله تعالی»، گفت: روایاتی که می‌فرمایند «مات شهیداً» برخی این گونه تحلیل می کنند که خدا او را به سبب انجام عملی، شهید محسوب می کند. این خیلی با فکر و عقیده ما تطابق ندارد که فردی که زیر کولر بنشیند و سوره ممتحنه را بخواند، با آن کسی که در شب عملیات بدنش تکه تکه می‌شود یا روی مین می رود، اجرشان یکی باشد. این با مبانی ما جور در نمی‌آید.

امام جمعه مشهد مقدس در تبیین این مسأله اظهار کرد: مقصود از این روایات، این است که عمل‌کنندگان به این اعمال در جریان شهادت می‌میرند. نه این که همین‌طور سهل و ساده شهید شوند. یعنی خداوند قسمتش می‌کند که مواضع زندگی و جریان عمرش در خط دفاعی دین و مقابله با دشمنان خدا بیفتد. این شخص در خط شهادت می‌میرد و کسی که در این خط بمیرد، شهید است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ادامه روایت مذکور مبنی بر شفای مبتلایان به بیماری‌های طحال در اثر قرائت سوره ممتحنه، پیرامون تناسب آیات این سوره مبارکه با خاصیت مذکور، خاطرنشان کرد: آیات قرآن چون کلام خداست، در جریان‌ها و موجودات مادی هم اثر می‌کند. اصلا منشأ خواص سوره‌های قرآن همین مسئله است. در سوره ممتحنه یک آموزه هدایتی در تبیین اندیشه سیاسی جامعه اسلامی از نظر ارتباط با دیگران وجود دارد و خاصیت شفای بیماری‌های مربوط به طحال، با محتوای سوره تناسب دارد. ذات مقدس پروردگار جامعه را به منزله پیکر و بدنی گرفته که همچون یک کشور، باید آموزه‌های این سوره در مرکز اصلی صادرات و وارداتش اثر کند و راهبرد آن‌ها بر اساس آموزه‌های سوره ممتحنه باشد. طحال به عنوان نقطه محوری مزاج انسان در صادرات و واردات بدن است.

 

دستورات اجتماعی قرآن باید در عرصه اجتماعی پیاده شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش پایانی جلسه امروز، به بیان یکی از نکات تفسیری آیه اول سوره مبارکه «ممتحنه» پرداخت و گفت: سوره‌ای که با «یا أیُّها الَّذین آمنوا» نازل می‌شود، یکی از خصوصیاتش این است که در مدینه نازل شده است. چرا که تا وقتی پیامبر(ص) در مکه بودند، جامعه دینی تشکیل نشد و مسلمانان به صورت پراکنده به اسلام گرویده بودند. «یا أیُّها الَّذین آمنوا»  خطاب به جامعه اس؛ نه خطاب به فرد. ذات مقدس پروردگار در واقع توده مردم را مورد خطاب قرار داده است و این یعنی اگر توده مردم به آن محتوا عمل کنند نتیجه دارد. تکلیفی که خداوند در این‌گونه آیات مشخص می‌کند یک تکلیف سیاسی اجتماعی است، نه تکلیف افراد انسان‌ها.

وی افزود: هر وقت مسلمانان به دنبال دینِ فردی رفتند و تکالیف جمعی را کنار گذاشتند، ضرر کردند. یک پندار غلط این است که برخی مسلمانان فکر می‌کنند مسلمانی‌شان با احکام فردی حفظ می‌شود. بعد از رحلت پیامبر(ص) مسلمانان چنین برداشتی از دین داشتند و می گفتند در عرصه سیاسی و اجتماعی کاری با قرآن نداریم. هر زمانی که مردم تکالیف جمعی خود را نادیده گرفتند، ضرر کردند.

 

هشدار نسبت به خطر ایجاد گرایش‌های سکولاری در جامعه اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: من به عنوان یک فرد نباید در برابر تکلیف جمعی و سیاسی بی‌تفاوت باشم و باید این خطاب جمعی و سیاسی قرآن را عمل کنم. مشکلی که امروز ما در بین جامعه و کشور خودمان داریم، این است که با همه رشدی که مسلمانان دارند، یکی از مشکلات جدی حالت سکولاری برخی مسلمانان است که به دنبال یک دینِ فردی هستند و به این که سرنوشت اسلام در دنیا به چه شکل است و دنیا آمده است که ریشه دین را بکند، فکر نمی‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که بی‌تفاوتی نسبت به دستورات اجتماعی قرآن، در برخی جریان‌های سیاسی نیز دیده می‌شود، تصریح کرد: کسانی که در یک سلسله جریان‌ها و احزاب سیاسی هستند و مطامع خاص سیاسی اجتماعی دارند، فکر می‌کنند اگر با دشمن و استکبار بسازند و مثل همه کشورهای دنیا، وارد یک حوزه تعامل بین‌المللی ‌شوند، آسایش‌شان بیش‌تر است و وقتی تکالیف اجتماعی دین را به آن‌ها یادآوری می‌کنیم، نادیده می‌گیرند. این افراد نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند اما در عرصه سیاسی رهبری را قبول ندارند و دنبال ولایت نیستند. ولایت برای این افراد اسطوره‌ای است و ولایت را فقط نسبت به دوران گذشته قبول دارند. امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) را خیل دوست دارند و در هیئت‌ها حاضر می‌شوند اما امروز با امام حسین(ع) کار ندارند، چون می‌خواهند به بینش سیاسی خود عمل کنند که این بینش با مبانی ولایت سازگار نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لشگر عمر سعد زنان و دختران باحجاب داشتند و نماز می‌خواندند اما «امام» و «امامت» را قبول نداشتند و می‌گفتند الان یزید حکومت دارد پس باید دنبال او راه رفت. امروز اندیشه خیلی از جریان‌های سیاسی با اندیشه شمر، یزید و عمر سعد یکی است چرا که «امام» و «امامت» را قبول ندارند. لشگر عمر سعد معجر از سر دختر پیامبر(ص) می‌کشیدند، تا به عمر سعد نشان دهند با جریان پیامبر(ص) نیستند. در حالی که دختر خودشان روسری بر سر داشتند.

 


دریافت


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی