۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت

    

جناب مستطاب عالی را که امام جمعه‌ی موفق مشهد و امتحان‌داده‌ی دورانهای دشوار میباشید به نمایندگی خود در آن استان که متبرک به نام حضرت ابی‌الحسن‌الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا است، منصوب میکنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد علم‌الهدی را به‌عنوان نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیّد احمد علم‌الهدی دامت برکاته

پس از سلام و تحیت

با طلب رحمت و رضوان الهی برای فقید سعید مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی اعلی‌الله‌مقامه که در سالهای متمادی نمایندگی حضرت امام راحل رضوان‌الله‌علیه و این حقیر را عهده‌دار بودند، جناب مستطاب عالی را که امام جمعه‌ی موفق مشهد و امتحان‌داده‌ی دورانهای دشوار میباشید به نمایندگی خود در آن استان که متبرک به نام حضرت ابی‌الحسن‌الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا است، منصوب میکنم.

انتظار دارد که وحدت کلمه‌ی مردم حول محور ارزشهای اسلام و انقلاب و انس و رأفت با جوانان و ارتباط با مسئولان و قشرهای گوناگون مردم همواره در مد نظر باشد.

توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.

سیّد علی خامنه‌ای

۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۴

نظرات (۳)

خدا سایه رهبر عزیزترازجانم رو برسرما مستدام بدارد انشاالله
و نماینده عزیز اماممان رو در انجام فرامینشون موفق نماید مانندهمیشه
از آن روز ک امام نمازجمعه رو قرارگاه ما فرمودن و حضرتعالی رو فرمانده ما جدا خود رو سرباز شما میدونیم
خواهشا هرهفته در قرارگاه منطقه عملیاتی ما رو تعیین بفرمائید.(ویا هرطور دیگه ای خودتون صلاح میدانید)
یاعلی
فدای سیدعلی
روح آیت الله طبسی قرین رحمت باد
برای آیت الله علم الهدی آرزوی موفقیت و شادکامی در سمت جدید
سلام
ضمن تبریک یه سوال
چرا رهبری ایشونو تو حکم "حجت الاسلام و المسلمین" خطاب می کنند و شما و دیگر رسانه ها به ایشون "آیت الله" خطاب می کنید؟
پاسخ:
سلام
ممنون
رهبری در خطابشون به علما بر اساس سنت حوزه عمل می کنند. سنت حوزه بر این بود که مجتهدین جامعه الشرایط که مراجع تقلید بودند با عنوان "آیت الله" خطاب می شدند و دیگر مجتهدین در رشته های خاص علوم حوزوی از جمله فقه و... حجت الاسلام و المسلمین خطاب می شدند. غیر مجتهدین نیز که در سطوح دیگر حوزه بودند نیز "ثقه الاسلام" و یا آنهایی که در سطوح عالی کمتر از اجتهاد بودند "حجت الاسلام" خطاب می شدند.
قانون و ضابطه و آیین نامه و... در این زمینه نبوده و نیست و این مسئله کاملا عرفی است.
بعد از انقلاب و بخصوص در دهه های اخیر عرف جدیدی رواج یافت که ابتدا از رسانه ها شروع شد و به مرور در سطح افواه مردم نیز رواج پیدا کرد و طوری شد که اکنون در حوزه نیز به این عرف جدید عمل می شود. عرف جدید بر این منوال شد که "ثقه الاسلام" به کلی حذف شد و طلاب حوزه های علوم دینی را از ابتدا تا مرحله ی اجتهاد با عنوان "حجت الاسلام" و "حجت الاسلام و المسلمین" خطاب می کنند و مجتهدین در یک یا چند رشته ی از علوم حوزوی مثل اجتهاد را "آیت الله" خطاب می کنند.
به عنوان مثال اعضای مجلس خبرگان رهبری که توسط یک نهاد رسمی حکومتی (شورای نگهبان) اجتهادشان حداقل در فقه تایید شده توسط رسانه ها و عرف جامعه و حتی خود حوزویان "آیت الله" خطاب می شوند. مثل آیت الله علم الهدی که عضو مجلس خبرگان رهبری هست. در ادامه این عرف جدید برای مجتهدین جامع الشرایط مثل مراجع تقلید از عنوان "آیت الله العظمی" استفاده می کنند.

خلاصه : ما و رسانه ها بر اساس عرف جدید خطاب می کنیم و رهبری معظم انقلاب بر اساس سنت حوزه خطاب می کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی