۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

خطبه دوم ـ آیت الله طبسی یک عنصر عظیم بنیان‌گذار و استوانه عظیم انقلاب در مشهد در عمر مقابله با نظام ستم‌شاهی، یک مدیر در عرصه سازندگی نظام اسلامی و ذخیره انقلاب بود.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 14 اسفندماه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع)، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی به مردم مشهد و استان، گفت: امروز جمعه، جمعه‌ای است که با یک داغ جانسوز و فاجعه جان‌گداز، مردم این سامان و ما مبتلا و گرفتار شدیم، از دست رفتن یک عنصر عظیم بنیان‌گذار انقلاب و استوانه عظیم این انقلاب در راستای عمر نیم قرن مقابله با نظام ستم‌شاهی و مسؤولیت مدیریت در این نظام که وجود بسیار پر برکتی هم در عرصه اول انقلاب، دوران مبارزه و هم در عرصه سازندگی این نظام، حوزه مدیریت بود، به عنوان یک ذخیره ارزنده امروز از دست ما رفت.

با رحلت جان‌گداز و داغ این عالم انقلابی بزرگوار، مرحوم آیت الله طبسی ما در این شهر مقابل شدیم.

آیت الله طبسی شخصیتی پربرکت برای انقلاب بود

امروز می‌خواهم یک نکته‌ای را با شما برادران و خواهران در خطبه نماز جمعه به عنوان یک درد دل خودمانی عرض کنم؛ بنده برحسب ارادتی که به این بزرگوار داشتم، گاهی از اوقات در نماز جمعه وظیفه خودم را در تقدیر و تجلیل از این مقام ولایتمدار شهرمان عرضه می‌داشتم، برای بعضی از افراد، مسئله حساسیت‌برانگیز بود که شاید این تبیین‌ها و مطالب، شکل و رنگ تملق را داشته باشد.

ولی برادران و خواهران، آیت الله طبسی از دنیا رفت، دیگر امروز نمی‌توانید حرف بنده را حمل بر تملق کنید، من هم یک پیرمرد 71 ساله هستم، این راه سه چهار قدم هم برای ما باقی نمانده، این چند قدم را هم طی می‌کنیم و اگر خدا بخواهد و قسمت کند با ایشان محشور می‌شویم اما توجه به این نکته حائز اهمیت است.

یک شخصیتی، یک عمر پر پهنه پر برکت را بگذراند و آن آثار عظیم سازنده وجودی‌اش هم در عرصه انقلاب، هم در حوزه نظام، هم در آبادسازی این آستان و هم در مسئله توسعه عظیم حرم مطهر، واقعاً از دیده ها، از شنیده‌ها و از اندیشه‌ها پنهان بماند.

فعالیت‌های مبارزاتی آیت الله طبسی پیش از آغاز نهضت

عمر انقلابی  و مبارزاتی آیت الله طبسی از عمر خود انقلاب بیشتر بود؛ من یک طلبه‌ای بودم که جامع المقدمات می‌خواندم، تازه طلبه شده بودم؛ سالی 10 شب مرحوم عندلیبیان در کوچه موستوفی سرشور روضه‌اش بود و آیت الله طبسی هنوز معمم نبودند، با کت‌وشلوار یک عبا می‌انداختند و ایشان بنا بود در خانه مرحوم عندلیبیان 10 شب بنا بود سخنرانی کنند،من هم یک طلبه جامع المقدمات خوان مبتدی و نوجوان، از منبر ایشان خیلی خوشم می‌آمد چون بسیار منبر انقلابی داشتند؛ سال 38، آن زمان هنوز چهار سال مانده بود که نهضت امام آغاز شود.

10 شب بنا بود صحبت کنند که از شب پنجم به بعد پلیس‌های شهربانی آمدند مجلس را محاصره کردند، در مجلس را بستند و جلوی سخنرانی ایشان را گرفتند؛ آن روز ایشان یک گوینده و خطیب سخنور انقلابی در عرصه مبارزه با نظام ستم‌شاهی بود، هنوز نهضت امام شروع نشده بود و انقلاب به وجود نیامده بود.

با شروع نهضت امام، اول کسی که از حوزه علمیه مشهد و از روحانیت مشهد مورد دستگیری نظام ستم‌شاهی قرار گرفت و او را از مشهد به زندان غزل قلعه منتقل کردند، آیت الله طبسی بود، یعنی جوری بود که همان لحظات اول نهضت امام، هنوز 15 خرداد شروع نشده بود، قبل از 15 خرداد نظام ستم‌شاهی ایشان را در این شهر تحمل نمی‌کرد.

آیت الله طبسی، استوانه‌ای عظیم و از محورهای اصلی پیروزی انقلاب در مشهد بود

در طول دوران مبارزه نهضت امام تا پیروزی انقلاب، محور انقلاب در این شهر ایشان بودند چون در بخشی از این زمان، مقام معظم رهبری در تبعید به سر می‌بردند و در زندان ها و ایشان محور کتاب انقلاب به اتفاق مرحوم شهید هاشمی نژاد بودند، بعد هم که مقام معظم رهبری از تبعید برگشتند، یک مثلث عظیمی که به تمام وجود معشوق روحانیت و طلاب بودند، این ها محور انقلاب شدند.

مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله طبسی، مرحوم آیت الله هاشمی نژاد و جریان مبارزه با نظام ستم‌شاهی در این شهر با محوریت این مثلث ادامه پیدا می‌کرد؛ از روز اول پیروزی انقلاب هم تمام توان و نبوغ فکری، اندیشه‌ای، مدیریتی هم در حوزه برنامه‌ریزی و هم در حوزه عملیات در این شهر، تمام جریان های ضد انقلاب، جریان های تحجر، جریان‌های بدخواهد امام را منزوی کرد و باکمال قدرت این آستان مقدسه را ایشان مدیریت کرد.

توسعه 14 برابری حرم مطهر با مدیریت آیت الله طبسی

مشهدی‌های قدیمی یادشان است، مشهد بود، یک صحن نو و یک صحن کهنه، کف صحن نو را آسفالت کرده بودند، چند درخت کاج داشت که مرغ‌ها بالای این درخت‌ها فضله انداخته بودند و این فضله‌ها روی باغچه‌های صحن نو اصلاً چمن و گلی را به‌جا نگذاشته بود و صحن کهنه سنگ هایش سفید بود اما کسی که وارد می شد نگاه می کرد، سنگ ها را سیاه میدید ازبس‌که چرک و کثافت روی سنگ ها را گرفته بود، این آستان قدس بود.

اینجا که موزه بود، محل ایاب و ذهاب یک‌مشت طاغوتی ناپاک وابسته به دربار که برای خودشان اینجا را کاخ کرد بودند و رفت‌وآمد می‌کردند، این آستان قدس بود؛ مساحت آستان قدس آن روز فقط 3 هزار متر بود، الان 52 یا 53 هزار متر است، 14 برابر مساحت آستان قدس توسعه پیداکرده است.

آستان قدس هیچ خادمی همچون آیت الله طبسی به خود ندیده است

یک روزی بنده خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که آقا، از زمان شهادت امام رضا(ع) تا به الان، آستان قدس و این آستان مقدسه آیا خادمی مثل آقای طبسی داشته؟ آقا فرمودند نه.

بررسی کنید در دوره تمام این سلاطین، این تازه در توسعه ساختمانی، در توسعه امکانات مالی روزی که آستان قدس را تحویل گرفتند، آستان قدس بدهکار تمام بانک های کشور و امروز آستان قدس به عنوان بزرگ‌ترین نهاد دارای امکانات اقتصادی در این کشور هست، در توسعه حوزه‌های اقتصادی آستان قدس و این توسعه عظیم و عجیبی که این تشکلات پیدا کرد؛ این از نظر مدیریت اسلامی.

در تمام این مدت این مرد بزرگوار با همه وجودش این آخرها، قبل از بیماری شدید پیدا کند، یک روزی بهبنده فرمودند که «من از سحر خوابم نمی‌برد، شب تا صبح که نمی‌خوابم، فقط از بعد از نماز صبح تا ساعت 9 می‌توانم بخوابم»، ساعت 9 صبح ایشان می آمدند دفتر، ساعت 9 شب از دفتر می رفتند بیرون، یک مرد هفتادوچند ساله روزی 12 ساعت کار می کرد و همه با عشق به امام رضا(ع)، اخلاص و ارادت در خادمی امام هشتم(ع).

آیت الله طبسی بین حوزه و شهر تعادل ایجاد کرد

تعادلی که ایشان در شهر و در حوزه ایجاد کردند، یعنی اگر آیت الله طبسی آن صلابت ایشان در این شهر ما و مخصوصأ در حوزه علمیه نبود، جریان تحجر اینجا را کردستان دوم کرده بود از اول انقلاب و آن صلابت و مقاومت عظیم ایشان در برابر مسائل، تعادل انقلابی این شهر را حفظ کرد.

جوان های انقلابی، شما هرچه دارید از انقلاب در بستر دامن این مرد دارید، این انقلاب را با این شرایطش حفظ کرد در این شهر که شما در بستر این انقلاب، یک عنصر انقلابی پرورش پیدا کردید، این واقعیتی هست، الان هم ایشان به رحمت خدا رفت، دیگر نمی توانید بگویید فلان شخص چاپلوسی و تملق می‌کند که این حرف‌ها را می‌زند، این واقعیت‌هایی است که اگر بنده نگویم و امثال بنده ای که اطلاع دارند، به زبان نیاورند به امام رضا خیانت کرده اند چون یک خادم با اخلاص صادقی که این چنین نمونه و الگوی در تاریخ خادمی امام رضا(ع)، دومی نداشته، افراد بخواهند نسبت به ویژگی‌های ایشان کوتاهی کنند یا روپوشانی کنند به خاطر خوشایند برخی عناصر خام، نپخته و احساساتی قشری و ظاهر بین.

فعالیت 12 ساعته آیت الله طبسی در روز

این واقعیت را ما باید توجه کنیم، این وجود مقدس در سحرگاه امروز چشمانش را بست و دیگر از دست ما رفت، یعنی این ذخیره‌ای که در واقع یک تابلوی تمام نمای قدرت مدیریت روحانیت، قدرت مدیریت علم و عادل،قدرت مدیریت انقلاب و انقلابی، این تابلوی تمام نمایی که بر تارک تاریخ نصب شد، نمایندگان ما باید این تابلو را ببینند، امامی که این انقلاب را سرپا کرد، در کنار این امام چه استوانه‌ها و چه ریشه ها و نیروهایی وجود داشته اند.

خدمت شما برادران و خواهران و در درجه اول به محضر مقدس مقام معظم رهبری که در حقیقت یک هم‌سنگر نستوهی را از دست دادند و به داغ یک برادر عزیزی گرفتار شدند و به محضر مقدس شما برادران و خواهران انقلابی و متدین این شهر و به بیت آن مرحوم این مصیبت وارده را تسلیت عرض می‌کنم.

نسل سوم انقلاب شخصیت‌هایی همچون آیت الله طبسی تربیت کنند

خداوند متعال همانطوری که در قران به ما وعده داده است، امیدواریم آینده این انقلاب  این اسلام در این نسل سوم که نسل دنباله‌رو و غیر قابل‌گسست از نسل اول هست، چنین ذخائری را برای اسلام و انقلاب به وجود بیاورد و خلأ این شخصیت‌ها و استوانه‌های عظیم را با لطف و عنایت خودش تا ظهور وجود مقدس امام زمان(ع)، در انقلاب و نظام ما پر کند.

خب این حماسه‌ای که پسوند حماسی 22 بهمن بود، مقام معظم رهبری فرمودند «هر سال راهپیمایی 22 بهمن باعث می‌شود که دشمن از مواضع خودش عقب‌نشینی کند چون دیگر ناامید می‌شود بر این کشور و بر این مردم دست پیدا کند، راهپیمایی و حماسه 22 بهمن امسال ما، یک پسوندی داشت از نظر حماسه بزرگ‌تر و این مشارکت چشم گیر شما برادران و خواهران و این ملت مقاوم در عرصه انتخابات خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

حماسه هفتم اسفندماه تکمیل‌کننده حماسه 22 بهمن بود

هم از آن راهپیمایی 22 بهمن، حماسه اول و هم در این حماسه دوم از همه شما برادران و خواهران و عزیزان انقلابی تشکر می‌کنم، دشمن را در 22 بهمن امسال با ایان پسوند هفتم اسفندش بیشتر ما ناامید کردیم. «تکبیر»

عزیزان منتخب در دوره پنجم خبرگان در بین مجموعه نمایندگان منتخب، طبق گذشته 80 درصد کاندیدای جامعه مدرسین بودند، بقیه هم از نیروهای برجسته نخبه که در خبرگان خوشبختانه به عرصه نمایندگی وارد شدند اما در مجلس، مجلس دهم خصوصیتش این است که از اندیشه‌های مختلف، از بینش‌های گوناگون این مجلس تشکیل‌شده و امیدواریم که مجلس پنجم ما با بهره‌برداری از برکت تنوری که در اندیشه و بینش نمایندگان منتخب مردم دارند، به یک مجلس پویای ابتکاری مبدل بشود که مشکلات کشور، نظام و انقلاب را حل کند.

تنوع بینش در نمایندگان باعث کنار رفتن مصالح نظام نشود

این تنوع بینش و اندیشه مجلس دهم باعث نشود که خدایی نکرده این مجلس به یک میدان جر و منجر و کشاکش های سیاسی مبدل بشود و مصالح نظام و جامعه پشت سر قرار بگیرد و ان شالله از این تنوع بینش‌ها و اندیشه‌ها در مجلس دهم، این مردم بهره‌مند خواهند شد و ابتکارات و پویش بسیار کاملی در جهت حل مشکلات و توسعه معیشت مردم و تأمین قدرت انقلاب و اسلام خواهند داشت.

نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم باید بدانند که در اولویت‌بندی مطالبات مردم، مطالبات دینی مردم در اولویت یک قرار دارد چون مردمی که به شما رأی داده اند، مرد و زن متدین بودند، رأیی که به صندوق انداختند به عنوان تکلیف شرعی بر حسب فرموده رهبری این ها در صندوق انداختند.

یکی از محققین خارجی تحلیلی که دارد در مسئله این انتخابات، می‌گوید این انتخابات یک تابلویی هست که قدرت و برتری سیاست مداری رهبر ایران را بر همه دنیا ثابت کرد. «تکبیر»

اولویت اول مردم، مطالبه دینی است

ثابت شد بر همه دنیا که حوزه نفوذ رهبر تا کجاست و قدرت رهبری رهبر در راهبرد بخشی این مردم در عرصه سیاست تا کجا عمق دارد، این در واقع پیروزی اصلی انتخابات، مقام معظم رهبری است؛ مردم به فرمان رهبری به عنوان تکلیف شرعی به شما رأی دادند پس اولویت یک مردم، مطالبه دینی آنان است.

خدا رحمت کند، امام رضوان الله تعالی در یک فرمایشی می فرمودند، این عین فرمایش امام است «کسی مدعی آن نیست طبقات محروم و ضعیف و کم درامد در تنگنای مسائل اقتصادی نیستند ولی آن چیزی که همه مردم ما فراتر از آن را فکر می‌کنند، مسئله حفظ اسلام و اصول انقلاب است، مردم ایران ثابت کردند که تحمل گرسنگی و تشنگی را دارند ولی تحمل شکست انقلاب و ضربه به اصول انقلاب و اسلام را هرگز نخواهند داشت». «تکبیر»

بی‌تفاوتی نمایندگان به دین مردم، بزرگ‌ترین خیانت به آنان است

پس اولویت یک در مطالبات مردم، دین مردم است، این که یک برادری، یک خواهری که تازه وارد عرصه مجلس شده، سابقه نداشته، حساب کند اگر یک قسط تساهل و تسامح در ارزش‌های دین بگیرد یا بعضی نغمه‌های ضد دینی و ضد ارزشی در مجلس ساز کند، یک جریان های لاییک و ضد انقلاب و ضد اسلام را طرفدار خودش کرده،  این پندار غلطی است و به این خاطر، پا گذاشته روی خواسته آن‌هایی که به او رأی داده‌اند و این برجسته‌ترین و بارزترین خیانت به موکلین خودش خواهد بود اگر کسی چنین کاری بکند.

تعامل مجلس با دولت باید تعاملی دو سویه باشد

نکته دوم این که دولت محترم که همواره در صدد هموار کردن راه تعامل با مجلس است، به این نمته بایستی توجه داشته باشد که تعامل مجلس با دولت و ارتباط دولت با مجلس و کمک مجلس به دولت، یک جریان یک طرفه نیست، باید دو طرفه باشد یعنی دولت هم باید به مجلس اهمیت بدهد، دولت هم به نمایندگان مردم اهمیت بدهد نه این که فقط این نماندگان اند که وظیفه‌دارند مطامع سیاسی دولت را تأمین کنند یا لوایح دولت را چشم‌بسته تصویب کنند، نخیر، دولت هم باید به نمایندگان توجه کند.

در همین مجلس موجود، یکی از نمایندگان نخبه این شهر ما که خوشبختانه در مجلس دهم هم انتخاب‌شده است، در همین مجلس موجود ایشان دو طرح اقتصادی به دولت دادند و طرح اقتصادی که مورد قبول همه کارشناسان اقتصادی مجلس بوده، مورد قبول و تأیید همه کارشناسان اقتصادی در نحله‌های مختلف فکری بوده است، دولت حاضر نشد این طرح‌ها را حتی مطرح کند در کابینه تا چه برسد به تصویب لایحه.

بی‌تفاوتی دولت نسبت به طرح‌های نمایندگان

حالا یک آقایی که بیاید نقد کند دولت را، شما ناراحت می‌شوید که این دولت ستیز است اما یک برادری که دامنش را به پایش پیچیده، گوشه کمیسیون اقتصادی مجلس نشسته، طرح داده و آن‌هم طرح ابتکاری که مشکل اقتصادی امروز کشور را حل می‌کند مخصوصأ در حوزه پول و بانک و بعد شما لای این طرح را باز نکنید و حتی نگاه نکنید، این‌جور که نمی‌شود گفت تعامل بین مجلس و دولت.

ان شاالله از این نخبه‌های عزیز و عظیمی که در مجلس نهم تجربه‌شده است برای دولت که نیروهای ارزشمند فکری و نخبه تخصصی هستند و خوشبختانه مردم بینا و بصیر شهر ما در مجلس دهم هم به آنان رأی داده اند، نباید این ها را نادیده بگیرد و اگر ایجاد حساسیت نمی‌کرد، من اسم می بردم این عزیزم را ولی در عین حال، این توجه هم از طرف دولت به مجلس لازم هست که ان شالله مورد عنایت قرار بدهند.

امیدواریم مجلس دهم، عامل تحول عظیم در معیشت و تبلیغ ارزش‌های دینی باشد

ان شاالله امیدواریم که در آینده نزدیک در مجلس دهم، هم شاهد ابتکار باشیم، هم شاهد پویایی باشیم، هم شاهد یک تحول عظیم در مسائل مختلف کشور مخصوصاً در از بین بردن مشکلات معیشتی مردم ان شالله قرار بگیریم، مجلس دهم ما یک تابلو ترویج اسلام و تبلیغ شعائر و ارزش‌های دینی ما قرار بگیرد.

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 29 دقیقه 42 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی