۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

مراسم عید سعید غدیر

چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۰۶:۵۵ ب.ظ

جریان غدیر باید هم اکنون در حوزه ی سیاست و حکومت اسلامی ما حاکم باشد

نگاه به واقعه ی غدیر که مختص شیعه است نگاهی اعتقادی و فکری و جریانی است، از نظر شیعه غدیر تنها یک واقعه ی تاریخی نیست بلکه جریانی در زندگی سیاسی اسلام ثابت و قطعی و جریانی است که باید همین الان هم در حوزه ی سیاست و حکومت اسلامی حاکم باشد. ما به غدیر نگاه جریانی و فکری داریم که منشاء آن آیات قرآن است و اعتقاد به وحی و نبوت رسول الله است.

مراسم جشن عید غدیر خم، حرم امام رضا(علیه السلام)


شب گذشته آیت الله علم الهدی در مراسم جشن عید سعید غدیر در حرم مطهر رضوی بعد از تبریک این روز بزرگ برای امت اسلام افزودند: امروز و فردا سرچشمه ی تمام عشق ها و وابستگی های درون جان ما به ساحت رسول اکرم(ص) و امیر المومنین(ع) است.


ایشان در نگاه به واقعه ی غدیر تاکید کردند: نگاه به واقعه ی غدیر به دو شکل است اول نگاه تاریخی به این حادثه عظیم که در سال دهم هجرت و در مراجعت رسول اکرم(ع) در حجه الوداع در وسط روز و در آفتاب گرم و سوزان و در حضور 120000 نفر و با خواندن خطبه ی غدیریه توسط پیامبر(ص) صورت گرفت که رسول الله(ص) ضمن بیان فضایل علی (ع) مقام ولایت ایشان را  با  جمله شفاف "من کنت مولا فهذا علی مولا" برای مردم تبیین و اعلام فرمودند.


آیت الله علم الهدی در بحث نگاه تاریخی به غدیر افزودند: نگاه تاریخی به این واقعه نگاهی است که تمام پیروان مذاهب اسلامی به غدیر این نگاه را دارند و کسی منکر این جریان تاریخی در سال دهم هجرت و روز 18 ذی الحجه نیست. این جریان آنقدر مشخص است که در روز، ماه و سال آن هیچ گونه تردیدی بین تمام مسلمین نیست که این نگاه عمومی مسلمین به غدیر است.


ایشان در تبیین نگاه دوم بیان کردند: اما نگاه دوم که مختص شیعه است نگاهی اعتقادی و فکری و جریانی است، از نظر شیعه غدیر تنها یک واقعه ی تاریخی نیست بلکه جریانی در زندگی سیاسی اسلام ثابت قطعی و جریانی که باید همین الان هم در حوزه ی سیاست و حکومت اسلامی حاکم باشد. ما به غدیر نگاه جریانی و فکری داریم که منشاء آن آیات قرآن است و اعتقاد به وحی و نبوت رسول الله(ص) است.


آیت الله سید احمد علم الهدی در نگاه قرآنی به غدیر افزودند: نگاه قرآنی به غدیر در سوره ی احزاب آمده که برای هیچ مرد مومن و زن مومنه ای زمانی که خدا و پیامبر برایشان تصمیم گرفتند اختیار نسبت به امور دیگر برای خودشان نیست. وجود مقدس پیغمبر در جریان غدیر به مسلمین ابلاغ کرد فرمان خداوند را که ای پیغمبر حاکمیت علی(ع) را اعلام کن و این جریان حکومت علی(ع) در امتداد جریان نبوت را هم خدا تصمیم گرفته و هم رسول الله(ص) به پیروی از خدا حرکت کرده و مردم بعد این تصمیم دیگر اختیاری در مسئله ی حاکمیت ندارند و باید از این تصمیم پیروی کنند.آنچه بعد از رحلت پیغمبر(ص)در انحراف رهبری مسلمین از جریان غدیر صورت گرفت مخالفت قطعی با این آیه قرآن بود که تعیین خدا و رسول(ص) را مردم کنار گذاشتند و به خیال واهی خود عمل کردند.


ایشان در تبیین نگاه توحیدی به واقعه ی غدیر بیان کردند:  نگاه توحیدی به غدیر این است که در 5 نقطه ی قرآن آمده "ان الحکم الا لالله" ما بر اساس اعتقاد توحیدی خود حاکمیت را فقط مخصوص خدا می دانیم، پس مظهر اجرایی حاکمیت هم باید توسط خدا انتخاب شود و مظهر اجرایی برای این حاکمیت لازم است و این حاکمیت خداوند نیاز دارد تا مظهر اجرایی اش ساخته شود پس امامت ساختاری است نه انتسابی.


آیت الله علم الهدی در بحث نگاه نبوتی این واقعه افزودند: نگاه نبوتی به غدیر هم این است که امت اسلامی که به وسیله ی پیغمبر(ص) تاسیس و رهبری می شد پس باید در رهبری امت اسلام جریان وحی باید باشد، در جریان وحی و نبوت رهبری امت اسلام باید از در هم آمیختگی رهبری سیاسی و مرامی باشد که هیچ کسی از مذاهب اسلامی هم در امت قبول نمی کند این خلفای بعد رسول اکرم(ص) جز علی(ع) این دو رهبری را با هم آمیخته داشته باشد. در عرصه ی امامت است که رهبری سیاسی و مرامی با هم آمیخته است نه در رفتار یک انسان سگ باز عیاش ناپاک و یا شهوت ران.


ایشان با اشاره به جریانات سیاسی امروز افزودند: امروز هم تمام مشکلات ما در جامعه از همین موضوع نشات می گیرد، ما می گوییم سیاست با دین ما آمیخته است و رهبری سیاسی و مرامی باید با هم باشد. لذا غیر امامت هر حاکمیت در اسلام محکوم و حکومت طاغوت است و الان هم مشروعیت نظام ما به این است که در زمان غیبت امام زمان(عج) حجت ایشان رهبری حکومت ما را در دست دارند واصل حکومت مال امام زمان (عج) است.


آیت الله علم الهدی در انتها افزودند: مردم می آیند و با رای بالای 50 در صد رییس جمهور انتخاب می کنند، اگر این 50 درصد 90 درصد هم باشد تا به تایید حجت امام زمان(عج) نرسد و ایشان تنفیذ نکنند مشروعیت ندارد وتمام اینها غدیر است و در امروز ما جریان دارد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی