۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی بیت و هفتم درس حوزه

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۲۴ ق.ظ

جلسه ی بیست و هفتم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات

دریافت

پنج جواب از اخبار توقف :

جواب اول :ظاهر اخبار توقف حرمة حکم وفتوی است بدون علم وحال آنکه ما ادعا داریم که به حکم ظاهری علم داریم وآن اباحه است به دلیل اصالة البرائه .

اشکال :توقف (عمل –فتوی )از سیاق آیات معلوم می شود مراد از توقف توقف در عمل است .

جواب دوم :این اخبار (توقف )ضعیف السند هستند شیخ می فرماید اخبار وجوب توقف زیاد است

جواب سوم :توقف در مقابل قیاس است نه شبهه تحریمیه. شیخ می فرماید موارد توقف در بسیاری از روایات بیان شده غالبا در مورد شبهه تحریمیه بوده نه قیاس

جواب چهارم :اخبار وجوب توقف با اخبار برائة معارض هستند در این تعارض اخبار برائه مقدم است به خاطر دلیل عقل و کتاب بر اصا لة البرائه اگر قائل به تکافو هم بشویم وظیفه ما قول به تخییر است وما در اینجا قائل به برائة می شویم

اشکال :ادله برائه با اخبار توقف از قبیل متعارضین نیستند . هیچ وقت اصل با دلیل تعارض پیدا نمی کند لذا اخبا توقف که دلیل می باشد وارد بر اصالة البرائه است

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی