۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور باید وارد عرصه اقتصاد مقاومتی بشوند و ورودشان در عرصه اقتصاد مقاومتی این است  که جلوی هر آفتی در اقتصاد مقاومتی که ازجمله قاچاق و واردات کالای نامشروع خارجی است، بگیرند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 10 اردیبهشت‌ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا(علیه‌السلام)، با اشاره به فرارسیدن هفته و روز بزرگداشت مقام کارگر، اظهار کرد: امروز در کانون هفته کارگر قرار داریم و روز یازدهم اردیبهشت، فردا، روز کارگر است و پس‌فردا روز دوازدهم، روز معلم؛ هفته قبل به‌عنوان هفته کارگر و هفته بعد به‌عنوان هفته معلم قرار شده عنوان بشود.

در دو روز گذشته کارگران به دیدار مقام معظم رهبری شرفیاب شده‌اند، روز کارگر به‌عنوان روز تجلیل از تلاش و سعی و هویت وجودی کارگران و نقش‌آفرینی‌شان در احیاء امر معیشت ملت و مردم، روز بسیار بزرگی است اما عزیزان، امسال روز کارگر با روز و هفته کارگر همه‌ساله فرق می‌کند.

روز کارگر، روز ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است

در سال‌های دیگر در روز کارگر، تجلیل از شخصیت تلاش‌گر کارگران، حرکت و توصیه در ایفاء حقوق کارگران زحمت‌کش در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، فناوری، معیشتی در این نظام بوده و هست اما امسال با فرمانی که از ناحیه مقدسه مقام معظم رهبری صادر شد که سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است، روز کارگر، روز ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است.

مقام معظم رهبری سال گذشته در روز کارگر، کارگران را ستون فقرات اقتصاد مقاومتی نامیده‌اند، این تعبیر مقام معظم رهبری، تحلیل دارد؛ یعنی همان‌طوری که انسان که راست‌قامت می‌ایستد در زندگانی انسانی‌اش به‌وسیله ستون فقرات است، ملت راست‌قامتی‌اش در امر اقتصاد و معیشت به‌وسیله کارگران است، کارگر و کار، اندام یک ملتی را استوار و راست نگه می‌دارد و ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی جز با توجه به نیروی انسانی محقق نمی‌شود

اقتصاد مقاومتی در جامعه ما که اصل اولیه‌اش نگاه به داخل هست، جز با توجه به کارگر و نیروی انسانی کارگران، این اقتصاد مقاومتی درست دایر و برقرار نمی‌شود و لذا در فرمایشاتی که مقام معظم رهبری پریروز در دیدار با کارگران داشته‌اند، در نتیجه فرمایشاتشان، ما سه مسئله را برداشت می‌کنیم که یک مسئله، مربوط به خود کارگران است و دو مسئله آن، مربوط به مسؤولین نظام و مدیران اجرایی نظام در مورد مسئله کار و کارگری است.

اما آن مسئله‌ای که مربوط به خود کارگران است، این‌که کارگری و زحمت‌کشی کارگران در موقعیت‌های فناوری در مجامع تولیدی در این کشور، تنها نتیجه‌اش امرارمعاش شخصی و خانوادگی کارگر نیست، در شرایطی که امروز برای کشور و جامعه ما پیش‌آمده، کارگران به‌عنوان یک جهادگر در صف مقدم جبهه‌ی استکبارستیزی ما قرار دارند.

کار در اسلام در جایگاه جهاد و عبادت است

اولاً کار کارگر از دیدگاه امام باقر به‌عنوان عبادت است، امام باقر(علیه‌السلام) در میان بوستانشان بیل می‌زدند، کار می‌کردند، زحمت می‌شکیدند و عرق می‌ریختند، یک آدم مقدسی از جلوی در باغ رد  شد و صدا زد یا محمد بن علی، این‌جور که داری برای دنیا کار می‌کنی، اگر در این حالت مرگ و أجل تو برسد، در چه حالی خدا را ملاقات کرده‌ای؟ امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند من در حال عبادت خدا را ملاقات کردم، این کار عبادت است.

پیغمبر اکرم با اصحاب عبور می‌کردند، دیدند مسلمانی مشغول فعالیت کار و زحمت‌کشی در یک نخلستان است، اصحاب به پیغمبر عرض کردند یا رسول‌الله، این مرد مسلمان خیلی دارد زحمت می‌کشد، اگر این زحمتی که برای آبادی باغ و نخلستانش می‌کشد، این زحمت را در راه اسلام و در مجاهده در راه دین می‌کشید، واقعاً چقدر مقام و موقعیت در درگاه خدا داشت؟

پیغمبر فرمودند تمام این کار و فعالیتی که این مرد مسلمان در این نخلستان می‌کند، خود این جهاد است.

امروز کار کارگر در کشور بزرگ‌ترین مجاهده است

صرف‌نظر از این‌که کار عبادت و جهاد است، در موقعیت امروز جامعه ما در جبهه استکبارستیزی نظام ما، کارگر صف مقدم جبهه قرار دارند؛ واقعاً در امروز کار کارگر در موقعیت‌های تولیدی مخصوصاً در حوزه‌های فناوری به‌عنوان عالی‌ترین مجاهده است.

برادران کارگر، آن روزی که هشت سال جنگ تحمیلی به کشور ما تحمیل شد به‌وسیله استکبار جهانی، عمده جبهه‌ها را شما کارگران پر می‌کردید و چه خوب است یک مجامع فرهنگی دستگاه‌ها و جریانات و تشکیلات کارگری، یک آماری از شهدای کارگر در طول هشت سال دفاع مقدس در سراسر کشور ارائه بدهند، ممکن است این آمار در استان‌ها، در شهرستان‌ها، در بعضی مراکز کارگری باشد اما در سراسر کشور یک آماری از شهدا، جانبازان، آزادگان کارگر ارائه بشود که این قشر عظیم در مقام جبهه دشمن‌ستیزی در دفاع از اسلام چه کرده‌اند.

حلال مشکل اقتصاد کشور در جریان استکبارستیزی؛ کارگران هستند

و الآن‌همان دوره هشت سال دفاع مقدس است با این تفاوت که جبهه و خط مقدم مال شما کارگران است، دشمن که از تمام فتنه‌ها و توطئه‌ها مأیوس شده، عرضه و جرأت دخالت نظامی در کشور ما ندارد و تهاجم نظامی نمی‌کند، معیشت مردم، سفره مردم و اقتصاد مردم را نشانی گرفته و اینجا جایی است که حلال مشکل اقتصادی کشور در این جریان استکبارستیزی، شما کارگران هستید. «

شما دیدید دو سال فعالیت عزیزان ما که با حسن نیت هم برحسب تصدیق مقام معظم رهبری کار و فعالیت کردند برای این‌که شاید با تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند، دیدید که دو سال مذاکره و برجام، بی‌نتیجه و خنثی ماند و کار به‌جایی رسید، آن روزی که گفتند تحریم‌ها لغو شده، تجار ما در دادوستدها به سراغ سوئیفت رفتند، دیدند هیچ تحریمی کنار نرفته و سوئیفت به روی آنان بسته است.

رأس اقتصاد کشور برجام را بی‌نتیجه می‌داند

کار به‌جایی رسید که عنصر در رأس اقتصاد کشور ما، رییس بانک مرکزی در مصاحبه‌اش گفت «حل مشکلات اقتصادی ما در نتیجه برجام، تقریباً هیچ بود» و به اینجا رسیدیم بعد از دو سال مذاکره؛ این مذاکرات جز این‌که دشمنی دشمن را بیشتر کرد، این دشمن آقا بنای براندازی ما را دارد.

امام بزرگوار ما فرمودند «آمریکا از اسلام سیلی خورده است»، وقتی از اسلام سیلی خورد، جز به براندازی اسلام راضی نمی‌شود و شما دیدید دو سال تمام دستگاه‌های اجرایی ما، همه همت، همه فعالیت خودشان را صرف و خرج این مذاکرات کردند، بعدازاین قضیه برجام دشمنی‌های آمریکا با ما چند برابر قبل از برجام شد و این نتیجه‌اش شد که رییس اقتصاد کشور ما، رییس بانک مرکزی می‌گوید «تقریباً هیچ»، یعنی برجام نتیجه‌ای نداد یعنی ثابت شد این سیاست حلال مشکلات ما نیست.

این‌که فکر کنیم با تنش‌زدایی اقتصاد حل می‌شود، اشتباه است

این‌که فکر کنیم ما با تنش‌زدایی روابط بین‌المللی با مستکبرین بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم قابل‌حل نیست؛ استکبارستیزی اصلی است که امام در انقلاب ما قرار داده‌اند، دشمنی دشمن هم برای او یک اصلی است که تا براندازی اسلام راضی نمی‌شود و دشمنی‌اش را کوتاه نمی‌کند، معلوم است در این شرایط مذاکره فایده‌ای ندارد.

نتیجه حسن نیت به آمریکا، دزدی 2 میلیاردی آمریکا از ایران شد

کار به‌جایی رسید که ایران به تمام تعهداتش عمل کرد، این‌ها اولین تعهد را روی زمین گذاشتند و عمل نکردند، نه‌تنها این، اخیراً هم دو میلیارد دارایی ما را دزدیدند با کمال وقاحت، 10 سال قبل در بیروت یک انفجاری رخ‌داده، در یک کشوری که کشور ما نیست، در یک کشوری که همسایه ما نیست، یک عده تفنگدار آمریکایی در آنجا کشته شدند، بعد از 10 سال آنجا ادعا کردند این عملیات به‌وسیله ایرانی‌ها انجام‌گرفته، 10 سال نتوانستند ثابت کنند مجری عملیات ایرانی‌ها بودند، به‌زور و با قلدری به اسم دادگاه، بعد از 10 سال، نتیجه دو سال مذاکره عزیزان ما با حسن نیت با این آمریکای درنده جهان خوار، این شد که دو میلیارد دارایی ما را بدزدند و بلوکه کنند. «تکبیر»

برادران کارگر جوانمرد و غیرتمند، ببینید دشمن با ما چه می‌کند و غیرت شما و جوانمردی شما کارگران غیور و دلاور در عرصه اقتصاد باید به فریاد کشور برسد و باید در این جنگ و جبهه هم اسلام را بر کفر شما کارگران پیروز کنید. «تکبیر»

تکیه بر استعداد  و ابتکار کارگری، نکته مورد توجه رهبری است

مسئله دومی که در فرمایشات مقام معظم رهبری استنتاج می‌شود، این است که مسؤولین نظام و مدیران چه در حوزه دولت و چه در حوزه مجلس باید به نیروی انسانی کارگر و استعداد کارگر به فناوری کارگر، به ابتکارات عظیم کارگر ایرانی توجه کنند و میدان کار و فعالیت و قدرت ابتکار را برای قشر کارگر ما باز کنند؛ این نکته دومی است که مقام معظم رهبری روی آن تکیه داشته‌اند.

فرمودند بسیاری از فناوری‌هایی که در بسیاری از کشورها و در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می‌دهند، بالاتر از صنعت موشکی نیست، بالاتر از فناوری نانو و ماهواره سازی نیست و همه این‌ها را قشر کارگر ما با استعداد و ابتکار به وجود آورده، این واقعیت را مدیران اجرایی، عزیزان مسؤول ما، نمایندگان مجلس، واقعاً این واقعیت را در کار و کارگر ایرانی ببینند و راه را برای او باز کنند و ابزار کار را آماده کنند، نمی‌شود با در بسته این استعدادها به فعلیت برسد.

80 میلیون ایرانی تأمین‌کننده نیاز خود در داخل کشور هستند

مسئله سومی که برای جریان کار و کارگر باید موردتوجه قرار بگیرد، مسئله پیشگیری از واردات، توسعه بازار، تولید و کار کارگری است؛ کشور ما یک بازار 80 میلیونی است، خیل عظیم کار و کارگر ما در این بازار 80 میلیونی اگر در و دیوار کشور را به روی کالای خارجی ببندند، این بازار 80 میلیونی جوابگوی تمام دستاوردها و فناوری‌های جریان کار و کارگری ما هست.

جز یک مورد، همه قراردادهای خارجی برای تصاحب بازار کشور است

این قراردادهایی که با خارجی‌ها بسته‌شده، نگاه کنید، غیر از یکی‌اش که سرمایه‌گذاری و فناوری بود که آن‌هم عمل نکردند و انجام ندادند، بقیه همه مصرف است و بقیه همه تصاحب بازار مصرف ماست، در این‌ها باید دقت می‌کردیم، بر مبنای اقتصاد مقاومتی قراردادها بسته می‌شد، ما این دروازه را به روی خارجی ببندیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند این عذر نشد که اگر ما بگوییم تعرفه را بالا ببریم، گمرک را شدید کنیم و اگر تکثیرکنیم نیروهای مانع از واردات خارجی را، از طریق قاچاق وارد می‌کنند، خب شما بایستی برخورد کنید.

لزوم راه‌اندازی پدافند فرهنگی در کشور

ما الآن یک مشکلی که در کشور هم در عرصه اقتصاد داریم و هم در عرصه فرهنگ، مشکل ضعف و ناتوانی قاطعیت در عملیات اجرایی هست؛ هر وقت بحث از مشکلات فرهنگی می‌شود که بایستی یک جریانی بیاید با یک پدافند فرهنگی، مفاسد فرهنگی و اخلاقی را از جامعه براندازی کند، یک عده می‌گویند فرهنگ، کار سازندگی است، لعنت بر آن‌کسی که بگوید فرهنگ، کار سازندگی نیست اما برادر من، این سازندگی فرهنگی، پدافند فرهنگی می‌خواهد و پدافند فرهنگی جز باقدرت، جز با نیرو و جز با محور اقتدار نظام اجرا شدنی نیست.

دیروز یکی از معاونین محترم وزارت ارشاد با بنده ملاقات داشت سر مسائل مطبوعات و کتاب‌هایی که منتشر می‌شود که در نمایشگاه‌هایی که بعدازاین هم بخواهند نمایشگاه کتاب بهاره تشکیل بدهند، ممکن است بعضی از این کتب ضاله و انحرافی در نمایشگاه وجود داشته باشد.

مشکل اقتصاد ما، ناتوانی در مسائل امنیتی و اجرایی است

ایشان می‌خواست بگوید ما حداکثر مراقبت را در جواز نشر انجام دادیم، گفتم درست است شما زحمت کشیدید، یک آدم عالم، یک آدم فاضل و خوش‌فکر در رأس جریان مطبوعات طبیعی است که حداکثر دقت را در جریان صدور جواز نشر انجام می‌دهد، مشکل ما در این مملکت جواز شما نیست، مشکل ما طمع‌ورزی ناشران است.

وقتی بنا شد کتاب غیرمجاز را به چند برابر قیمت به‌صورت قاچاق می‌توانند بفروشند، این ناشری است که فکر گمراهی نسل جوان مملکت را نمی‌کند، فقط فکر کیسه و پول خودش را می‌کند؛ ما مشکلمان ناتوانی در مسائل امنیتی و اجرایی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، در این اقتصاد مقاومتی اگر دستگاه‌های امنیتی بخواهند وارد شوند، کار اقتصاد دیگر دست آنان نیست؛ اینی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مخصوص وزارت بازرگانی نیست، مخصوص وزارت اقتصاد نیست، این مخصوص مجامع اقتصادی نیست.

دستگاه‌های امنیتی جلوی واردات کالای قاچاق را بگیرند

نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور باید وارد عرصه اقتصاد مقاومتی بشوند و ورودشان در عرصه اقتصاد مقاومتی این است  که جلوی هر آفتی در اقتصاد مقاومتی که ازجمله قاچاق و واردات کالای نامشروع خارجی است، بگیرند. «تکبیر»

دروازه‌های کشور را باز کنیم، کانتینرهای قاچاق از خشکی و دریا و صحرا وارد شود، بعد که می‌گوییم مقابله با قاچاق، یک بدبخت فقیر بیچاره سیستانی و بلوچستانی که با کوله‌پشتی خودش دوتکه جنس را مخفی کرده، آن را بگیریم و اسمش را بگذاریم کالای قاچاق و از آن‌طرف هم هیچ جریان اطلاعاتی، هیچ جریان امنیتی نگوید این اجناس کالای خارجی قاچاق که به‌صورت انبوه دارد دکان‌ها و مغازه‌ها را پر می‌کند، از کجا می‌آید؟

دولت خواست و جلوی قاچاق میوه را گرفت، چطور جلوی قاچاق کالا نمی‌تواند؟

چطور شد یک جا دولت و دستگاه‌های اجرایی تصمیم گرفتند جلوی کالای قاچاق را بگیرند، سیب فرانسوی را از توی میوه‌فروشی جمع کردند و این‌همه کالای قاچاق خارجی تمام بازار ما را پرکرده، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما کنار بایستند و ما دم از اقتصاد مقاومتی بزنیم، عرض کردم آن هفته، یک شرکت مدلینگ ایتالیایی آمده با یک قرارداد تجارتی مجوز گرفته که جریان فروشگاه لباس ایتالیایی در این کشور باز کند، این‌که نمی‌شود اقتصاد مقاومتی پیاده کرد.

دستگاه‌های امنیتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کردند؟

این اشکال به دستگاه‌های امنیتی ما هست، دعوت مقام معظم رهبری را به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چطوری می‌خواهند جواب بدهند؟ چه کردید شما در مسیر اقتصاد مقاومتی؟ وزارت اقتصاد چنین کرد، بانک مرکزی چنان کرد، دستگاه‌های بازرگانی چنین کردند، شما به‌عنوان دستگاه امنیتی و اطلاعاتی با این سیل قاچاقی که در کشور است و با این آفات و آسیب‌های شدید اقتصاد مقاومتی که در فروشگاه‌ها، تجارت‌ها و در این مسائل مختلفی که دارد انجام می‌گیرد، شما چه کردید و قدم برداشتید؟

این نیست که ما بگوییم اقتصاد مقاومتی، همه کنار بکشند، چشمشان به آقای وزیر اقتصاد بیفتد، آقا گفته‌اند اقتصاد مقاومتی، شما هم اقتصاد مقاومتی را پیاده کن، این‌که درست نیست.

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 25 دقیقه 44 ثانیه

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 53 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی