۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

   

انسانی که مالِ مردم را می خورد یا حرف حرامی می زند یا نگه حرامی می کند، مرتکب گناهانی شده است که فقط خود او را منحرف می کند. در حالی که بدحجابی گناهی است که انسان را ابزار می کند تا شیطان دیگران را منحرف سازد.

به گزارش alamolhoda.com،  آیت الله سید احمد علم‌الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن هفتگی خود که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، بار دیگر بر دلیل تأکیدات همیشگی خود روی آسیب های مسأله بدحجابی، گفت: گاهی برخی به بنده می گویند چرا به این اندازه که علیه بدحجابی سخن می گویید، به سایر گناهانی که در جامعه انجام می شود نمی پردازید؟ دلیلش این است که بدحجابی در زمره گناهانی است که انجام دهنده آن ابزاری است تا شیطان دیگران را نیز به گناه کشانده و منحرف کند.

 

وی تصریح کرد: انسانی که مالِ مردم را می خورد یا حرف حرامی می زند یا نگه حرامی می کند، مرتکب گناهانی شده است که فقط خود او را منحرف می کند، در حالی که بدحجابی گناهی است که انسان را ابزار می کند تا شیطان دیگران را منحرف سازد؛ کار شیطان این است که وقتی کسی را اغوا کرد، قانع به انحراف او نشده و دست بر نمی دارد، در نتیجه کسانی را که در موارد متعددی دنبال او راه می افتند، به استخدام خود درآورده و از آن ها به عنوان ابزاری برای انحراف دیگران استفاده می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: آن زن و دختری که خدا و قرآن و معاد را هم قبول دارد اما حجاب را از دست داده و آرایش کرده و با موی پریشان مقابل مرد نامحرم ظاهر شده، علاوه بر این که خودش گناه کرده، ابزاری برای وادار کردن حداقل 100 نفر دیگر به کار حرام می شود، از این رو این گناه از بدترین گناهان است.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به این که خداوند در آیه شریفه «أَلَم أَعهَد إِلَیکُم یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعبُدُوا الشَّیطَانَ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُّبِین» نسبت به پرستش شیطان از سوی انسان ها هشدار داده است، اظهار کرد: ما هیچ گاه شیطان را عبادت نمی کنیم و هیچ ظالمی هم شیطان را خدای خود نمی داند. عبادت شیطان به این نیست که او را خدا بدانی، به این است که ابزار دست شیطان شوی.

 

آیت الله علم الهدی با تأکید مجدد بر عمومی بودن مسأله بدحجابی و آثار اجتماعی آن، گفت: نمی‌توان گفت حجاب حریم خصوصی انسان ها است، این حریم عمومی است؛ چرا که فرد بدحجاب  فقط خودش به گناه نمی افتد بلکه دارد جامعه را به فساد کشانده و ابزاری برای شیطان می شود تا دیگران هم وارد گناه شوند، این یکی از مصادیق وسوسه خنّاس است که در سوره مبارکه ناس به آن اشاره شده است.

 

وی پذیرفتن دعوت نفس اماره به سوی گناهان را قسم دیگری از وسوسه خناس برشمرد و افزود: وقتی گناهان خود در زندگی را بررسی کنیم، می بینیم تعداد مواردی که شیطان سراغ ما آمده کمتر از مواردی است که خودمان شیطان خود شدیم و در واقع خودمان بیش تر از شیطان به خود ضربه زده ایم، برخی در تبعیت از شیطان و نفس اماره به جایی می رسند که شیطان هم آن ها را رها می کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود، القای درونی تفکرات باطل را نوع دیگری از وسوسه خناس خواند و اظهار کرد: وسوسه ای که انسان نسبت به خودش می کند، گاهی «القای افکار باطل» است، خیلی اوقات شما در فکرتان مسائلی جولان پیدا می کند و ممکن است در خدا، معاد و بسیاری از امور بدیهی دین شک کنید، این افکار سبب می شود خود انسان خناس خود شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در برابر القائات باطل باید چه رویکردی اتخاذ کرد، گفت: این مسأله را از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردند؛ ایشان فرمودند «مادامی که انسان طبق این وسوسه ها عمل نکرده و مبنای کار او نشده یا این شک و تردید را اظهار نکرده است، از امت من چنین چیزهایی برداشته شده و گناه ندارد.» اما در هر حال هر وقت دچار این وسوسه شدید آیت الکرسی بخوانید، چون آیت الکرسی اگر با توجه خوانده شود، ذهن انسان را تزکیه می کند.

 


دریافت

نظرات (۱۰)

سلام و خسته نباشید
خدمت مدیر محترم سایت همین رو بگم که شما جواب یک عده کاربر سایت رو نمیدید، دراصل دارید به شبهه های ایجاد شده در اینستاگرام و تلگرام و ... پاسخ میدید!
از اینکه کامنت های ارسالی نشون میدن که کاربران معلومه اصلا متن رو نخوندن تعحب نکنید، چون شبهه قبلا در جای دیگه تو ذهنشون ایجاد شده و فقط میخوان ایراد بگیرن و دنبال جواب نیستن
خود بنده هم با کلی جستجو این متن سخنرانی تحریف نشده رو پیدا کردم، اجرتون باخدا
سلام ممنونم از این که تغییر دادید
عذر خواهی میکنم از تعبیر قبل که عرض کردم خیانت....
ولی ایشان را امت حزب الله از همه وجود دوست دارند ....
کاش فعلا بحث توهین به مقدسات در تلگرام را نمی گذاشتید چون بعید نیست سواستفاده شده و بگویند منظور استاد از مقدسات خودش بوده
خداوند انشاالله سلامت به ایشان بدهد
به نظر بنده سخن ایشان کاملا حق بوده و اصلا حرفی از اختلاس زده نشده و کسانی که دنبال خراب کردن ایت الله هستند بیشتر دنبال سرپوش گذاشتن روی سوتی های خودشون میباشند و اینکه گند کار برجام در امده دنبال اشکال توی سخنان علمای ما میگردند که ذهن افکار عمومی را منحرف کنند
چقدر بدبختند اونهایی که پای منبر شما میشینند
حاج آقا راه کج میری و کج راه میری
حرام خوری و فحاشی گناه خصوصیه؟ بدحجابی عمومی ؟
میشه لطفا منابع حرفهاتون رو بیارین
میشه لطفا آیه های مزمت بد حجابی رو بیارین و من هم آیه های مزمت حق الناس و مال مردم خوری رو ؟
شما نهج البلاغه هم خوندین احتمالا؟
تحجر تا کجا ؟ یا خدا

پاسخ:
اگه به متن حرفها و یا صوت آن مراجعه بفرمایید کلیه مستندات حرف هایم را ارائه دادم.
در مزمت حق الناس و مال مردم خوری صحبت نشده عزیزجان
در خصوص اینکه بدحجابی با توجه به اینکه نسبت به بعضی دیگر از گناهان عمومی تر است و ابزار شیطان برای به گناه انداختن دیگران می شود آثار اجتماعی بیشتری دارد.
ما یک نوع گناه داریم که اثر فردی دارد . یعنی عاقبت آن دامن خود فرد را خواهد گرفت مثل مال مردم خوردن که گناه بزرگی شمرده شده است .
دراین گناه فردشاید با بالاکشیدن حقوق و مال دیگران ،صدمه و خسارتی مالی بر دیگران وارد سازد ،اما عذاب و گناه آن فقط دامن گیر خوداوست.
پس زشتی و بزرگی گناه او سرجایش خواهدماند .
اما گناهی مثل بدحجابی ، فرد خود که گناه میکند هیچ باعث به گناه انداختن و تحریک کردند چندین هزارنفر یا بیشتر خواهدشد.پس او علاوه بر کشیدن بارگناه خود،باید جواب گوی به گناه انداختن چندین نفرنیز باشد .
 این گناه  مثل مال مردم خوردن، گناه هست و فقط فرقش در به گناه انداختن دیگران و فاسدکردن دیگران نیز میباشد.
لازم است بازهم برای فهم بیشتربه داستانی اشاره شود:
روزی پسرکی باشیطان ملاقات میکند. و باهم مسابقه می گذارند که ازصبح تاشب هرکس بزرگترین وبیشترین گناه  را انجام داد برنده خواهد شد.
پسرک راه افتادوشروع به گناه کردن کرد.
وعده ی دیدار که رسید قرارشدتاگزارش کاراعلام شود.
شیطان به پسرک گفت: خوب چه کردی؟
پسرک با افتخارطوماری ازگناهان را باز کرد و شروع به شمردن کرد:
دزدی. مردم آزاری. زورگویی. زورگیری. رباخواری. رشوه و... تا انتها که رسید به قتل و جنایت.
باغرورگفت :ببین چه طوماری برایت چیدم.حال توچه کردی؟
شیطان گفت : هیچ فقط یک کار...
دردختری بدحجاب عشوه گری راه انداختم تا اینکه پسری را به دام هوس انداخت.
پسرک گفت : همین من این همه کارحتی قتل اماتو فقط یک کار.
شیطان گفت: شایدتو این همه گناه انجام دادی وهمه گناهان بزرگ وشدیدبود.اما فقط اثرش درخودت بود.
اما من با ایجادیک عشوه دلهایی رابه فسادکشاندم که نتیجه اش زنازاده هایی مثل توباشند.وهمین مرابس است.
پس قبح وزشتی در همه گناهان چه اختلاس و رباخواری وبدحجابی .... سرجاییش هست. اما بحث اثربعداز ان گناه است.که گناهی مثل بدحجابی میتواندجامعه ای رادرمنجلاب فسادوگناه غرق کندکه صدهااختلاس گرحریف ان نباشند.

بسیار عالی
از امشب بنده فهمیدم که مال مردم رو خوردن حق الناس نیست حق النفسه
چه فرقی بین مال مردم خوری و اختلاس هست ، لطفا توضیح بدید؟!
پاسخ:
شما ابتدا متن را مطالعه بفرمایید یا صوت را گوش دهید. اصلا بحث ما در مورد حق الناس و حق الله بودن مال مردم خوردن نیست.
در خصوص تفاوت مال مردم خوردن با اختلاس به پاسخ سوال قبلی مراجعه بفرمایید.
باسلام خدمت استاد بزرگوار آیا مال مردم خوردن همان اختلاس ویا رباخواری همان مال مردم خوردن نیست؟ پس چیست؟
پاسخ:
اختلاس معنایی اصطلاحی و متفاوت نسبت به مال مردم خوردن دارد. به لحاظ فقهی و حقوقی نیز اثراتی که بر مجرمیت اختلاس وارد است بر مجرمیت مال مردم خوردن وارد نیست. و باهم متفاوت هستند
در واقع به لحاظ معنایی این دو رابطه ی عموم خصوص مطلق دارند. یعنی هر اختلاسی را می توان مال مردم خوردن نامید ولی هر مال مردم خوردنی را نمی توان اختلاس گفت. دزدی که از یک نفر جیب بری می کند هم مال مردم خورده است ولی اختلاس نکرده. در واقع اختلاس بدترین نوع مال مردم خوردن به لحاظ کمیت و کیفیت است. به لحاظ فقهی و حقوقی نیز آثار عمومی جرک بر اختلاس مترتب می شود که بر همه ی مال مردم خوردن ها مترتب نیست.
در اختلاس غیر اینکه بیت المال غارت شده حیثیت نظام مورد خدشه قرار گرفته و موضوع خیلی مهمتر و بالاتر است.
چرا بزرگی گناه اختلاس رو کوچک کردین. ....یکی از طرفداران آیت الله
پاسخ:
شما توی متن کلمه ای از اختلاس می بینید؟
توی صوت چطور؟
اتفاقا مال حرام چه کم و چه زیاد نسل انسان را هم منحرف کرده و چه بسا فرزندان انسان را ابزاری برای ایجاد گناه و فساد در جامعه خواهد کرد.
پاسخ:
بله نسل انسان را منحرف می کند اما شما را ابزار شیطان نمی کند تا از راه شما دیگران را منحرف کند.
حضرت استاد به هیچ وجه از اختلاس نام نبرده و منظورشان از خوردن مال حرام مال حرام جزیی است که اثر فردی دارد
لطفا اگر خاین به استاد نیستید عوض کنید
تاسف برای اقای علم الهدی که دفتر ایشون اینطور صحبت هاشون رو تحریف میکنه
اخه بی انصافا ایشون کجای حرفشون کفتن اختلاس ؟ گفتن مال مردم خوردن که اون کاملا متفاوته با اختلاس .
چرا صحبت های این عالم رو اینطور تحریف میکنید که مایه بهانه مخالفین بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی