جلسه ی بیست و ششم درس حوزه
جلسه ی بیست و ششم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات
هلاکت محتمل در شبهه تحریمیه از قبیل غیر عقاب است .چرا که عقاب در جایی است که بیانی باشد در این شبهه بیانی وجودندارد لذا اگر عقاب صورت گیرد قبح عقاب بلا بیان است
این روایات بیان برای موارد شبهه نیست وامر به توقف ارشادی است .
بالجمله :جواب سوم این روایا ت بیانگر این است که ازهلاکت محتمل باید دوری کرد لذا این هلاکت را باید تشخیص بدهیم .
اگر تشخیص دادیم عقاب است (تعرض لازم است ) ضرر دیگری است .(تعرض لازم نیست )
این روایات هلاکت را مشخص نمی کند ازخارج باید تشخیص بدهیم .هلاکت محتمله عقاب اخروی نیست لذا این روایات ارشاد به امر راجع است .
اشکال در هر تکلیف مجهولی تخلف از آن عقاب دارد.جواب :اگر این عقاب در تکلیف مجهول تخلف از حرام واقعی باشد این مستلزم است برترتب.واگر تخلف از امر به توقف باشد امر به توقف باید یک طرفش الزام باشد وحال آنکه امر به توقف در این روایات ارشادی است