۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر اجتماعی آیات قرآن مجید

پنجشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۰۰ ق.ظ

ارتباطات در زندگی اجتماعی حرف اول را می زند

جریان زندگی اجتماعی با محور ارتباطات شکل می گیرد، ارتباطات در زندگی اجتماعی حرف اول را می زند ومیزان ارتباطات میزان قوت و ثبات جامعه را می سازد که سلامت این ارتباطات  در سلامت زندگی اجتماعی بسیار مهم است.

 ادامه ی تفسیر اجتماعی آیات قرآن، مسجد گوهرشاد حرم مطهر
آیت الله علم الهدی در ادامه جلسات تفسیراجتماعی قرآن در روزهای پنجشنبه ، به تفسیر سوره ی حشر و حجرات  پرداخته و افزودند: این دو  سوره مبارکه در باره ی منافقین  و کفار بحث می کند و رابطه ی  سوره حشر با سوره ی مجادله مشخص کننده ی این واقعیت است که آیات این سوره به مسائل اجتماعی می پردازد.


ایشان در ادامه بحث افزودند: اولین مسئله مطرح در مسائل اجتماعی برای جامعه تقسیم بندی جامعه و شناخت آسیب های اجتماعی در زندگی جمعی است، در سوره ی مجادله از آیه ی 13 به بعد یک تقسیم بندی اجتماعی وجود دارد به دو بخش که برای سلامت زندگی اجتماعی باید یکی از این دو بخش توسعه پیدا کند و دیگری سقوط کند تا جامعه ی ایده آل ایجاد شود. از آیه 14 این سوره به بعد می فرماید جریان زندگی اجتماعی با محور ارتباطات شکل می گیرد، ارتباطات در زندگی اجتماعی حرف اول را می زند و میزان ارتباطات میزان قوت و ثبات جامعه را می سازد. 


آیت الله علم الهدی در ادامه ی بحث ارتباطات تاکید کردند: سلامت این ارتباطات  در سلامت زندگی اجتماعی بسیار مهم است. ارتباطات در جامعه بر دو اصل است، اول نیازمندی که در جامعه ی مادی شکل می گیرد چون انسان ها بر حسب نیاز به هم با یکدیگر رابطه بر قرار می کنند. اما در جامعه ی دینی ارتباطات بر اساس روابط قلبی و بهم پیوستگی باطنی است.


ایشان در بیان آسیب و آفت در جامعه دینی افزودند: در آیه ی 13سوره ی مجادله به بعد آفت و آسیب زندگی اجتماعی در جامعه ی دینی رابطه ی قلبی بین انسان های مومن و کافر دانسته که برقراری رابطه با آنها که مغضوب خدا بوده و از جنس شما هم نیستند و از کفار هم نیستند، دانسته قسم دروغ می خورند و منافقین هستند. این خاصیت منافقین است که با ایمان دروغین خود سپری برای مخفی ساختن باطن خود ساختند.

آیت الله علم الهدی در ارتباط دادن سوره ی مجادله و حشر بیان کردند: درجایی که حزب شیطان در جامعه ی دینی معرفی شده که اینها دوست کسانی هستند که دشمن خدا و رسولش هستند که همان منافقینند و شیطان بر آنها مسلط شده، در آیه آخر هم حزب الله مشخص شده است. جامعه از دو بخش حزب الله و حزب الشیطان تشکیل شده که بنای جامعه دینی بر حزب الله است، جریان فاسد در جامعه ی دینی جریان حزب الشیطان است. ویروس زندگی اجتماعی در یک جامعه ی دینی نفاق است و منافقین. سرنوشت این حزب الشیطان را خداوند در سوره ی حشر بیان می کنند. اولین مسئله هم در زندگی اجتماعی شناخت ویروس در یک جامعه ی دینی است.

آیت الله علم الهدی در ادامه ی بحث نفاق تاکید کردند: بعد از انحراف رهبری از خط امامت ارتجاع در انقلاب اسلامی پیغمبر(ص) ایجاد شد و دقیقا جامعه به جامعه ی قبلی و جاهلیت بر گشت. تا جایی که در درب خانه ی حضرت زهرا(س) را آتش بزنند و این ریشه در رابطه قلبی بین منافقین و کفار است.

ایشان در پایان سخنان خود افزودند: مهمترین نکته در این بحث این است که در جامعه ی دینی ویروس نفاق چه مقدار برد دارد؟ مشکل های امروز ما هم از همین قضیه است، طبق آیات قرآن با دشمن خدا و پیغمبر نمی شود ارتباط بر قرار کرد. اگر این ارتباط برقرار شود جامعه از آن ماهیت دینی خارج می شود و  اگر نشود اکسیر دینی بودن جامعه حفظ می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی