۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

   

اعتکاف بسیاری از مشکلات جوانان را حل کرده و باید در جهت ارتقای جریان اعتکاف از نظر برگزاری باشکوه فریضه اعتکاف قدم برداریم. مسئله اعتکاف شاهدی زنده در آثار انقلاب از نظر توسعه نفوذ و حاکمیت عمومی است.

به گزارش alamolhoda.com ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در دیدار اعضای ستاد اعتکاف خراسان رضوی که ۲۶ فروردین‌ماه در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد با بیان اینکه اعتکاف شاهد زنده انقلاب اسلامی در نفوذ حاکمیت و تثبیت اثر انقلاب است، ادامه داد: اعتکاف تابلوی گویا و شفافی برای فرآورده‌های اسلام است. 

توسعه دینی در جوانان با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حضور پرشور جوانان در مراسم معنوی اعتکاف به نظر رهبر معظم انقلاب در این‌باره اشاره کرد و افزود: توسعه دینی در جوان‌ها و تربیت عمومی پس از انقلاب را به هیچ وجه نمی‌شود با قبل انقلاب مقایسه کرد.
وی در همین راستا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در آن جلسه با اشاره به مراسم اعتکاف فرمودند: در زمانی که ما جوان بودیم اعتکاف در ماه رجب برگزار نمی‌شد و فقط در ماه رمضان بود که آن هم در مسجد امام(ره) تعدادی از پیرمردهای حوزه معتکف می‌شدند اما الان به من خبر رسیده است که در ۱۵، ۲۰ روز باقیمانده تا اعتکاف ثبت نام مسجد گوهرشاد به پایان رسیده و ظرفیتش تمام شده است که حضور این‌همه جوان پیش از این سابقه نداشته است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این مطلب که ما بسیاری  از مشکلات را در سایه اعتکاف حل کردیم تاکید کرد: بایستی با استفاده از تجربیات در جهت ارتقای کیفیت اعتکاف و نحوه برگزاری آن تلاش کنیم.
گلایه از اختصاص فضای نامناسب و کسل‌کننده برای برگزاری اعتکاف
آیت‌الله سید علم‌الهدی در ادامه با تاکید بر لزوم اختصاص فضای مناسب برای مراسم اعتکاف بیان کرد: سال گذشته در یکی از مساجد حاشیه شهر که منطقه برخورداری هم بود حضور پیدا کردم و دیدم که اعتکاف در زیرزمین مسجدی انجام می‌شود که فضای بسته، مرطوب و خیلی بدی بود و ظاهر مناسبی هم نداشت و بعد که بررسی کردیم متوجه شدیم بسیاری از مساجد همین کار را می‌کنند، مسجد گوهرشاد هم اول شبستان‌ها و شبستان تبریزی را پر می‌کرد و بعد معتکفان به صحن اصلی مسجد می‌رفتند.
وی در همین راستا با بیان اینکه برگزاری اعتکاف در شبستان اصلی مساجد بر نمازگزاران مسجد هم تاثیرگذار است، ادامه داد: نشاط مردم باید حفظ شود؛ مسئولان برگزاری اعتکاف می‌توانند شبستان اصلی مسجد را با نصب پرده برای اعتکاف آقایان و خانم‌ها اختصاص دهند.
برنامه‌های تبلیغی در مراسم اعتکاف را شب‌ها برگزار کنید
امام جمعه مشهد در ادامه با گله‌گزاری از زمان‌بندی نامناسب برنامه‌های اعتکاف در مساجد اظهار کرد: بسیاری از مساجد برنامه‌های تبلیغی و سخنرانی را وسط روز تدارک می‌بینند در حالی‌که خود روزه کسالت‌آور است، اثر نامناسب دارد و بازدهی مناسبی ندارد؛ اینکه در حدیث داریم«خواب روزه‌دار عبادت است» به این دلیل است که روزه‌دار در روز نشاط عبادت ندارد و اگر روزها بخوابد و شب‌زنده‌داری کند، موفق‌تر است؛ مسئولان هم شب را برای برنامه ها اختصاص دهند چراکه معتکفان نشاط بیشتری دارند و حضور بهتری در این برنامه‌ها خواهند داشت.
مبلغان خودشان معتکف باشند
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به مسئولان ستاد اعتکاف خراسان رضوی با بیان این مطلب که روزه‌دار بودن مبلغان اثرگزاری بیشتری بر معتکفان دارد، بر لزوم انتخاب مبلغان اعتکاف از میان مبلغان معتکف تاکید کرد و توضیح داد: در زمان جنگ طلبه‌های جوانی بودند که در جبهه حضور داشتند و در همان‌جا فعالیت تبلیغی هم انجام می‌دادند، این اثرش از سخنرانی ما که با سلام و صلوات ما را از تهران به آن مناطق می‎بردند بیشتر بود، بنابراین برای معتکفان و روزه‌دارانی که قرب به خدا و احساس قرب به خدا پیدا کرده‌اند باید مبلغانی انتخاب شوند که خودشان معتکف هستند که البته زحمت و هزینه هم دارد اما اقدامی لازم است.
برنامه‌ریزی برای معتکف شدن امامان جماعت مساجد نیز یکی دیگر از مواردی بود که آیت‌الله علم‌الهدی در سخنان خود بر آن تاکید کرد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری هم برنامه‌ریزی داشته باشند تا امامان جماعت در اعتکاف شرکت کنند و البته از خجالت آن‌ها هم باید دربیایید؛ این موضوع هم برای خود امامان جماعت اثرگزار است و هم برای معتکفان.
لزوم تولید برنامه‌ برای تبلیغ غیرمستقیم اعتکاف
وی همچنین خطاب به مدیر صدا و سیمای خراسان رضوی بر لزوم تولید برنامه‌های غیرمستقیم برای تبلیغ اعتکاف تاکید کرد و در این‌باره توضیح داد: در این راستا باید برنامه‌هایی مانند فیلم کوتاه که هزینه زیادی هم ندارد تولید شود؛ همچنین گزارش‌هایی که بخش می‌شود باید گزینشی باشد زیرا برخی گزارش‌ها سطح پایینی دارد و کیفیتشان هم خوب نیست؛ این برنامه‌ها باید طوری باشد که باعث جذب مخاطبان به اعتکاف شود.
وی همچنین ترویج اعتکاف تیمی و گروهی را امری لازم در جهت ترویج اعتکاف دانست و اظهار کرد: عده‌ای هستند که به صورت رفاقتی و تیمی به اعتکاف می‎‌روند که شاید اگر تنها بودند در اعتکاف شرکت نمی‌کردند؛ عده‌ای هم معمولا اهل تهجد نیستند و فقط در این روزهای اعتکاف به تهجد می‌پردازند؛ این افراد در نزد خداوند بسیار مقرب‌تر هستند.
آیت‌الله علم‌الهدی در پایان سخنانش ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان ستاد اعتکاف استان خراسان رضوی ابراز کرد: امیدواریم خداوند نام شما را در لیست معتکفان ثبت کند، برکاتش در زندگی شما جاری شود و ما نیز در ثواب شما شریک باشیم.

نظرات (۱)

سالهاس که نتونستم به اعتکاف بروم وحسرت ان ایام را میکشم وای که چه لحظات زیبا ی بود در جمع رازونیاز کردن با معبود انقدر گرفتار مشگلات زندگی شدیم که باید فقط حسرت شبها وروزهای اعتکا ف رو بخوریم التماس دعا دارم از همه سرورانم که میتونند در این مراسم سرتا پا معنوی شرکت کنند خدایا ما را لحظه ای به خودمان وا مگذار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی