۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

   

پناهندگی از ترکیب دو چیز در انسان وجود می آید اول ضعف، احساس ضعف و ناتوانی در همه هست و هیچ کسی را نخواهید دید که احساس ضعف نکند و هیچ پول و مال و مقام و ...انسان را از احساس ضعف باز نمی دارد. در کنار این احساس ضعف طمع قدرتی را می کند تا ضعف و ناتوانی اش را برطرف کند و قدرت یابی مسئله دومی است که در کنار ضعف می شود پناهندگی و انسان همیشه این دو احساس را دارد

به گزارش alalmolhoda.com، آیت الله علم الهدی در ادامه ی جلسات تفسیر قرآن کریم در مهدیه ی مشهد در ادامه ی تفسیر سوره ی فلق بیان داشت: اولین بحث در اینجا جمع بندی و موضوع این سوره است و نکات خاص این سوره چیست.

وی گفت: در مقام تبیین این سوره آنچه در اینجا مطرح است مسئله ی پناهگاه و پناهندگی انسان است و در این زندگی پناهندگی اصل اولیه ی زندگی انسان است. در این سوره دو مسئله مطرح است اینکه به که و از چه پناه ببریم؟ آنچه مسلم است پناهگاه خدایی است که شکافنده نیستی است که از دل آن هستی را بیرون می آورد.همه ی موجودات و هست ها از دل نیستی آمده اند.

امام جمعه ی مشهد مقدس بیان داشت: اما آنچه انسان از آن باید پناه ببرد طبیعت است که این موجودات و طبیعت دو گروهند، اول جریاناتی که از جنس طبیعت هستند و جریانات طبیعی که هم حوادث طبیعی است و هم مجهولات طبیعی و دوم موجودانی که دانایی به چه ضرر آن دارد و چه آنها که نمیداند که به انسان ضرر میرسانند.
عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: دوم شرورات انسانی و انسانهایی که از شر آنها باید به خدا پناه ببریم و اصل پناهندگی اصل اول زندگانی ماست در اینجا زنان و مردان افسونگر و حسود را انسانهایی بیان میکند که باید از آنها به خدا پناه ببریم. پس پناهگاه خداست و آنچه باید از آن پناه برد طبیعت و شورات انسانی است.


دریافت
آیت الله علم الهدی بیان داشت: موضوع سوره فلق پناهندگی است که امام (ع) میفرماید هیچ سوره ای در قرآن مانند این سوره نیست چون نکته ای ضروری در زندگی انسان را تبیین میکند. دو روایت در مورد این سوره وجود وارد ابتدا از موسی بن جعفر(ع) که در مورد خواندن سه رکعت نماز شفع و وتر معوذتین و سوره فلق را بخوانند بهتر است،از امام باقر(ع) هم نقل است که ایشان فرمود اگر کسی در نماز شفع معوذتین بخواند و در وتر  سوره ی توحید بشارت بر او می آید که خدا وترت را قبول کرد.
نکته ی قابل توجه در اینجا نکته ای در مورد اصل پناهندگی است که در آن دو مسئله جود دارد ، پناهندگی از ترکیب دو چیز در انسان وجود می آید اول ضعف، احساس ضعف و ناتوانی در همه هست و هیچ کسی را نخواهید دید که احساس ضعف نکند و هیچ پول و مال و مقام و ...انسان را از احساس ضعف باز نمی دارد. در کنار این احساس ضعف طمع قدرتی را می کند تا ضعف و ناتوانی اش را برطرف کند و قدرت یابی مسئله دومی است که در کنار ضعف می شود پناهندگی و انسان همیشه این دو احساس را دارد و خدا می فرماید انسان ضعیف خلق شده است.

چند خصوصیت از این ضعف را خدا بیان میکند اول عجول بودن که در ذات انسان است که در همه ی حالات به انسان دست می دهد که یک از دلایل این شتاب زدگی احساس ضعف است. دوم انسان طمع کار است، خصوصیت سوم جزع انسان است خصوصیت دیگر بخل است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی