۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

ادامه تفسیر آیات اجتماعی قرآن

پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۰۰ ق.ظ

لازمه ی عزت عدم مغلوبیت در رفتار است

در مسائل انسانی خود ما هوی نفس بر ما غلبه پیدا می کند و ما مغلوب می شویم اما کسی که مقاومت دارد این مقاومت سبب می شودمغلوب نفس  نشود واین یک نوع عزت است. در مقابل مشکلات هم حالتی که نمی گذارد انسان مغلوب شود عزت است  خداوند در مقابل هیچ جریانی مغلوب نمی شود لذا به او عزیز می گویندو لازمه ی عزت عدم مغلوبیت در رفتار است.

ادامه تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم ، مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (علیه السلام)

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی بیان کردند: بحث در آیات سوره  مبارکه حشر می باشد. موضوع سوره حشر آیات اجتماعی است لذا با تناسب موضوع این سوره بحث می شود.
ایشان در شرح آیه شریفه "وهو العزیزالحکیم" افزودند : بعد ازتوجه به معنی عزیز وحکیم دراین آیه در دو مناسبت باید بحث  شود، اول بحث عزیز و حکیم با تسبیح موجودات و دوم بحث اجتماعی بودن آنها چون صفتی که تناسب بیشتری با زندگی اجتماعی بشر دارد همین عزیز و حکیم است.


 

آیت الله سید احمد علم الهدی در ادامه افزودند: بحث عزیز هرجای قرآن امده حکیم هم بعد آن آمده است. عزیز از عزت گرفته می شود و معنی عزت مقابل ذلت است و هر چیزی که ذلت وخواری نیست .عزیز و عزت مورد استعمالشان در محاورات زیاد است اما اغلب متکلمین یا به معنی التزامی او توجه دارند یا به معنی مقایسه ای او درمقابل ذلت توجه دارند درصورتی که معنی عزت  این نیست .


ایشان با اشاره به کتاب راغب اصفهانی بیان کردند: در کتاب راغب اصفهانی عزت را اینگونه معنی نموده است که عزت عبارت است از آن حالتی که انسان دارد و آن حالت مانع می شود که انسان مغلوب شود. عزت در واقع ملازم با قدرت است اما قدرت لازمه همیشگی و لاینفک عزت نیست، عاملی که باعث می شود انسان مغلوب شود حالت خود انسان است.


آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: در مسائل انسانی خود ما هوی نفس بر ما غلبه پیدا می کند وما مغلوب می شویم اما کسی که مقاومت دارد این مقاومت سبب می شود مغلوب نفس  نشود و این یک نوع عزت است. در مقابل مشکلات هم حالتی که نمی گذارد انسان مغلوب شود عزت است  خداوند در مقابل هیچ جریانی مغلوب نمی شود لذابه او عزیز می گویند و لازمه ی عزت عدم مغلوبیت در رفتار است.


ایشان در تبیین کلمه ی "حکیم" بیان کردند: حکیم انسانی است که دارا ی حکمت است اما حکمت یعنی اینکه هر چیزی را می داند وبه تمام اسرار و رموز آشنایی دارد حکمت مدیریت دانستنیهای انسان در عملیاتهای رفتاری است. قدرت مطلق اگر در کنارش حکمت نباشد فساد می آورد وتعادل انسان را می گیرد.حکمت تعادل بین قدرت و مصلحت را حفظ می کند.


ایشان در ادامه افزودند: بحثی با اشاعره وجود دارد که اشاعره می گویند حسن و قبح عقلی نداریم لذا قائل به جبر هستند اما عزیز وحکیم بودن خداوند این نظر را باطل می کند، این عزیز و حکیم بودن مانع اراده ی خدا نمی شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی