۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

سخنرانی شب اول محرم

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۵۲ ب.ظ

انقلاب کربلا انقلابی است که هنوز تمام نشده و ادامه دارد

با توجه به اتفاقات مربوط به عاشورا و بعد از آن متوجه می شویم که پیروزی هر انقلابی در وسط قابل شناخت نیست و بعد از پایان انقلاب و ارزیابی آن می توان فهمید انقلاب پیروز بوده و یا شکست خورده ، اما انقلاب کربلا انقلابی است که هنوز تمام نشده و ادامه دارد وسر منشاء این انقلاب ادامه دار از کربلا بوده است.

شب اول محرم ، دانشگاه تربیت مدرس تهران

آیت الله سید احمد علم الهدی در سخنرانی که در شب اول ماه محرم داشتند بعد از تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله (ع) بیان کردند: نکته ی قابل تامل برای ما در این زمان این است که اصلا اقامه ی عزا برای جریانی که به 1400 سال قبل تعلق دار باید چگونه صورت گیرد؟ آیا نیازمند این شکل عزاداری و با این مدت طولانی است؟

ایشان در ادامه افزودند: آنچه باید توجه شود این است که رویکرد این سوگواری باید رویکردی در اقدام یک انقلاب و عضویت در یک جریانی که در بطن زندگی امت اسلام و بعد از آن هم جریان دارد تا به روز آخرینش برسد و این موضوع مستلزم شناخت نسبت به این واقعیت است که آیا این جریان اتفاق افتاده در واقعه ی کربلا یک جریان پیروز بود یا شکست خورده است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در تبیین وقایع عاشورا تاکید کردند: تا این موضوع برای ما روشن نشود شاید نتوانیم یک رویکرد منطقی در مراسم شعائر ماه محرم پیدا کنیم، آنچه در محرم اتفاق افتاد یک حادثه نبود و یک انقلاب پیروزمند بود. اما این نقطه ی پیروزی را مشخص نمی کنند، ظاهر انقلاب از نظر حجم حرکتی چه در فصل شهادت و چه اسارت همواره سلطه و شکنجه و بدترین فجایع بوده که بعد از این واقعه با بیان و منطق امام معصوم و به صورت دقیق توسط امام سجاد(ع) بیان شد، این صحبت ها باعث عکس العمل اندکی بین مردم شد.

ایشان با بیان سیر تاریخی وقایع بعداز این قیام بیان کردند: با توجه به این اتفاقات متوجه می شویم اینکه پیروزی هر انقلابی در وسط قابل شناخت نیست و بعد از پایان انقلاب و ارزیابی آن می توان فهمید انقلاب پیروز بوده ویا شکست خورده، اما انقلاب کربلا انقلابی است که هنوز تمام نشده و ادامه دارد وسرمنشاء این انقلاب ادامه دار از کربلا بوده است.برای همین است که در این جریان به هیچ وجه جریان یک جنگ مسلحانه جریان انحرافی از خط الله که نمایشگر جریان آن روز جامعه بوده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی