۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

استکبارستیزی با محافظه‌کاری سنخیت ندارد

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۰۲ ب.ظ

   

شهید مطهری تا زمان شهادت موضع انقلابی‌اش را حفظ کرد؛ به گونه ای که دشمنان انقلاب اولین مهره‌ای که نشانه گرفتند، شهید مطهری بود. ما هم باید همین رویکرد را داشته باشیم. نمی‌توانیم بگوییم استکبارستیز هستیم اما دچار محافظه‌کاری شویم.

به گزارش alamolhoda.com ، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با مربیان عقیدتی سیاسی و کارکنان سپاه امام رضا(ع) که در محل حسینیه بیت ایشان برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، به تبیین سیره سیاسی آن حضرت پرداخت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به این که هر یک از ائمه ما، امام دوره‌ای خاص بوده‌اند و هرکدام از ایشان پس از دیگری به امامت می‌رسیدند، این سؤال برای ما پیش می‌آید که اگر از ما بپرسند امام شما کیست، باید بگوییم امام زمان(عج) یا باید بگوییم همه ائمه(ع)؟

وی افزود: ما 12 امامی هستیم و این یعنی علی‌ای‌حال ما داریم از مجموعه آموزه های هدایتی تمام ائمه(ع) استفاده می کنیم. اولا امروز امامِ ما زنده و مرده ندارد و «حی» است؛ خدمت ایشان مشرف می شویم و خواسته خود را می گوییم. علاوه بر این، الان در ظل هدایت‌های ایشان قرار داریم. لذا همه ابعاد زندگی ما باید از آموزه‌های ائمه(ع)، چه آموزه های شفاهی و چه آموزه های عملی ایشان متأثر باشد.

شهید مطهری مصداق عینی پیروی از موسی بن جعفر(ع) بود

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تطابق سیره سیاسی موسی بن جعفر(ع) با شرایط سیاسی اجتماعی روز جامعه، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم در زمان خودمان مصداقی عینی از سیره سیاسی موسی بن جعفر(ع) معرفی کنیم، آن مصداق شهید مطهری بودند. امام کاظم(ع) در شرایطی بودند بنی عباس قصد داشتند در تثبیت مبانی قدرت شان، اولا هر منبع قدرتی را که در برابر نیروی خودشان بود و هر جریان سیاسی که موجب چالش در قدرت‌شان می‌شد را براندازی کنند و ثانیا از آن‌جا که به عنوان دادخواهی از عزیزان رسول‌الله(ص) با بنی امیه جنگیده و خلافت را از آن‌ها گرفته بودند، (معتقد بودند) باید هر جریان ارزشی که در اهل‌بیت پیامبر(ص) وجود داشت، در استخدام قدرت آن ها در‌آید.

وی با بیان این که «ظلم بنی عباس به ائمه(ع) به مراتب بیشتر از ظلم بنی امیه بود»، افزود: بنی امیه فقط در صدد براندازی جریان امامت بودند اما بنی عباس نه تنها می‌خواستند جریان امامت را به عنوان یک جریان سیاسی ضد حکومت از بین ببرند، بلکه می خواستند جریان ارزشی اهلبیت(ع) هم در استخدام قدرت آن‌ها باشد. موسی بن جعفر(ع( با چنین دسیسه‌ای از طرف بنی عباس روبرو بودند و در ضمن این که شخصیت ولایی‌شان در استخدام بنی عباس قرار نگرفت، در عین حال توانستند در دستگاه حکومتی هم نفوذ کنند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: هارون دلش می‌خواست موسی بن جعفر(ع) به طرف او بیایند تا توسعه شخصیتی ایشان در جریان حکومت عباسی قرار گیرد اما حضرت این را نمی خواستند و در عین حال که برای جلوگیری از بهره‌برداری بنی عباس، از دستگاه حکومتی فاصله گرفته بودند، کار به جایی رسید که وزیر هارون نیز شیعه ایشان شد

سیره امام کاظم(ع) بهترین سیره سیاسی متناسب با شرایط روز کشور است

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز که قدرت نظام و انقلاب ما از توسعه خاصی در دنیا برخوردار شده، بر منطقه حاکم شده و جریان‌های استکباری را کنار زده است، نه تنها قدرت ما در خدمت قدرت استکبار قرار نمی‌گیرد بلکه می‌خواهد تعارضش را با آن حفظ کند. پس بهترین سیره سیاسی (در این دوران)، سیره‌ای است که از موسی بن جعفر(ع) دریافت می‌کنیم.

وی ضمن تأکید مجدد بر تجلی یافتن سیره موسی بن جعفر(ع) در استاد شهید مرتضی مطهری، افزود: زندگی مطهری بر همین اساس بود. مبارزه او به نوعی نبود که شخصیت آکادمیک ایشان تعطیل شود. یعنی در عین مبارزه با نظام شاهنشاهی، شخصیت ایشان با قدرت محفوظ بود. موضع سیاسی خاص ایشان در واقع برگرفته از یک راهبرد سیاسی از موسی بن جعفر(ع) بود.

استکبارستیزی با محافظه‌کاری سنخیت ندارد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: موضع امام هفتم(ع) به عنوان یک شخصیت انقلابی در جامعه آن روز حفظ شده بود و مواضع انقلابی‌شان را به هیچ وجه تغییر ندادند. به همین دلیل توانستند هم زاویه جریان امامت را با حکومت حفظ کنند و هم آن را به گونه‌ای قرار دهند که جریان حاکم نتواند امام(ع) را محدود کند. اما این اواخر کار به جایی رسید که امر دایر شد بین این که یا مواضع ایشان تغییر یابد و یا برای ایشان محدودیت ایجاد شود که ایشان ترجیح دادند این محدودیت ایجاد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دنیا تشنه علم اهلبیت(ع) بود و دستگاه حکومتی نمی‌توانست جایگزینی برای این مرجعیت علمی بیابد. هرچه جریان‌های فقاهتی آوردند، نتوانستند جایگزینی برای علوم اهلبیت(ع) ایجاد کنند لذا بنی عباس که نمی‌توانستند جلوی توسعه امامت را بگیرند، تصمیم گرفتند زمینه مظلومیت امامت را از ایشان بگیرند.

آیت‌الله علم‌الهدی به تشریح اقدام هارون در این زمینه پرداخت و گفت: در یک سفری که هارون به مدینه آمد، پیشنهاد داد که می خواهد فدک غصب شده را به موسی بن جعفر(ع) برگرداند. امام(ع) در این وضعیت در شرایطی قرار گرفتند که یا باید شخصیت انقلابی‌شان را حفظ می‌کردند و یا تعارض جریان امامت با حکومت برطرف می‌شد. لذا حضرت فرمودند «من حدود فدک را می گویم اما شما آن را نخواهید داد.» همینطور شد و این موضع انقلابی باعث شد هارون ایشان را زندانی کند.

وی یادآور شد: مصداق عینی این رفتار، شهید مطهری بود که تا زمان شهادت موضع انقلابی‌اش را حفظ کرد؛ به گونه ای که دشمنان انقلاب اولین مهره‌ای که نشانه گرفتند، شهید مطهری بود. ما هم باید همین رویکرد را داشته باشیم. نمی‌توانیم بگوییم استکبارستیز هستیم اما دچار محافظه کاری شویم. باید در مسیر حفظ موضع انقلابی از همه چیز گذشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی