۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

 

خطبه دوم ـ در اقتصاد مقاومتی جوان ما جوان مبتکر، فعال و سازنده است و باوجود چنین جوانی، فرهنگ جامع و کامل اسلامی در جامعه ما پیاده می‌شود پس اقتصاد مقاومتی در فرهنگ و سیاست ما نقش دارد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 27 فروردین‌ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع)، به بحث پیرامون مسئله اقتصاد مقاومتی و اهمیت تحقق آن در جامعه پرداخت و اظهار کرد: نکته قابل‌تأمل در شناخت تکالیف و وظایف اجتماعی سیاسی‌مان در یک جامعه دینی و ولایی، تأمل و توجه در راهبرد حکیمانه‌ای است که از طرف مقام معظم رهبری در هرسال به ما ارائه می‌شود.

شعار سال، راهبرد فعالیت مسؤولان نظام است

یکی از ابتکارات مقام معظم رهبری از سال 69 تا به الآن این بوده است که راهبردی که بایستی مسؤولین نظام و مردم، تمام جریان زندگانی اجتماعی سیاسی خودشان را با این راهبرد تنظیم کنند، هم مسؤولین نظام به‌عنوان نقطه محوری در مدیریت‌های مختلف به این راهبرد توجه داشته باشند و هم مردم در نظام زندگانی اجتماعی سیاسی‌شان به آن دقت کنند، در اول هرسال مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کنند.

در بین تمام این راهبردهایی که از سال 69 تا به الآن که تقریباً بیش از 25، 26 سال می‌گذرد، ارائه فرمودند، شاید بیش از 10 مورد در شعارهای سال، مقام معظم رهبری مسائل اقتصادی را به‌عنوان راهبرد حکیمانه‌شان ارائه کرده‌اند تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، تحت عنوان انضباط اقتصادی، صرفه‌جویی، شکوفایی اقتصاد، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و امثال این‌ها، این دلالت می‌کند بر این‌که علی ایحالٍ، دغدغه رهبری و مسؤولین نظام در مدیریت این نظام، معیشت و گذران مردم است.

معیشت مردم، دغدغه 25 ساله رهبر معظم انقلاب

معیشت مردم، دغدغه اصلی هم برای مقام معظم رهبری است و هم باید در مدیریت‌های مسؤولان نظام، مسئله معیشت مردم مورد توجه قرار بگیرد و برای همین بیش از 10 مورد باوجود تمام دغدغه‌های فرهنگی، دغدغه‌های سیاسی که مقام معظم رهبری دارند و بایستی مدیران نظام به آن توجه داشته باشند، مسائل اقتصادی به‌عنوان دغدغه معیشتی مردم مورد توجه قرار گرفته است.

و شعار امسال رو هم «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» معرفی کرده‌اند، این اقتصاد مقاومتی از سال 89 به‌وسیله مقام معظم رهبری وارد ادبیات نظام شد و این اصطلاح در بین تمام اصطلاحاتی که برای ماهیت‌های مختلف و متنوع اقتصادی در مکتب‌های اقتصادی، در جوامع اقتصادی، در مباحث فناوران و دانشمندان و متخصصین اقتصاد مطرح می‌شود، در واقع این یک اصطلاح جدید و یک ابتکار خاص فنی و تخصصی است.

«اقتصاد مقاومتی»، ابتکار رهبری در ادبیات نظام است

در مقابل اقتصاد وابسته، در مقابل اقتصاد مستقل، در کنار اقتصاد ریاضتی، مسئله اقتصاد مقاومتی یک الگوی خاصی هست که در مکاتب اقتصادی برای اولین مرتبه فکر بارز و برجسته رهبر حکیم این امت، این را مطرح کرده است؛ این پسوند مقاومتی،/ این خصوصیت را به اقتصاد مقاومتی می‌دهد که مثل اقتصاد ریاضتی، مثل اقتصاد وابسته و اقتصاد مستقل، بحث، بحث اقتصادی تنها نیست، پسوند مقاومتی باعث می‌شود که غیر از مسائل اقتصادی، این نوع الگو دارای ابعاد سیاسی و ابعاد فرهنگی هم باشد و در حوزه سیاست و فرهنگ هم این الگو ولو با زیربنای اقتصادی هست، ولی درعین‌حال نقش مؤثری را هم در توسعه فرهنگ استقلالی دینی و هم در حوزه سیاست عزتمدارانه انقلابی، این زیربنای این الگو باید اجرا کند، این نکته قابل‌تأمل است.

مقاوم کردن مردم در برابر تهاجم اقتصادی دشمن،‌ هدف نهایی اقتصاد مقاومتی است

در این پسوند مقاومتی، دو نگاه به اقتصاد مقاومتی هست، یک نگاه این‌که اصلاً ‌الگوی اقتصاد مقاومتی، کاربردش در برابر تهاجم دشمن به عرصه اقتصاد است، ‌فقط آنجا کاربرد دارد، آن روزی که دشمن معیشت مردم را هدف قرار بدهد، با تحریم، با توطئه، با جنایات مختلف ضربه‌های اقتصادی وارد کند، موقعیت معیشتی مردم را در مخاطره قرار بدهد، الگوی اقتصاد مقاومتی در برابر دشمن بتواند مقاومتی در مردم ایجاد کند که در برابر این تهاجم اقتصادی و معیشتی،‌مردم بتوانند این تهاجم را دفع کنند.

اقتصاد مقاومتی،‌عرصه مقاوم‌سازی مردم در همه عرصه‌هاست

این یک نگاه است، ‌یک نگاه این است که اصلاً‌ پسوند مقاومتی فقط در خصوص عرصه تهاجم به جنبه‌های اقتصادی هست و تهاجم به جنبه‌های معیشتی مردم است، این یک نگاه است؛ نگاه دوم این است که نه اقتصاد مقاومتی تنها کاربردش در دفاع در عرصه تهاجم اقتصادی دشمن نیست بلکه اقتصاد مقاومتی یک ابزار هست برای این‌که مقاومت ما را در برابر دشمن هم در حوزه اقتصاد، هم در حوزه فرهنگ، هم در حوزه سیاست، در همه حوزه‌ها اقتصاد مقاومتی برای مردم ما و امت ما، یک ابزار قوی مقاومت ساز و مقاومت آفرین است، این نگاه دوم است و نظر مقام معظم رهبری، این نگاه دوم است.

تفاوت این دو نگاه با هم چیست؟ ما بیاییم به اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک نقطه کاربردی در خط دفاع در برابر تهاجم دشمن به معیشت مردم نگاه کنیم یا اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک ابزار مقاومت ساز امت به آن نگاه کنیم؟ تفاوتش در چیست؟

اگر شما آمدید و گفتید اقتصاد مقاومتی فقط یک جریان دفاعی در برابر تهاجم دشمن به حوزه اقتصاد است، خب اینجا اگر یک روزی تهاجم دشمن از حوزه اقتصاد برطرف شد، دیگر اقتصاد مقاومتی لازم نیست در جامعه اجرا شود، یا اگر بنا شد ما در مقام دفاع از تهاجم دشمن به عرصه اقتصاد، یک راه دیگری پیدا کردیم غیر از اقتصاد مقاومتی، خب آن را انتخاب می‌کنیم، چرا اقتصاد مقاومتی را عمل کنیم؟

چطور می‌توان در مورد اسلحه دشمنی دشمن با آنان مذاکره کرد؟

اگر بناست مشکل تهاجم دشمن را در عرصه اقتصاد و معیشت، مذاکره حل کند، دست دادن به دشمن حل کند، تنش‌زدایی در برابر دشمن حل کند، اصلاح سیاست خارجی ما حل کند، چرا به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم؟ عده‌ای این‌گونه فکر می‌کنند و این نگاه را دارند اما این نکته را توجه ندارند که اگر تهاجم به اقتصاد و معیشت به‌عنوان یک ابزار جنگ دشمن و اسلحه دشمن در سرکوبی ما هست، انسان نمی‌تواند با دشمن در انتخاب اسلحه مذاکره کند، دشمنی که به شما حمله کرده در عرصه نظامی، آیا می‌توانید بروید با او مذاکره کنید و بگویید ما با دشمن مذاکره می‌کنیم که شما با اسلحه تانک استفاده نکن، این واقعاً معقول است؟

بگویید ما مذاکره می‌کنیم با دشمن که تو از موشک استفاده نکن، این‌که نمی‌شود؛ دشمنی که رو در روی ما ایستاده، بنای براندازی و نابودی ما را دارد، با کمال قدرت هم به ما هجمه می‌کند، بگوییم از این ابزار و این اسلحه ما می‌خواهیم با تو مذاکره کنیم، از این استفاده نکن؛‌این واقعاً نامعقول است این حرف.

اگر دشمن تشخیص داده بعد از 30 سال، سی‌وچند سال جنگ، ستیز، نبرد، برخورد، اجرای فتنه‌ها، تزویر و توطئه‌های شیطانی مختلف ناکام مانده است و به این نتیجه رسیده است که باید از سلاح تهاجم اقتصادی، معیشت و سفره مردم را هدف قرار بدهد، این معنا ندارد که بگوییم آقا ما با او مذاکره می‌کنیم که تو از این اسلحه‌ات صرف‌نظر کن چون دشمنی‌اش قابل حل نیست.

دشمنی آمریکا با ما تا نابودی ما ادامه دارد

این را بدانید، مسئله آمریکا و ما یک مسئله‌ای است که دشمنی در کمون آمریکا نهادینه است،‌یک روزی آمریکا با ما دشمنی می‌کرد این نظام را براندازد بر این مملکت مسلط بشود اما امروز آمریکا دارد با ما دشمنی می‌کند که ما نباشیم که او زنده بماند، یعنی باوجود ما، ادامه حیات برای آمریکا و استکبار شدنی نیست، این ممکن نیست،‌برای این می‌خواهد ما را براندازی کند لذا دشمنی‌اش که علاج ندارد، ما بیاییم و با او مذاکره کنیم و در این دشمنی، اسلحه‌ای که به نظر تو مؤثر هست، هجمه اقتصادی، این اسلحه را به کار نبر.

خب اگر گفتیم کاربرد اقتصاد مقاومتی فقط در خط دفاع است، خب ممکن است بعضی فکر کنند که بیاییم این‌جوری فکر کنیم که چرا به سمت اقتصاد مقاومتی برویم اما مقام معظم رهبری مخصوصاً در این فرمایشاتی که اخیر داشتند در مسئله ابعاد اقتصاد مقاومتی، نظرشان این است که اصلاً اقتصاد مقاومتی یک ابزاری است که نه‌تنها در عرصه اقتصاد ابزار دفاع ما هست، کاربردش در عرصه سیاست و فرهنگ هم ثابت است.

اقتصاد مقاومتی، عرصه مقاومت در سیاست و فرهنگ نیز هست

یعنی ما در عرصه سیاست که می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم، تابع منویات دشمن نشویم،‌مجری نظریات استکبار در دنیا نشویم، به هر سازی که آمریکا و اروپا می‌زنند ما نرقصیم، در عرصه سیاست، استقلال داشته باشیم در برابر جهان خواری، در برابر استکبار گرایی، در برابر مقابله با دین و حرکت ضد اسلامی و ضد ارزشی دشمن بایستیم، مقاومت کنیم و برخورد کنیم، خب اگر این است اقتصاد مقاومتی، در این عرصه هم دخالت دارد.

اگر اقتصاد ما جوری شد که زندگی و معیشت ما وابسته به خودمان شد، دیگر به غیر خودمان وابسته نبودیم،آن‌وقت می‌توانیم دیگر در دنیا حرف خودمان را بزنیم، می‌توانیم در برابر همه مطامع استکباری جهان خواران بایستیم و مقاومت کنیم. «تکبیر»

انقلاب اسلامی، انقلاب پست و مقام نیست

برادران و خواهران جوانی که مبدأ این انقلاب را درک نکردید و عمرتان اقتضا نمی‌کند، این انقلاب نیامد یک نظامی را درست کند، یک مملکتی که فقط مردم بنشینند غذا بخورند، شام بخورند، روز نهار بخورند و صبح صبحانه بخورند، یک عده کاسبی بکنند، آن‌های که می‌توانند بیشتر دربیاورند، آن‌هایی هم که نمی‌توانند از گرسنگی بمیرند،‌یک مملکتی هم یک عده مدیران وزارت کنند، عمارت کنند و مقام داشته باشند.

انقلاب اسلامی برای معرفی دکترین حاکمیت الله به وجود آمد

این انقلاب برای این نیامد و برای این درست نشد، این انقلاب آمد رسالتش این بود، ما باید مدیریت جهان را عوض کنیم، ما یک الگوی مدیریتی، یک دکترین سیاسی به دنیا نشان دهیم، ارائه دهیم در مقابل این دموکراسی 250 ساله شکست‌خورده فرسوده بی‌ارزش لیبرالیسم ما بیاییم یک نظام و دکترین سیاسی به دنیا نشان دهیم در قالب مدیریت الله زندگانی بشر قابل تأمین است و دنیا این را ببیند و زمینه بشود آقایمان بیاید، صاحبمان بیاید، انقلاب برای این بوده، بچه‌هایی که شهید شده‌اند روی پیشانی‌شان پیشانی‌بند بسته‌اند «یا مهدی ادرکنی» و زیر باران آتش رفتند.

این اصل انقلاب ما بوده، ما برای این انقلاب کرده‌ایم،‌ انقلاب ما برای این است، ماهیت اصلی نظام ما این است، دنیا این‌که می‌بیند اگر این خط‌مشی بخواهد در دنیای اسلام نهادینه شود، ‌مستضعفان جهان این راه را یاد بگیرند، نمی‌تواند آقایی کند، می‌خواهد ما را براندازی کند، ما هم باید در مقابل آن بایستیم.

هر توقع دیگری از این انقلاب و نظام داشتن، توقع نابجاست، توقع ضد اصول و خون شهیدان است، ما باید این را به‌عنوان یک اصل قبول کنیم و بپذیریم لذا مقام معظم رهبری می‌فرمایند این اصول فقط با اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؛ اگر ما بنا شد بنیان اقتصادی و معیشتی خودمان را بر توانمندی خودمان گذاشتیم که خیلی زیاد است و کم نیست، اقتصاد مقاومتی برای ما خودباوری می‌آورد، اگر ما خود بارو شدیم، مقابل آمریکا می‌ایستیم و اگر خودباور شدیم، در سیاستمان استقلال داریم.

اقتصاد مقاومتی عامل سازنده جوانان است

اقتصاد فرهنگی از هرزگی، از لاابالی‌گری و بزه‌کاری ‌نسل جوان ما را حفظ می‌کند، در اقتصاد مقاومتی جوان ما جوان مبتکر است، جوان فعال است، جوان آفریننده است، جوان سازنده است و باوجود هم‌چین جوان، فرهنگ جامع و کامل اسلامی در جامعه ما پیاده می‌شود پس اقتصاد مقاومتی در فرهنگ ما هم نقش دارد، در سیاست ما هم نقش دارد.

ببینید برادران و خواهران، این‌که وقتی ما یک مطلبی مقام معظم رهبری می‌گویند، چشممان به دروازه دولت است، فقط دولت باید کار کند، فقط مجلس باید کار کند،‌فقط ما یک سفره‌ای از توقعات باز کنیم که همه کار را باید دولت انجام دهد، این درست نیست؛ تا به امروز در این نظام و انقلاب ما هرچه مردم خواستند آن شده، نه هرچه دولت‌ها و سیاستمداران خواسته‌اند، هرچه مردم خواسته‌اند انجام‌گرفته.

محوریت تحقق اقتصاد مقاومتی، حضور مردم است

مردم بیایید اقتصاد مقاومتی را شما بخواهید، اول هم از خودتان شروع کنید، اول خودتان در تمام جریانات زندگی وابسته به خودتان، تولید، سرمایه و هستی خودتان شوید، این قصه باید از ناحیه مردم شروع شود، دولتمردان هم برحسب رهنمود رهبری تمام محور مدیریت‌های خودشان را در همه عرصه‌ها بایستی بر اساس اقتصاد مقاومتی بنیان کنند.

ان‌شاءالله اگر شما مردم بخواهید و در عرصه عمل این راهبرد حکیمانه مقام معظم رهبری که هم راهکارش را دادند، هم فرمولش را دادند و هم مؤلفه‌هایش را بیان کردند با همه خصوصیات تخصصی و فنی ارائه دادند این راهبرد را، اگر شما مردم پای این راهبرد بایستید، قطعاً ‌شدنی است و تمام عزت، عظمت و هستی ما مرهون این قضیه است.

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 53 ثانیه

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 50 ثانیه

 

نظرات (۱)

سرورم فرمایش شما کاملا صیحیح میباشد اقتصا د مقاومتی در فرهنگ ما نقش دارد و در سیاست ما هم نقش دارد پس از مسئولین دولت خواهش مندم ان را در تمام ارکان جامع جاری کنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی