۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

ادامه یتفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم

پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۰۳ ق.ظ

اولین و بزرگترین آسیب امنیت اجتماعی نفاق است

اولین و بزرگترین آسیب امنیت اجتماعی نفاق است که اجتماع را بر هم بزند و باعث گسست اجتماعی می شود و در سوره مبارکه حشر به این مسئله مهم اشاره گردیده و مسئله نفاق را توضیح و تبیین می کند. در این سوره نفاق را آسیب امنیت اجتماعی می داند اما نفاق بر دو گونه است اول نفاق درونی یاداخلی (عنصر منافق از خود جامعه است )و دوم نفاق بیرونی (از بیرون جامعه واز هم پیمانان است)

ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم، حرم مطهر رضوی

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم به  آیاتی از سوره حشر و جریان قوم بنی نظیر واخراج قوم بنی نظیر ونکته امنیت اجتماعی پرداختند و افزودند: در محاورات به انواع امنیت، امنیت اجتماعی گفته می شود وجامعه ای که در آن امنیت وجود داشته باشد امنیت اجتماعی است اما امنیت اجتماعی با امنیت فردی متفاوت است .امنیت اجتماعی عبارت است از آنچه که پیوندهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی در غالب آن محفوظ بماند زیرا تحقق جامعه یکی از ضروریات زندگی انسان  است و جامعه به اعتبار همزیستی مردم  ظرفی است برای زندگی مردم و اینکه مردم با هم پیوند واتصال داشته باشند.


 


ایشان در ادامه تاکید کردند: وحدت در جامعه برای تشکیل زندگی و همزیستی لازم است اما اولین ومهمترین دلیل زندگی با هم زیستی مردم مسئله دفاع بود. مسئله جمع زیستی پدید آمد ولی این هم زیستی وپیوند از کجا ایجاد شد ؟ وجامعه شکل گرفت ؟وکدام نیاز باعث زندگی جمعی شد؟ نیاز های مختلفی در یک زندگی همزیستی وجود دارد اما اولین نیاز مسئله دفاع بود که انسان ها را وادار کرد دور هم زندگی کنند تا قدرت دفاع پیدا کنند لذا زندگی اجتماعی را آغاز کردند. لذا اولین واحد اجتماعی را قبیله می گویند. قبیله برای دفاع تشکیل شد و خانه هاشان را در بالای کوهها یا در شکاف کوهها پدید آوردند و درب این خانه ها به سمت پایین ومشرف به سمت پایین کوه بود که اگر دشمن حمله کرد او راببینند.


آیت الله سید احمد علم الهدی در تبیین امنیت اجتماعی افزودند: اولین و بزرگترین آسیب امنیت اجتماعی نفاق است که اجتماع را بر هم بزند و باعث گسست اجتماعی می شود و در سوره مبارکه حشر به این مسئله مهم اشاره گردیده و مسئله نفاق را توضیح و تبیین می کند. در این سوره نفاق را آسیب امنیت اجتماعی می داند اما نفاق بر دو گونه است اول نفاق درونی یاداخلی (عنصر منافق از خود جامعه است )و دوم نفاق بیرونی (از بیرون جامعه واز هم پیمانان است)


ایشان در ادامه ی تفسیر این آیات بیان کردند: سوالی که مطرح است اینکه قوم بنی نظیر و جریان او چه تناسبی با امنیت اجتماعی دارد؟ مسئله نفاقی که در بین قوم بنی نظیر که قومی بودند که با پیامبر(ص) پیمان داشتند اتفاق افتاد و در قصه بنی نظیر هم نفاق درونی وجود داشته و هم نفاق بیرونی . اواین گروهی که یثرب را برای زندگی انتخاب نمودند قوم یهود بود زیرا آنها در تورات خوانده بودند که پیامبر آخر الزمان از چنین منطقه ای خواهد بود و در انجال سکونت کرده بودند و سه قبیله هم در یثرب تشکیل دادند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی