۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

 

خطبه اول ـ می‌خواهیم بگوییم زندگی امیرالمؤمنین انسان قرآنی الگوی انسان زیستی است و خدا برای این زندگی و تبیین این زندگی به‌عنوان الگوی تمدن انسان، سوره‌ای نازل کرده است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 22 آبان ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع) در ادامه تفسیر سوره انسان در خطبه اول نماز جمعه بابیان این‌که بحث ما درباره تحلیل انسان الگویی قرآن در انسان زیستی، تفسیر آیات مبارکه سوره انسان بود، گفت: در تفسیر این سوره به آیه «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً» رسیدیم.

ایشان ادامه داد: چون بحث ما در شناخت انسان الگویی برای انسان زیستی در شعاع آیات شریفه این سوره مبارکه است، یک نکته‌ای پیش می‌آید و آن این‌که آیا زندگانی فقیرانه پیغمبر و اهل‌البیت (ع)، خانه گلی رسول‌الله و شب گرسنه خوابیدن خانواده امیرالمؤمنین (ع) و آن زندگی پایین ازنظر امکانات و تجهیزات، می‌تواند به‌عنوان یک الگو در زندگانی امروز انسان‌ها که دوره تمدن، تجهیزات مدرن زندگی است، می‌تواند باشد یا نه؟

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به نوع زندگی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند این تعبیراتی که شما دارید از زندگانی پیغمبر و اهل‌بیت پیغمبر در جهت سادگی و به‌اصطلاح تنزل زندگی تا درجه فقر و فقدان امکانات و تجهیزات، می‌توان برای دنیایی که دنیای علوم و فنون است، دنیای رشد و تکامل و تعالی تجهیزات زندگی است، قرار داد؟

تمدن انسانی در توسعه لذت و عیش است یا خدمت و مسؤولیت در زندگی؟

ایشان با طرح این سؤال که ما تمدن انسانی را در چه چیز می‌دانیم، عنوان کرد: آیا تمدن انسانی در خوش‌گذرانی، توسعه لذت و عیش و نوش است؟ در زندگی مجهز به تمام نتایج و عواید علوم و فنون مادی بشری است یا تمدن انسانی در زیست مُدُنی انسانی است؟ آیا در این‌که انسان‌ها در زندگی مدنی خود و جمع زیستی خود در کنار هم در عین محبت، مسؤولیت، وابستگی و خدمت به یکدیگر زندگی کنند تمدن انسانی است یا این‌که انسان‌ها در لفافه چرخ و پر امکانات و برق و بخار از یک تجهیزات زرق‌وبرق‌های دنیای است؟

عضو خبرگان رهبری با مقایسه دو زندگی در دو موقعیت متفاوت، تصریح کرد: دو زندگی را در نظر بگیرید، این‌که در شب سرد زمستان یک خانواده دور یک منقلی جمع شوند، بوی ماده سوختی را استنشاق کنند و در شعاع این آلودگی، خودشان را گرم کنند، در میان جمعی که اطراف این منقل نشسته‌اند، عشق و محبت وجود دارد و احساس مسؤولیت نسبت به مسائل زندگانی یکدگر احساس می‌شود و نوع دیگر، یک زندگی را کنار یک زندگی در خانه‌ای مجهز در کنار شوفاژی گرم و در فضایی مطبوع، لطیف و زیبا، عده‌ای دورهم زندگی می‌کنند اما بینشان عشق و محبت نیست و می‌خواهند منافع یکدیگر را مالک شوند، همدیگر را در مسیر عیاشی خود فدا کنند، و هیچ مسؤولیتی نسبت به یکدیگر ندارند، کدامشان زندگی تمدن انسانی است؟

ایشان عنوان کرد: آیا خانه گِلی پیغمبر و اهل‌بیت پیغمبر که شب با شکم‌گرسنه می‌خوابند الگو برای تمدن انسانی هست یا نه؟ به کدام‌یک تمدن انسانی می‌گویید؟ این‌که در برابر بلیات و آفات هم مسؤول نبودن و همچون گرگ یکدیگر را دریدن در فضای تمیز و مجهز یا انسان‌های به هم وابسته به هم دلداده قربانی یکدیگر، فدایی یکدیگر و درصدد خدمت به یکدیگر اما در کنار یک منقل پر زغال و هیزم؟

ثروتمندتر از امیرالمؤمنین و حضرت زهرا در جهان عرب وجود نداشت

عضو خبرگان رهبری اگر ما با یک بینش وجدانی انسانی نگاه کنیم، آن خانه اطراف منقل آتش پرسوزوگداز زغال و هیزم تمدن انسانی است که در آن عشق حاکم است و اهل‌بیت پیغمبر ازاین‌جهت الگوی انسان زیستی هستند که خداوند در قرآن به آن اشاره می‌کند؛ این زندگی فقیرانه برحسب ناداری و ضعف اقتصادی نبود، آن روز در جهان عرب ازنظر دارایی اقتصادی اگر می‌خواستند خانواده‌ای را معرفی کنند، خانواده امیرالمؤمنین و حضرت زهرا بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: میراث مخیره یهودی که ثروتش را به پیغمبر بخشید و پیغمبر به حضرت زهرا و امیرالمؤمنین بخشیدند، در کنار آن، فدکی بود که آیدی فدک در یک سال، 80 هزار دینار طلا بود، اول صبح 80 هزار مثقال طلا بار بر استر پیاده می‌شد و فقرا صف می‌کشیدند و بین فقرا تقسیم می‌شد، اگر شب از این مثقال طلا دو درهم برای تأمین نان شب خانه امیرالمؤمنین نیاز بود، وجود نداشت، شما به این می‌گویید تمدن یا زندگی بچاپ بچاپ؟

نمونه‌ای کامل‌تر از زندگی امیرالمؤمنین در تمدن انسانی وجود ندارد

ایشان بابیان این‌که نمونه‌ای کامل‌تر از زندگی امیرالمؤمنین در تمدن انسانی وجود ندارد، تصریح کرد: شما در روی کره زمین چه نمونه‌ای برای تمدن در همه مکتب‌ها، اندیشه‌ها و مردم سراغ دارید؟ می‌خواهیم بگوییم زندگی امیرالمؤمنین انسان قرآنی الگوی انسان زیستی است و خدا برای این زندگی و تبیین این زندگی به‌عنوان الگوی تمدن انسان، سوره‌ای نازل کرده است.

امام‌جمعه مشهد مقدس یادآور شد: کسانی که هیچ‌چیز برای قوت لایموت خود ندارند، حتی برای قوت لایموت خود از شمعون یهودی یک ساع جو قرض گرفتند که باید با آن افطاری سه شب خود را تأمین کنند، همین را هم یک‌شب به مسکین، یک‌شب به یتیم و یک‌شب به فقیر می‌دهند؛ الگویی بالاتر از این‌ها نبوده است، یوفون باالنذر بزرگ‌ترین نشان آسمانی است که خداوند به‌عنوان الگوی انسان زیستی به نمایش درآورده و تابلویی برای بشر قرار داده است.

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 18 دقیقه 43 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی