۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

مراسم شب خاطره

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۶ ب.ظ

 آنچه باید به آن توجه کرد اجتناب از تحجر و مکرر کاری است

 درست نیست بگوییم شیعه از ابتدا همین بوده و ما باید همین مسیر را برویم، توسعه ی شعائر اهل بیت با همان سیستم های قبلی انجام گیرد و به قولی ورود هر نوع ابتکار و نوع آوری را بر خود ببندیم این صحیح نیست  و تحجر است.
مراسم شب خاطره، مشهد مقدس
آیت الله علم الهدی در مراسم شب خاطره خطاب به حاضرین بیان کردند: در قرآن ذات مقدس الهی در مورد خصوصیات پیامبران نکاتی را بیان می کند اما دو نکته در این مورد قابل توجه است، اول این که اوج عظمت نبوت و رسالت انبیاء را امامت معرفی می کند که در کنار تمام امتیازات  معنوی و خصوصیات ذاتی که معیار رسالت آنها بود نقطه ی کمال در عرصه ی رسالت را امامت قرار دادیم  "وجعلناهم ائمه"


ایشان در ادامه ی بحث امامت افزودند: امام عنصری است نقطه ای بالاتراز عرصه ی  امامت او وجود ندارد. در زیارت جامعه ی کبیره می بینیم که اوج عظمت امام را در عرصه ی آفرینش و جریان خلقت نمایش می دهد و اینکه به این مقام کسی نرسیده و حتی طمع رسیدن به آن را هم ندارد. مسئله ی اوج گیری انسان ها درعرصه ی تکامل فضای پرپهنه ای است که به هرجا برسد مرحله ی بالاتری را طمع می کند اما مقام امامت در اوجی است که هرمقدار هم انسانی حتی هرمقدار در کمال بالا برود قدرت درک امامت را ندارد.


آیت الله علم الهدی درادامه ی مسئله ی امامت بیان داشتند: مسئله ی دوم اینکه وقتی خدا می فرماید "و اوحینا الیهم .." که این "اوحینا الیهم" یعنی به امام تمام عرصه های اجتماعی و ارشاد انسان ها وحی می کنیم، وحی ارتباطی است ماوراء فکر انسان ها، در بحث وحی در قرآن خداوند یک جا وحی را به جماد می کند یکجا به انسان عادی و یکجا هم بر انبیاء و در جایی هم وحی بر حیوانات که مانند زنبور.


ایشان در بحث وحی افزودند: وحی  به انسان نقطه ای است که از حوزه ی فکر و اندیشه ی انسان خارج است مانند وحی به مادر حضرت موسی که ماوراء فکر واندیشه ی او بین خدا و او برقرار شده است. در مسئله ی ایفاء رسالت انبیائی که به مقام امامت رسیدند عملیات ارشادی و برنامه های هدایتی که توسط امام صورت می گیرد منحصرا راهنمایی خاص فوق عقلانیت بشر است که توسط ذات مقدس الهی انجام می شود.


آیت الله سید احمد علم الهدی در ادامه افزودند: نکته ی قابل توجه در این بحث این است که مجموعه ی عملیاتی که روی کره زمین انجام می گیرد و در پرتو آنها هدایت و ارشاد و حرکات توسعه  ی دینی اتفاق می افتد همگی وابسته ی وجود امام زمان (عج) است که توجه و القاء غیبی از سوی امام زمان (عج) صورت می گیرد و ما ابزار اجرایی عملیاتی می شویم که به هیچ وجه در ذهن ما این اعمال نمی گنجیده است. اگر بنا باشد حرکتی موثر در جامعه انجام گیرد لازمه ی آن ارتباط با امام زمان(عج) نیست بلکه با القاء در فکر ما از طرف ایشان حرکات انجام می گیرد. هرنوع عملیاتی در عرصه ی دین آنجام گیرد محصول آن است که به مقام امامت رسیده است. حال آنکه یا ایشان مستقیما وارد عمل می شوند یا با تصرف ولایی در دل و اندیشه ی ما.


ایشان در بحث ده ی کرامت و فعالیت های مربوط به آن تاکید کردند: توسعه ی حرکات مربوط به ده ی کرامت و برنامه های مرتبط با آن را انجام دادند هدف توسعه ی برنامه ی شعائر نسبت به امام رضا(ع) بوده و هست. حال بر حسب سلیقه ها طرح های متفاوتی اجرا شده اما هدف همگی یکی است، نکته ی قابل توجه ایجاد جریان توسعه ی شعائر امام رضا(ع) درجامعه ی 300 میلیونی شیعیان به صورت یک جریان یک پارچه ی قوی و منسجم در روی کره ی زمین بود که هیچ کسی هم به آن فکر نکرده بود که به عنوان جشن میلاد امام هشتم(ع) در 36 کشور جشن میلاد برگزار شود و با یک سری رفت و آمد ها ی خدام و برنامه ها منتهی به یک کمربند نیرومند انسجام سازی جریان شیعه در زمین که کسی فکرش را نکرده بود.


آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: انتهای این قضیه ی میلاد امام رضا(ع) و رسیدن به این نتیجه برای این طرح به دلیل همین موضوع توجه غیبی به این طرح بوده تا در این مسیر حرکت کند. آنچه باید به آن فکر کرد اجتناب از تهجر و مکرر کاری است. درست نیست بگوییم شیعه از ابتدا همین بوده و ما باید همین مسیر را برویم و توسعه ی شعائر اهل بیت با همان سیستم های قبلی انجام گیرد و به قولی ورود هر نوع ابتکار و نوع آوری را بر خود ببندیم این صحیح نیست  و تحجر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی