۱۴۰۳ يكشنبه ۰۱ مهر

خطبه اول نماز جمعه ـ یک عده کوتاه‌فکر، تمام بحران‌ها و مسائلی که برای کشور به وجود می‌آید را سیاسی می‌بینند و نمی‌پذیرند که علوم و معارفی برگرفته از وجود حضرت زهرا را این انقلاب در دنیا گسترش داده است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع)، در ادامه تفسیر سوره انسان در خطبه اول، بابیان این‌که کلام ما درباره شناخت انسان الگویی قرآن در عرصه انسان زیستی بود، گفت: در این رابطه، تفسیر آیات شریفه سوره مبارکه انسان را تفسیر می‌کردیم و امروز به آیه «عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً» رسیدیم.

ایشان ادامه داد: در گذشته، دو نکته در طی عرایض ارائه شد، نکته اول این‌که مصداق قطعی انسان الگویی قرآن، وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) است و مقصود از کافور نیز که در آیه قبل فرموده است «إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً» وجود مقدس صدیقه اطهر (ع) است.

خداوند مکانیزم تکامل بشر را در قرآن بیان کرده است

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که این آیه، تفسیر همان کافور است که کاربرد کافور را در دنیا مشخص می‌کند، اظهار کرد: پروردگار، مکانیزم اجرایی تکامل بشر و رشد معنوی انسان در حوزه عبودیت و بندگی خود را طوری قرار داده است که مجموعه جریانات و برنامه‌های زندگانی انسان، چه برنامه‌های اجتماعی، چه برنامه‌های هدایتی و چه اعمال و کرداری که از اشخاص سر می‌زند، صورت تجسم‌یافته‌اش یا نقطه اوج کمال در زندگانی ابدی بشر یعنی آخرت است که به نعمت‌های بهشت منتهی می‌شود و یا حضیض نکبت و ذلت در زندگی جهانی است که به شکل عذاب در آخرت مجسم می‌شود.

ایشان با اشاره به این‌که خداوند در این آیه، هم کاربرد صدیقه اطهر (س) در دنیا و هم صورت تجسم‌یافته ایشان در بهشت را معرفی می‌کنند، ادامه داد: عبارت «... بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً» می‌گوید، «چشمه‌ای است که از این چشمه بندگان خدا آن را استخراج می‌کنند و می‌آشامند»؛ از امام صادق (ع) روایتی داریم که موأید این مطلب است که کافور یعنی صدیقه اطهر (ع)، مرحوم صدوق روایت را با سلسله سند در کتاب امانی خود از امام صادق (ع) نقل می‌کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در بیان تفسیر روایت امام صادق (ع)، تصریح کرد: در تفسیر این آیه، «عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ»، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «در بهشت، این چشمه در خانه پیغمبر است، ازآنجا به فوران درمی‌آید و به خانه سایر انبیاء و مؤمنین جاری می‌شود»؛ چشمه‌ای که از خانه پیغمبر، علم، حکمت و عبودیت تفجیر می‌شود، وجود مقدس صدیقه اطهر (ع) است، صورت آن جهانی‌اش به شکل یک چشمه در خانه پیغمبر (ص) است.

ایشان با اشاره به تفسیری از مرحوم طبرسی با سند اهل سنت، عنوان کرد: مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع‌البیان از قول سه نفر از مفسرین عامه و اهل سنت، عطا، کلبی و فرّا نقل می‌کند و می‌گوید منظور از کافور، «هو اسم عین ماء فی الجنة»، یعنی این سه مفسر سنی و عامه هم کافور را همین‌طور معنی کردند که امام صادق در تفسیر این آیه بیان کرده‌اند.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: منظور از این‌که می‌گوید این چشمه تنها بهشتی نیست و در این دنیا هم هست، می‌گوید «عینأ یشربو»، یعنی می‌آشامد، اگر قرار بود در آخرت بیاشامد، باید می‌گفت «سَیَشرَبُ»؛ عباد الله، بندگان خدا، یعنی آنان که از امیرالمؤمنین و عترت پیغمبر پیروی می‌کنند، این چشمه مبدأ امامت و ولایت، این را به فوران درمی‌آورند، یعنی مایه نشر معارف ولایت و امامت می‌شوند؛ اگر بنا شد یک روزی شیعه نتواند این واقعیت را در دنیا منتشر کند و چشمه معارف اهل‌بیت را به فوران دربیاورد، نقص شیعه است.

پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز جوشش چشمه معارف شیعی بود

ایشان بابیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین گسترش معارف اهل‌بیت (ع) پس از غیبت را شاهد بودیم، اظهار کرد: این کلام‌الله و روایت امام صادق (ع) در تفسیر این آیه قرآن است، از روزی که وجود امام زمان در پس غیبت قرار گرفتند، آن روزی که شیعه توانسته چشمه معارف اهل‌بیت را به جهانیان معرفی کند، چه زمانی غیر از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده؟

آیت‌الله علم‌الهدی به گسترش تفکر شیعی و محبت اهل‌بیت (ع) در تمام نقاط دنیا اشاره و عنوان کرد: چند سال قبل، آقایی از نیجریه آمد به‌عنوان رهبر شیعیان نیجریه، از او پرسیدم در این کشور کمونیستی، چقدر شیعه دارید؟ گفت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو قبیله در صحرا بودند که معروف بودند این‌ها شیعه‌اند، این‌ها شیعه نبودند بلکه تنها محب اهل‌بیت بودند.

انقلاب اسلامی باعث گسترش تفکر شیعی در جهان شد

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، الآن جمعیت شیعه در یک کشور کمونیستی، به 5 میلیون رسیده و عده‌ای از جوانان آنجا نیز طلبه‌اند. می‌گفت در یک هیأت عزاداری و سینه‌زنی، ما 2 میلیون سینه‌زن نهار دادیم، آیا در طول تاریخ از غیبت تا امروز سراغ دارید شیعه چنین گسترشی در دین ایجاد کرده باشد؟

ارزش خون شهدا در «زهرا شناس» کردن جهان است

ایشان خطاب به پدران و مادران شهید، بیان کرد: ارزش خون فرزندان شما به این است که امروز تمام زمین زهرا شناس شده‌اند؛ در عملیات فتح المبین، اولین عملیاتی که با رمز عملیات «یا زهرا» انجام شد، آن را به پنتاگون بردند و بررسی کردند که این رمز یا زهرا چیست که جوانان ایرانی با گفتن یک یا زهرا، 1500 کیلومترمربع از خاک کشور را در کمتر از 24 ساعت آزاد کردند.

آیت اله علم‌الهدی بابیان این‌که کار خون شهدا در معرفی حضرت زهرا (س) را هزاران کتاب هم انجام نمی‌دهد، گفت: اگر ما هزاران کتاب در مورد زهرا (س) می‌نوشتیم، این معرفی را یک عده جوان ازخودگذشته، این زهرا را باجان و خون خود به جهانیان معرفی کنند؛ قرآن می‌گوید کافور، زهرا یک چشمه ایست که بندگان خدا هم می‌آشامند و از این علوم و معارف استفاده می‌کنند و هم این را به تمام جهان معرفی می‌کنند.

عده‌ای کوتاه بین نمی‌خواهند تأثیر انقلاب در گسترش معارف دین را بپذیرند

ایشان یادآور شد: یک عده واقعاً کوتاه‌فکر و اندک بینند، تمام بحران‌ها و مسائلی که برای کشور پیش می‌آید، با یک چشم سیاست بین نگاه می‌کنند و هر وقت هرچه می‌گوییم، می‌گویند سیاسی حرف زده، اگر حرف قرآن را هم قبول ندارید، لااقل تفسیر علمای اهل سنت را بپذیرید؛ علوم و معارفی که برگرفته از وجود حضرت زهراست را این انقلاب در دنیا گسترش داده است، 37 سال از این انقلاب می‌گذرد، هنوز هم شک دارید؟

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 50 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی