۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

مدرسه ی امام باقر(ع)

يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۴ ب.ظ

جریان تقیه از زمان امام باقر(ع) مطرح شد

جریان تقیه هم از زمان امام باقر(ع) مطرح شد که به معنای تاکتیک و راز داری است. ایشان می خواستند یک هسته ی مقاومت ایجاد کنند و جریان حاکم متوجه این هسته نشود. این راهبرد برای امروز ما هم کاربرد دارد، اینکه ما بخواهیم زندگی امن و امان داشته باشیم، اقتصاد رایج داشته باشیم و با دشمنان خدا و اهل بیت  و استکبار هم بسازیم و کنارمان هرچه بچه شیعه و مسلمان کشته بشود و مورد ظلم قرار بگیرد بشود این موافق نظر امام باقر(ع)  نیست.

مراسم شهادت امام باقر(ع)، مدرسه ی امام باقر(ع)

آیت الله علم الهدی در مراسم شهادت امام باقر(ع) در مدرسه ی امام باقر(ع) بعد از تسلیت این ایام به حاضرین افزودند:نکته ی قابل توجه برای ما شناخت یک اصل در زندگی اجتماعی سیاسی امت اسلام است و آ ن اینکه رهبری پیامبر یک رهبری دو بعدی آمیخته به رهبری سیاسی و مرامی بود. ایشان جامعه ای را به عنوان امت اسلام تاسیس کردند و مدیریت این جامعه را ب عنوان فرستاده ی خدا عهده دار شدند که این به عنوان یک اصل باید هم مورد اعتقاد باشد و هم مورد عمل.


ایشان در تبیین بحث رهبری امت اسلامی بیان کردند: رهبری سیاسی امت باید آمیخته با رهبری مرامی باشد و تفکیک این دو در امت امکان پذیر نیست. آنچه انقلاب اسلامی پیغمبر(ع) را دچار ارتجاع کرد گسست بین رهبری سیاسی و مرامی امت بود که بعد رحلت حضرت رسول رهبری مرامی امت به حضرت علی(ع) تعلق داشت، انفکاک رهبری سیاسی از امیرالمومنین برهم زدن آمیختگی بین رهبری سیاسی و مرامی در امت اسلام بود و تخطی از یک اصل اساسی برای امت و مردم.


آیت الله علم الهدی در بحث انفکاک رهبری سیاسی و نرامی تاکید کردند: از همان ابتدا که مردم در سقیفه بنی ساعده با انگیزه های خاصی دنبال این تفکیک رفتند به این نکته توجه داشتند که اگر آن روز با انگیزه های قدرت یابی و منفعت طلبی شخصی این گسست را ایجاد کنند در تاریخ آینده امت این گسست پذیرفته نمی شود و به عنوان یک انحراف و خیانت و جنایت از نظر نسل آینده برداشت خواهد شد که جریان سقیفه یک اصل مهم را از بین برد.


 ایشان در ادامه افزودند: خلفای بعدی سعی کردند این انفکاک بین رهبری مرامی و سیاسی رابین مردم به عنوان یک اصل جا بیندازند، خلیفه ی دوم با یک توطئه تصمیم داشت تا برای نسل اسلام جا بیندازد رهبری سیاسی از رهبری مرامی منفک است و رهبری سیاسی نیازی نیست دارای دانش دینی باشد. در طول تاریخ هم خلف ناصالحی که جریان قدرت اسلام را بدست گرفتند دقیقا دنبال همین انفکاک بودند و می خواستند رهبری مرامی را هم از بیت پیامبر(ص) جدا کنند.


آیت الله سید احمد علم الهدی با اشاره به حکومت زمان امام باقر(ع) بیان کردند: تا زمان عبدالملک مروان بین مردم جا افتاده بود که رهبری سیاسی از رهبری مرامی منفک است اما رهبری مرامی در دست فرزندان پیغمبر(ص) قطعی و تثبیت شده است. اما عبدالملک مروان سعی بر این داشت رهبری مرامی را از اهل بیت پیامبر جدا کند. و بنی عباس تمام همتشان در فقیه تراشی و ایجاد جریان کاذب دست نشانده ایجاد کنند تا نشان دهند رهبری مرامی در اختیار اهل بیت(ع) نیست.


ایشان در ادامه افزودند: آنچه ائمه با آن مقابل بودند دو موضوع بود، اول اثبات رهبری مرامی خود و دوم اعلام و اثبات اینکه رهبری سیاسی منفک از رهبری مرامی امکان پذیر نیست. امام باقر(ع) در چنین فضایی در مقام اثبات این دو واقعیت بودن که اول رهبری مرامی امت در اهل بیت پیغمبر است و امامت با عصمت آمیخته شده و دوم اینکه رهبری سیاسی نمی تواند منفک از رهبری مرامی باشد. در انقلاب فرهنگی که امام باقر(ع) ایجاد کردند گزینه ی اول که رهبری مرامی ازآن اهل بیت پیامبر(ص) و معصوم است اثبات شد و مسئله ی دوم که ایشان دنبال کردند ایجاد مسئله ی سازماندهی شیعه به عنوان یک جریان باورمند و یک هسته ی مقاومت در مقابل رهبری سیاسی منحرف و منفک از رهبری مرامی بود.


آیت الله علم الهدی در بحث سیره ی امام باقر(ع) افزودند: برای این موضوع امام باقر(ع) بسیار زحمت کشیدند،ایشان تمام اساس ساختار دین را بر یک بنایی تشبیه کردند که ستون اصلی آن امامت و ولایت است که اگر این ستون فرو بریزد کل بنا فرو می ریزد. ایشان در سازماندهی شیعه قصد داشتند هسته ی مقاومتی ایجاد کنند در مقابل کج روی یک اصل از اصول اسلام.
ایشان در انتهای سخنان خود افزودند: جریان تقیه هم از زمان امام باقر(ع) مطرح شد که به معنای تاکتیک و راز داری است. ایشان می خواستند یک هسته ی مقاومت ایجاد کنند و جریان حاکم متوجه این هسته نشود. این راهبرد برای امروز ما هم کاربرد دارد، اینکه ما بخواهیم زندگی امن و امان داشته باشیم، اقتصاد رایج داشته باشیم و با دشمنان خدا و اهل بیت  و استکبار هم بسازیم و کنارمان هرچه بچه شیعه و مسلمان کشته بشود و مورد ظلم قرار بگیرد بشود این موافق نظر امام باقر(ع)  نیست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی