جلسه ی هجدهم درس حوزه
جلسه ی هجدهم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات
بحث پیرا مون دلیل سوم بر اصالة البرائه در شبهه تحریمیه است که اجماع باشد .
تقریر اجماع به دو روش است :1- تعلیقی : مجتهدین واخبا ریین اجماع دارند که در ما نحن فیه (در جایی که هیچ دلیل عقلی و شرعی بر تحریم شی مشکوک بما هو مجهول الحکم نداریم )برائت وعدم عقاب بر ارتکاب آن است اخباریها ادعا دارند که ما دلیل بر حرمت ظاهری داریم (همان اخبار احتیاط )
2- تنجیزی :اجماع فقها بر این که حکم هر شی مجهول الحرمه که دلیل خاص عقلی وشرعی بر حرمت واقعی آن مثل شرب تتن وارد نشده است برائت و عدم وجوب احتیاط است
اخباریین ادعا دارند که دلیل خاص بر حرمت واقعی شی مشکوک الحرمه ندارد لذا این مطلب متوقف بر بطلان ادله اخباریین نیست
اما اجماع قسم سوم خود بر سه قسم است ...