۱۴۰۳ يكشنبه ۰۱ مهر

ایثارگری، راه تأمین امنیت در زندگی آخرت

جمعه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ

 

خطبه اول ـ انسان باید در آن زندگی امنیت ایجاد کند و آن امنیت را احساس کند و ابرار که نمونه انسان الگویی قرآن است، در زندگی دنیا ایثارگری هدفمند انجام دادند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در ادامه تفسیر سوره انسان در بیان انسان الگویی قرآن در خطبه اول، بابیان این‌که کلام ما در خطبه اول درباره تبیین انسان الگویی قران در انسان زیستی به آیه «فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً» رسیدیم، گفت: یکی از اصولی که در زندگانی انسان در حوزه انسان زیستی در زندگانی مادی بشر نقش فوق‌العاده‌ای دارد، مسئله امنیت است.

ایشان با اشاره به اهمیت امنیت در زندگی دنیوی و اخروی انسان، اظهار کرد: نه‌تنها امنیت در زندگانی حاضر حتی احساس امنیت نسبت به آینده سرنوشت، احساس امنیت در سرنوشت آینده یک نکته بسیار مؤثر در بهتر زندگی کردن انسان‌ها و در تأمین آسایش زندگانی مادی در حوزه انسان زیستی است.

آینده‌نگری در سرنوشت یک اصلی در زندگی انسان

امام‌جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: تصویر سرنوشت در آینده برحسب بینش افراد ازنظر محدودیت و توسعه متفاوت است؛ انسان‌های دوراندیش‌تر، جریان سرنوشت آینده خود را تا زمانی دورتر پیگیری می‌کنند، انسان‌هایی که ازنظر دید و بینش دارای محدودیت و نارسایی هستند، حوزه زندگانی خودشان را در یک سطح محدودتر ارزیابی می‌کنند اما درهرحال، مسئله احساس سرنوشت نسبت به آینده زندگی، یک اصل مؤثر در انسان زیستی ما هست.

ایشان بابیان این‌که در آینده‌نگری برخی محاسبات مادی می‌تواند برای زندگی مورداستفاده قرار گیرد، عنوان کرد: در مسئله تأمین امنیت در تعیین سرنوشت آینده، ‌بعضی پیش‌بینی‌ها و برخی محاسبات مادی می‌تواند جواب دهد چون انسان برحسب توجه به زندگانی دیگران نسبت به زندگانی این جهانی‌اش در سرنوشت آینده تحلیل دارد؛ پدر، پدربزرگ و کسانی که با او در ارتباط هستند، این زندگانی را پشت سر گذاشته‌اند و این فرد جوان می‌تواند برحسب تجربیاتی که براثر تجربیاتی که از آنان به دست می‌آورد، امنیت را در سرنوشت آینده‌اش تااندازه‌ای پیش‌بینی کند.

سرنوشت در آخرت در تجارب مادی نمی‌گنجد

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سرنوشت زندگی در آخرت و  بعدازاین جهان در هیچ تجربه مادی نمی‌گنجد؛ درعین‌حال که ما زندگی این جهانی‌مان در برابر دید و بینش ما تاریک است و نمی‌توانیم به‌طور کامل زندگی آینده خود را در این عرصه زندگی مادی، دقیقاً پیش‌بینی کنیم چون حوادث، ‌رویدادها، ‌بحران‌ها و ظرفیت‌ها و شروطی که در آینده جامعه پیش می‌آید، ممکن است در گذشته نبوده و ما نتوانیم با تشریح سرنوشت آینده خودمان به سرنوشت دیگران پی ببریم.

ایشان با اشاره به نگاه ابرار به سرنوشت انسان، تصریح کرد: ابرار می‌گویند «ما نسبت به آینده از آن روز اخموی خطرناک بسیار شدید وحشت داریم» که در تفسیر این آیه در هفته‌های قبل عرایضی را مطرح کردم که عبوس بودن قیامت برای ابرار و اولیاء خدا در چه حد است؛ در دعای کمیل به درگاه خدا عرضه می‌داریم « یَا کَرِیمُ یَا رَبِ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفِی عَنْ قَلِیلٍ مِنْ بَلاَءِ الدُّنْیَا وَ عُقُوبَاتِهَاوَ مَا یَجْرِی فِیهَا مِنَ الْمَکَارِهِ عَلَى أَهْلِهَا عَلَى أَنَّ ...»، «خدایا، ای پروردگار کریم من، من در زندگی مادی خود به یک مشکل زودگذر و قابل‌حل دچار می‌شوم طاقت نمی‌آورم»، ‌یک تب مرا از پا درمی‌آورد، ‌یک تصادف مرا مستأصل می‌کند، یک بحران مادی و اقتصادی مرا در یک زندان تنگنا از غصه و اندوه تا مرز خودکشی پی می‌برد اما بلای آخرت، یک بلایی است که مدتش طولانی است در یک روز 50 هزارساله در آن شدت،‌سختی، اضطراب و نگرانی قرار بگیرم، دوام دارد، قطع شدنی نیست، آن عذاب و بلایی که در سرنوشت آخرت من مرا تهدید می‌کند.

انسان باید امنیت زندگی آخرت خود را تأمین کند

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که انسان باید برای زندگی در آخرت خود امنیت ایجاد کند، گفت: انسان باید در آن زندگی امنیت ایجاد کند و آن امنیت را احساس کند؛ در مورد ابرار خدا می‌فرماید امنیت آنان در سرنوشت آخرت تأمین‌شده است.

ایشان یادآور شد: باید در این زندگی مسیری را بروید و راهی را طی کنید که امنیت سرنوشت برای زندگی آخرت شما تأمین شود، ابرار چنین افرادی هستند که امنیت آن‌طرفشان تأمین‌شده است.

ایثارگری، راه تأمین امنیت در زندگی آخرت

امام‌جمعه مشهد مقدس به اطعام و انفاق ابرار در راه خدا اشاره و عنوان کرد: این‌ها وقتی به مساکین اطعام کردند و آن حرکت از آنان صادر شد، یک جریان غریزی و عاطفی نبود، ایثارگری آنان یک ایثارگری هدفمند بود.

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 31 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی