۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، مبلغ ارزش‌های انقلاب بودند

ایشان با وجود این که به درجه اجتهاد رسیده بود، در مواقع لازم همچون یک طلبه ساده به شهرستان‌ها سفر کرده و به تبلیغ می‌پرداختند که این عمل ایشان باعث ایجاد انگیزه در میان طلاب جوان می‌شد حتی به قیمت آن‌که در زندان‌های شاه مورد شکنجه قرار گیرد.

چهلمین روز درگذشت آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آباد، در مسجد گوهرشاد

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی که در مسجد گوهرشاد برگزار شد، به بیان اهمیت و جایگاه مقام تعلیم و تربیت در پیشگاه خداوند پرداخته  و افزودند: از جمله مسائلی که خداوند متعال در قرآن به عنوان جریانی ضد ارزش معرفی می کند منت گذاشتن در مقابل احسان و انعام است. در مقابل احسانی که انجام می شود تنها عاملی که باعث حبط عمل می شود منت گذاشتن بر کسی است که به آن احسان کرده است. در حالی که ذات مقدس الهی در قرآن در برابر تمام نعماتی که به انسان عطا کرده است یک نعمت را مورد منت گذاری قرار داده است


ایشان در ادامه افزودند: وجود پیغمبری که شما را تعلیم و تزکیه کند این نزول رسل منت است و در جایی دیگر منت پروردگار به نعمت هدایت تعلق گرفته است این نشان می دهد ذات مقدس پروردگار ملاک و معیار منت گذاری را مسئله ی ارشاد، هدایت و تعلیم و تربیت انسان قرار می دهد.


آیت الله علم الهدی در تبیین این دو آیه بیان کردند:  در این دو آیه ای که مالک منت گذاری بیان شده است یکی مسئله ی هدایت و دیگری تعلیم و تزکیه ملاک منت گذاری قرار داده شده، پس مسئله ی سازندگی انسان در جریان تعلیم و تربیت در این دو نعمت هست. آنجایی که انسان در جریان انسانیت به اوج خلیفه اللهی میرسد این به خاطرابزار تربیت و سازندگی انسان در جریان پرورش انسانی است و عناصری که در این تربیت نقش ابزاری دارند به عنوان ارزشمند ترین نعمات الهی شناخته می شوند.


آیت الله سید احمد علم الهدی در بیان اهمیت نقش معلم و مربیی تاکید کردند: در جریان فرهنگ دینی و اسلامی ما نقش اول را دربین تمام جریان های موثر در هدایت ما معلم و مربی دارد، معلمی که در جریان آموزه های انبیاء و الهی انسان را بسازد و ابزاری برای رسیدن تعلیم و تربیت پیغمبر(ص) به انسان باشد که این معلم برترین موجودات و بزرگترین نعمت های خداوند است.عزیزترین معلم معلمی است که در جریان آموزش و پرورش دینی و اسلامی انسان را تربیت کند.


ایشان با اشاره به رحلت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، اظهار داشتند: امروز نسل ما با یک انقلاب و نظام مقدس اسلامی روبه‌رو است که حاکمیت این نظام به عنوان قبه‌الاسلام مطرح است و در سایه این انقلاب مقدس اسلامی، ارزش‌های دینی و حدود الهی اقامه می‌شود که مرهون مجاهدت‌های امثال آیت‌الله خرم آبادی است.


آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه تأکید کرد: امروز تمام جریان‌های کفر، استکبار و الحاد جهانی یک‌پارچه شده‌اند و با توجه به این که تمام جریان‌های  کفر، استکبار و الحاد جهانی برای نابودی انقلاب اسلامی مجتمع شده‌اند، این انقلاب روزبه‌روز قدرتمندتر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهد اما باید دانست که عامل اصلی آن چیست؟


ایشان با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب افزودند: آنچه که در دورنمای وجود انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد، امام خمینی(ره) است که ایشان را به عنوان بنیان‌گذار و عامل پیروزی انقلاب می‌شناسیم اما جریان‌های فردی که گام‌های امام(ره) را در جریان انقلاب محکم‌تر می‌ساخت نیز بسیار حائز اهمیت و قابل درک و شناخت هستند.


آیت الله سید احمد علم الهدی با ابراز تأسف از عدم شناخت مناسب از جریان‌های فردی مؤثر در پیروزی انقلاب، بیان داشتند: این مایه تأسف است که پس از گذشت 50 سال از آغاز نهضت و رشد و تأسیس حکومت اسلامی و در ادامه آن، پیدایش بیداری اسلام، تمام عناصر فردی که پای درخت تناور و تنومند امام راحل باعث تقویت و توزیع انقلاب شدند، در میان نسل سوم و چهارم ناشناخته باقی مانده‌اند.

ایشان به لزوم معرفی و شناخت عناصر مؤثر در پیروزی انقلاب تأکید کرد و اظهار داشتند: در زمانی که تمام جریان ارتباطی با امام خمینی(ره) قطع شده بود، عناصری همچون آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی با وجود تمام خطرات، انقلاب امام را حفظ و به نقطه پیروزی رساندند و پس از آن نیز در کنار امام(ره) ماندند و در انقلاب خدمت کردند؛ چنین افرادی باید در تحلیل رشد نظام اسلامی مورد توجه قرار بگیرند.


آیت‌الله علم الهدی با اشاره به مبارزات انقلابی آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی  بیان کردند: ایشان با وجود این که به درجه اجتهاد رسیده بود، در مواقع لازم همچون یک طلبه ساده به شهرستان‌ها سفر کرده و به تبلیغ می‌پرداختند که این عمل ایشان باعث ایجاد انگیزه در میان طلاب جوان می‌شد حتی به قیمت آن‌که در زندان‌های شاه مورد شکنجه قرار گیرد.


ایشان در تبیین نقش تربیتی آیت‌الله خرم‌آبادی را برای طلاب جوان افزودند: نقش بارز تربیتی مبارزه‌پرور ایشان در حوزه علمیه بود که طلاب تربیت شده زیر دست ایشان همچون گلوله آتشین انقلابی به میان مردم رفته و جریان تبلیغی خود را به مردم منتقل می‌کردند.
آیت‌الله علم‌الهدی اظهار داشتند: مرحوم طاهری خرم‌آبادی از جمله کسانی بود که در گمنامی، قوی‌ترین آثار را در جامعه ایجاد کرد و همچنین مواقعی که جامعه با بحران‌های سیاسی مواجه بود، با جریان‌سازی ارزشی سعی در برطرف کردن آن داشت بدون آن که بخواهد مطرح شود.


ایشان با تأکید بر لزوم تقدیر از شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، تصریح کردند: امروز نیز افرادی همچون ایشان وجود دارند که با ریشه تنومند انقلاب گره خورده و جریان‌های ارزشی انقلابی را به وجود می‌آورند که تقدیر از این نیروهای ارزشمند باید از درون حوزه صورت گیرد.


آیت الله علم الهدی در بحث شناخت انقلاب و ارزش های آن افزودند: آیت‌الله طبسی ستون استوار مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بودند، در زمانی که آستان قدس در سلطه رژیم ظالم قرار داشت و مرکز تربیت آخوند درباری بود، آیت‌الله طبسی به عنوان یکی از همان عناصر مؤثر در برابر آن رژیم ایستادگی کرد حتی به قیمت رفتن تا عمق شکنجه‌گاه‌های رژیم شاهنشاهی. مقام معظم رهبری، شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله واعظ طبسی سه عنصر انتقال مفاهیم انقلاب به مشهد و استان بوده‌اند،  یکی از ابعاد شکر انقلاب اسلامی، شناخت این انقلاب و ارزش‌های آن است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی