عداوت برخی مفسران باعث وجود تفاسیر انحرافی از قرآن شد/ احکام اسلام حتی برای سایر ادیان نیز لازم الاجراست
خطبه اول نماز جمعه ـ بعضی از مفسرین عامه از جمله فخر راضی برحسب بیمهری خاصی که به پیغمبر و اهلبیت ایشان داشتند و برخی هم برحسب عناد و دشمنی، گفتند مقصود از «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ»، نذر خانواده امیرالمؤمنین نبوده و معنی عام دارد.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته 29 آبان ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیهالسلام)، در ادامه بحث انسان الگویی انسان در قرآن کریم، بابیان اینکه کلام و سخن ما درباره شناخت انسان الگویی قرآن در انسان زیستی، تفسیر آیات شریفه سوره مبارکه انسان بود، گفت: به آیه «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً» رسیدیم که بحث ما در بخش اول این آیه در شأن نزول آن است که از یک مفسر دانشمند سنی و اهل عامه که تفسیر او مرجع تمام مفسرین هست، بیان کردم.
عداوت برخی مفسران در تفسیر قرآن نسبت به اهلبیت
ایشان ادامه داد: بااینکه بزرگانی از مفسرین عامه و اهل سنت از قبیل زمخشری جریان بیماری حسنین را شأن نزول این آیه روایت کردهاند، بعضی از مفسرین عامه از جمله فخر راضی برحسب بیمهری خاصی که به پیغمبر و اهلبیت ایشان داشتند و برخی هم برحسب عناد و دشمنی، گفتند مقصود از «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ»، نذر خانواده امیرالمؤمنین نبوده و معنی عام دارد.
امامجمعه مشهد مقدس با اشاره به معنای ابرار در قرآن کریم، اظهار کرد: آیه درباره ابرار است، ابرار را هم به معنای عموم ابرار گرفتند و گفتهاند ابرار و نیکان وفای به نذر میکنند چون نذر عبارت است از اینکه انسان چیزی را بر خودش واجب کرده باشد، اینها برحسب ایمان و اعتقادی که نسبت به خدا، معاد و اسلام پیداکردهاند، عمل به احکام دین را بر خود واجب کردهاند و در حقیقت این نذری است که آنان به اسلام و احکام اسلام، التزام دارند.
ایشان بابیان اینکه برخی مفسران، نذر را در معنای خاص آنکه نذر امیرالمؤمنین است را منکر شدهاند، تصریح کرد: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ»را به معنای عام تفسیر کردند و به معنای خاص آیه که نذر امیرالمؤمنین و خانواده ایشان را منکر شدهاند و اظهار نکردهاند؛ این مربوط به حساسیتهای خاصی است که جریانهای سیاسی بعد از رحلت پیغمبر اکرم در بعضی افراد ایجاد کرد که نسبت به خانواده رسولالله و عترت پیغمبر از در بیمهری و یا عناد و دشمنی بربیایند و بخواهند با انکار فضائل و ویژگیهای عظیم قرآنی آنان، شخصیت باعظمت هدایتی اهلبیت را از متن اسلام حذف کنند.
بیمهری برخی مفسران باعث تفاسیر انحرافی از قرآن شد
عضو مجلس خبرگان رهبری به عدم سازگاری برخی تفاسیر معاندانه نسبت به اهلبیت اشاره و اظهار کرد: با همه اینکه فخر راضی در ظاهر آدم متفکری بوده است، متأسفانه آن حساسیت بیمهری و عناد نسبت به اهلبیت پیغمبر اکرم، او را وادار کرده این مطلب انحرافی را در تفسیر کبیر خود ارائه دهد درحالیکه اصلاً معنای نذر این نیست و «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ» با این تفسیر معاندانه برخی مفسرین عامه و اهل سنت سازگار نیست.
ایشان به بیان دلایل غیرواقع بودن تفسیر فخر راضی پرداخت و گفت: دلیل بر بطلان و انحراف این مطلب که فخر راضی و برخی مفسران گفتهاند این است که نذر در لغت معنی قران و ادبیات عرب، معنای خاصی دارد؛ در بین تمام کتابهای لغت، آن لغتی را که تمام فرق و مذاهب اسلامی قطعاً قبول دارند، کتاب مفردات راغب اصفهانی است، راغب در کتاب مفرداتش، نذر را اینگونه بیان میکند: «نذر عبارت است از اینکه شما بر خودتان چیزی را واجب کنید که قبلاً واجب نبوده آنهم به خاطر پیدایش امر خاص، تحقق یک حاجت».
احکام اسلام حتی برای سایر ادیان نیز لازمالاجراست
آیتالله علمالهدی ادامه داد: احکام اسلام حتی قبل از ایمان و قبل از اسلام آوردن مسلمانان بر آنها واجب بوده، نذر چیزی است که واجب نبوده را بر خود واجب کنید، عمل به احکام اسلام بر همه انسانها بعد از ابلاغ پیغمبر و ابلاغ وحی واجب میشود، یعنی تمام کفار در عین اینکه ایمان نیاوردهاند و خدا و معاد را باور نکردهاند، مکلف به احکام و تکالیف اسلاماند.
ایشان افزود: شخص کافر را خدا به دو جهت عذاب میکند، اول اینکه ایمان نیاورده و خدا و معاد را نپذیرفته و دوم اینکه تارک به احکام دین بوده، واجبات را بهجا نیاورده، اینجور نیست که خدا تنها مسلمان را به خاطر شراب خوری عذاب کند، کافر را هم به خاطر شراب خوری مجازات میکند.
اوایل انقلاب میگفتند شرابخواری غیرمسلمان تعقیب قانونی ندارد
امامجمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه برخی معتقد بودند مسلمان نبودن دلیل بر نادید گرفتن احکام الهی است، خاطرنشان کرد: اوایل پیروزی انقلاب، مطلبی در بین مردم متداول شد که اگر یک ارمنی مشروب خورد، دیگر او تعقیب ندارد چون مشروب خوردن در دین و آیین او حرام نیست، اوایل انقلاب در تهران مسؤول کمیته بودیم، کسانی را میگرفتند با مشروب و برای اینکه تبرئه شود، میگفت من ارمنی هستم و مسلمان نیستم و در دین مسیحیت، خوردن مشروب حرام نیست.
ایشان به دلیل واجب بودن عمل به احکام اسلام بر همه انسانها اشاره و عنوان کرد: وقتی خداوند میگوید «إنما الخمر والمیسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشیطان»، خمر رجس است، شراب خوری بر همه انسانها حرام میشود، چه مسلمان و چه کافر؛ حرام نبودن شراب برای یک مسیحی باعث جایز بودن این کار برای او نمیشود زیرا خدا آن را حرام کرده.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی عمل به احکام دین بر کفار هم واجب شده است، دیگر عمل به واجبات صدق به وفای نذر نمیکند که این آقایان به خاطر غرضورزی با اهلبیت که میخواستند «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ» را نسبت به امیرالمؤمنین منکر شوند، بگویند وفای به نذر، عمل به احکام دین است؛ این ابراری که ایمان آوردهاند این نیست که بگوییم باایمان آوردن ملتزم شدند و احکام دین را بر خودشان واجب کردهاند، بر کسی که حجت بر آن تمام نشد، او معذور است و بر کسی که اتمامحجت شود و ایمان نیاورد، با میل خود این راه را انتخاب نکرده و او را عذاب میکنند که چرا مشروب خوردی و غیبت کردی بااینکه مسلمان نیست.
انحراف در تفسیر قرآن نشان مظلومیت امیرالمؤمنین و اهلبیت (علیهالسلام)
ایشان یادآور شد: اینها تمام نشانههای مظلومیت امیرالمؤمنین و اهلالبیت (علیهالسلام) است؛ یک عالم عامه و اهل سنت میگفت من درباره فضیلت علی بن ابیطالب چه بگویم که دشمنان فضائل او را بهعمد کتمان کردند و دوستان در مقام تقیه و ترس، فضائل او را اظهار نکردند و بااینوجود، فضائل او تمام دنیا را دربر گرفت.
امروز نیز برخی جریانهای سیاسی افراد مؤثر را نادید میگیرند
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه انحراف در خط امامت امروز در برخی جریانهای سیاسی نیز به چشم میخورد، عنوان کرد: یعنی ما امروز هم در جریانهای سیاسی این مشکل را میبینیم که در یک سری برخوردها، انسانها را حذف میکنند از تاریخ، افرادی که در یک جریان نقش داشته، نقش او را نادیده میگیرند و این مسئله حذف، سیاست غلط انحراف رهبری از خط امامت از صدر اسلام بوده است.
ایشان تصریح کرد: تمام غاصبان خلافت و حاکمان ناحقی که در تاریخ اسلام بر گرده امت سوار شدهاند، یکی از ابزارهای ادامه قدرتنمایی و قدرت پروری خودشان، حذف فضائل اهلبیت و حذف اهلبیت از صحنه تاریخ اسلام بوده؛ آنان با این حذف کردن فکر میکردند مردم به خود آنان دلبسته میشوند که میبینیم این جریان در عرصه سیاست نیز به چشم میخورد.
اذعان خلیفه اول به شأن نزول آیه «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ...»
امامجمعه مشهد مقدس به اذعان خلیفه اول در خصوص شأن نزول آیه شیخ صدوق در کتاب خصال، جریانی را نقل میکند از روزی که امیرالمؤمنین بعد از انحراف رهبری از خط امامت وارد مسجد شدند و با خلیفه اول، احتجاج کردند، یکی از احتجاجات امیرالمؤمنین با خلیفه اول این بود که «حضرت به خلیفه اول فرمودند آیا صاحب این آیه که خداوند میفرمایند «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ...»، من هستم یا تو؟ خلیفه اول باکمال صراحت گفت صاحب این آیه شما هستید و در مورد شما نازلشده»؛ اقرار کرد به اینکه مصداق این آیه، وجود مقدس حضرت علی
(علیهالسلام) است.
ویدئو خطبه اول
دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 20 ثانیه