۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

 

هر نوع حرکت و اقدامی در هر  شرایط و موضوعی بخواهیم انجام دهیم، باید با محوریت ولایت باشد، نباید محوریت ولایت را از دست دهیم، بینش‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی محفوظ امام تمام این‌ها باید در چارچوب ولایتمداری معنا پیدا کند.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی صبح امروز در دیدار با هیأت دانشجویی امام رضا(ع) که در حسینیه دفتر امام‌جمعه مشهد برگزار شد، بابیان این‌که عالی‌ترین عرض ارادت‌ها به ساحت اهل‌البیت، توجه به شخصیت سازنده و آموزشی آنان است، گفت: بیش از همه عشق‌ها، ارادت‌ها و وابستگی‌ها، ائمه معصومین به این علاقه‌مندند که دوستان و شیعیانشان به نقطه‌های سازنده و آموزنده چه در سخنان و چه در رفتارشان آشنایی پیدا کنند.

وی بابیان این‌که اهل‌بیت علاقه دارند پیروانشان با توجه به این شناخت، راهبردهای زندگی فرهنگی و اجتماعی خود را اخذ  کنند، اظهار کرد: گرایش عده‌ای به اهل‌بیت در قالب یک حرکت عاطفی و احساسی خلاصه می‌شود و برخی نیز با بینشی بیشتر نسبت به اهل‌بیت به اخلاق ایشان متمایل می‌شوند.

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ائمه معصومین از آن فرد و جامعه‌ای بیشتر خوشنود هستند که در برابر اسلام، در برابر معارف اهل‌بیت، در برابر ولایت و شخصیت ولایی معصومین، بی‌تفاوت نباشند.

چه گروهی از محبان برای اهل‌بیت محبوب‌تر هستند؟

وی، پیروان علی بن موسی‌الرضا(ع) را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: وقتی در زندگانی امام رضا دقت می‌کنیم، اصحاب حضرت بر سه قسم بودند، دسته اول، علما، فقها و محدثینی بودند که حتی حضور امام صادق را نیز درک کرده بودند که در مقام درک مسائل، مطالب، علوم و دانش‌های دینی به سراغ اهل‌بیت(ع) رفته و ملازم تمام آموزه‌های معصومین(ع) بودند.

عضو خبرگان رهبری به دومین دسته محبین اهل‌بیت(ع) اشاره و عنوان کرد: دسته دوم، کسانی بودند که در جمع یاران امام هشتم نبودند، با سلسله انگیزه‌های سیاسی و بعضاً مأموریت‌هایی که از ناحیه دستگاه حاکم به آنان واگذارشده بود به امام گرویده، تحت تأثیر ولایت امام هشتم قرارگرفته، از گرایش سیاسی و مأموریت خود بریده و در زمره علاقه‌مندان ایشان درآمدند.

پیرو حقیقی اهل‌بیت، با بصیرت نسبت به توطئه‌ها برخورد می‌کردند

وی اضافه کرد: بخش سوم علاقه‌مندان علاوه بر این‌که راوی و محدث بودند و نسبت به حمل علوم و معارف از امام هشتم همت داشتند، ازنظر سیاسی نیز در خط امام رضا قرار داشته‌اند، به این معنا که در مقابل توطئه‌ها و موقعیت‌هایی که مأمون ایجاد می‌کرد، بی‌تفاوت نبودند و در این‌گونه موارد با بصیرت کامل با مسائل برخورد می‌کردند.

امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که افراد دغدغه مند نسبت به موضوعات بیشتر موردتوجه امام هشتم خواهند بود، تصریح کرد: کسانی که درحرکت‌های سیاسی پا به‌پای حضرت حرکت می‌کردند و در مقابل مسائل بی‌تفاوت نبودند، بیشتر موردتوجه ایشان قرار می‌گرفتند.

باید مواضع سیاسی و اجتماعی را با مواضع اهل‌بیت تنظیم کنیم

وی افزود: اگر ما نیز بخواهیم بیشتر موردتوجه حضرت قرار بگیریم، باید در سلک دسته سوم دربیاییم یعنی علاوه بر این‌که در توسعه معارف و علوم حضرت تلاش کنیم، در مواضع سیاسی و اجتماعی نیز مواضع حضرت را پیش بگیریم و در مقابل جریاناتی که پیش می‌آید، در مقابل فرصت‌طلبان و قدرت یابان بی‌تفاوت نباشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی به توطئه مأمون برای فریب مردم و جلب حمایت در قالب اسلام اشاره و بیان کرد: برحسب موقعیتی که در اواخر حکومت هارون در کشور به وجود آمد که مسیر خلافت عباسی، یک مسیر نفرت عمومی را طی می‌کرد، وضعیت خلافت عباسی را در بینش مردم در یک موقعیت منفورتر از خلافت اموی قرار داده بود، مأمون در این صدد برآمد که مقداری وجهه ملی خلافت عباسی را بهبود بخشد و به این نتیجه رسیده بود که اگر بخواهد گرایش‌های مردمی را به دستگاه حاکمیت نزدیک کند، راهش وابستگی به اهل‌البیت است.

مأمون با تظاهر به تشیع به دنبال ایجاد انحراف در مسیر تشیع بود

وی بابیان این‌که مأمون با اظهار تشیع به دنبال دو هدف بود، گفت: مأمون به دنبال این بود که هم برای خود و هم برای دستگاه عباسی کسب آبرو، چهره و وجهه مردمی کند و از طرف دیگر، مسیر تشیع و ولایی گری را منحرف کند ازاین‌رو اعلام کرد من شیعه هستم؛ مأمون مجلسی تشکیل داد که برای انحراف مسیر شیعه، در آن تنها در خصوص خلافت بلافصل امیرالمؤمنین بحث می‌کرد.

عده‌ای متحجر هر ناهنجاری را به اسم عزاداری انجام می‌دهند

امام‌جمعه مشهد مقدس به طرح مأمون برای ایجاد انحراف در دین اشاره و عنوان کرد: او با این حرکت‌ها تلاش می‌کرد که بگوید جریان تشیع به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین مربوط است و به امروز ارتباطی ندارد؛ نکته‌ای که امروز نیز عده‌ای متحجر آن را پیگیری می‌کنند، به سربریدن تشیع به دست داعش توجه نمی‌کنند اما زنجیر زدن، قمه زدن و هر جریان ناهنجار را به اسم عزاداری انجام می‌دهند و می‌گویند اشکال ندارد، این همان شیعه‌گری مأمون است.

وی به مقابله امام رضا(ع) با تفکر مأمون اشاره کرد و گفت: در مقابل مأمون، تفکر ولایی که امام رضا(ع) ترویج می‌کردند این بود که در آخر بیان حدیث سلسله الذهب فرمودند «به شرطها و شروطها و انا من شروطها»، فرمودند شرط ولایت من هستم، نفرمودند «وعلی من شروطها»، یعنی امامت و ولایتی که امروز اجرا و پیاده شود، ولایتی که مدیریت جامعه را به دست بگیرد.

تشیع رضوی یعنی تشکیل حکومت ولایی در زمان حاضر

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که خط امام رضا در مسئله ولایت گرایی بود، تصریح کرد: آنچه مأمون مردم را به آن دعوت می‌کرد، ولایت سلفی قبل از این بود و چیزی که امام رضا نشر می‌داد، تشیع نقد امروزی بود؛ تشیع رضوی، تشکیل حاکمیت و ولایت در زمان حاضر است و هر حاکمیتی غیر از حاکمیت ولایی را طاغوت می‌دانند.

وی بابیان این‌که اعتقاد به واقعیت ولایی و اعتقادی شیعه و حرکت در خط آن یعنی شیعه رضوی، خاطرنشان کرد: اگر نسبت به آنچه امروز به وجود آمده بی‌تفاوت باشیم، با تشیع رضوی همخوانی ندارد.

تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید با محوریت ولایت باشد

امام‌جمعه مشهد مقدس خطاب به فعالان فرهنگی در هیأت ها، عنوان کرد: هر نوع حرکت و اقدامی در هر  شرایط و موضوعی بخواهیم انجام دهیم، باید با محوریت ولایت باشد، نباید محوریت ولایت را از دست دهیم، بینش‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی محفوظ امام تمام این‌ها باید در چارچوب ولایتمداری معنا پیدا کند.

وی به لزوم تنظیم نظرات شخصی با نظر ولایت اشاره و عنوان کرد: اگر ما نظر خاصی داریم و در آن زاویه‌ای با نظر رهبری و ولایت وجود دارد، باید ازنظر خود صرف‌نظر کرده و نظر خود را با خطی که ولایت درحرکت‌های سیاسی ارائه می‌دهد، یکی کنیم.

انقلابیون باسابقه به‌واسطه زاویه با نظر ولایت منحرف شدند

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: تمام افرادی که علیرغم دارا بودن سوابق زیاد در انقلاب منحرف شدند، به دلیل صاحب‌نظری آنان بوده که نظر خود را با نظر جریان ولایی تنظیم نکردند، آنان روی زاویه‌های فکری خود با مقام ولایت ایستادند و وضعیتشان به یک سقوط و انقراض منتهی شد.

فعالیت فرهنگی تنها سخن نیست، اجرای عملیات سیاسی در معنای اصلی آن است

وی تأکید کرد: شما به‌عنوان فعال فرهنگ باید بدانید هدایت‌گری جامعه به تذکر، سخن و پند و اندرز نیست، آنچه مهم است، اجرای عملیات سیاسی به معنای واقعی سیاسی و سیاست نه به معنای سیاست‌بازی، سیاست‌بازی غیر از شخصیت سیاسی است؛ آن سیاستی که ما به امام رضا اعلام می‌کنیم، آن سیاسی که انسان مسؤولیت اجتماعی بودن خودش را در قابل احکام دین و نظریات و خط سیاسی مقام ولایت حفظ کند نه این‌که به دنبال قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی حرکت کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی