۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

  

با توجه به اینکه اعلام خطر از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه مجامع سیاسی قرار گرفته است و دشمن نیز از نفوذ خود دست‌بردار نیست، بنابراین در راستای منویات مقام معظم رهبری باید مراقب نفوذ دشمن در کشور باشیم.

به گزارش alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی در مراسم وداع با شهدای مدافع حرم که در شب شهادت امام سجاد (ع) در محل دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، گفت: پس از عصر عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، مجاهدت های زینب کبری (س) و روشنگری های سیاسی امام سجاد (ع) فصل تازه ای از عبرت های عاشورایی را به روی ما گشوده شده است.

 

هدف از به اسارت گرفتن خانواده امام حسین، تخریب شخصیتی و تحقیر آن ها بود

آیت الله علم الهدی با اشاره به آخرین وصیت معاویه به یزید اظهار داشت: معاویه در آخرین لحظات عمرش خطاب به پسرش یزید گفت من از آینده تو نگران نیستم، به خاطر آن که دستگاه های این حکومت به قدری کارآمد و زمینه فکری مردم به قدری آماده است که یک حکومت طولانی و بی دغدغه در پیش روی تو خواهد بود.

 

وی افزود: اما معاویه به فرزندش می گوید تنها نقطه خطرآفرین برای حکومت تو، حسین بن علی (ع) است. معاویه خطرات برخورد با آل علی (ع) را به پسرش گوشزد می کند و از او می خواهد به هیچ وجه به صورت مستقیم با خاندان علی درگیر نشود. معاویه به یزید می گوید از هر برخوردی با خاندان محمّد (ص) پرهیز کن زیرا خواه پیروز شوی یا شکست بخوری، حکومت تو را سقوط خواهد کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تبیین فلسفه به اسارت درآوردن خانواده امام حسین (ع) در کربلا خاطرنشان کرد: لشکر عمربن سعد در صحرای کربلا به قصد امام کشی در برابر کاروان حسین بن علی (ع) نمی ایستد. آنها آمده بودند که با ایجاد رعب و وحشت از جهت سیاهه لشکرو ادوات جنگی، امام و یارانش را وادار به تسلیم کنند.

 

وی ادامه داد: اما پس از آن که امام حسین (ع) در برابر وجهه پوشالی دشمن تسلیم نشد، فاجعه کربلا را رقم زدند و در ظهر عاشورا امام حسین(ع) را به شهادت رساندند.

 

آیت الله علم الهدی گفت: با قتل پسر علی بن ابی طالب (ع) مهم ترین وصیت معاویه نقض شد و یزید که به زیان کاری خود پی برده بود، دستور داد تا با به اسارت درآوردن و تحقیر خانواده امام، زمینه های توجیه اجتماعی و فضاسازی رسانه ای لازم برای جبران این اشتباه خود را فراهم آورد.

 

وی به بیان خطابه عمرسعد به فرماندهان لشکر خود که پس از عصر عاشورا اتفاق افتاده پرداخت و تصریح کرد: عمرسعد پس از شهادت امام حسین (ع)، فرماندهان لشکر را جمع می کند و می گوید خانواده حسین بن علی (ع) اُسرای عادی نیستند که بتوان با آن ها همانند غنایم جنگی برخورد کرد. در میان این خانواده ها، زینب کبری (س) و علی بن الحسین (ع) هستند که فرزندان علی بن ابی طالب (ع) اند و مسلماً درقبال کشتن حسین (ع) سکوت نخواهند کرد.

 

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: نقشه دشمن آن بود که با وارد آوردن مصایب و صدمات روحی فراوان برای اُسرای کربلا، صلابت نبوی را بشکنند و با تحقیر و تخریب شخصیتی اُسرا عظمت اهل بیت پیامبر (ص) را طوری خُرد کنند که درنظر مردم، پیامبر و اهل بیت (ع) از قدرت ساقط و بنی امیّه دارای شأن و منزلت گردند.

 

وی با توصیف کاروان اُسرای جنگ کربلا اظهارداشت: در میان خانواده امام حسین (ع)، زن حامله و زن شیرده هم بود، فرد بیمار و زخمی هم بود، زنان مسن و سالخورده هم بودند و کودکان خردسال سه یا چهارساله نیز حضور داشتند. طرف حساب جنگ روانی دشمن عده ای زن و کودک بی پناه بودند.

 

اولین موج از جنگ روانی؛ نشان داده ابدان قطعه قطعه شهدا به خانواده هایشان

امام جمعه مشهد مقدس افزود: اولین حربه دشمن نشان دادن ابدان مطهر شهدا به خانواده هایشان بود. بنا بر آن شد که لشکر عمرسعد اسرا را بر شترهای بی کجاوه بنشانند و از کنار پیکرهای بی سر و قطعه قطعه شده شهدای کربلا عبور دهند تا روحیه و توان مبارزه فرهنگی اُسرا را خرد کنند.

 

وی تصریح کرد: هدف از این حرکت و اقدامات مشابه دیگر آن بود که خانواده های شهدا از وابستگی به حق و جریان امامت بیزار شوند. برنامه دشمن این بود که با تحقیر شدید و تخریب روحیه مقاومت و ایستادگی درمیان این زن های بی پناه و کودکان خردسال، ارتباط قلبی میان آنها و امام زمانشان را بشکند تا در برابر مسلمانان شام و کوفه، چهره نورانی پیامبر اسلام مخدوش شود.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه به تبیین ابعاد دفاع فرهنگی و ایستادگی کاروان اسرا در برابر توطئه دشمن پرداخت و گفت: با مشاهده حجم گسترده هجمه فرهنگی دشمن، امام سجاد (ع) زمینه یک ایستادگی فکری و مقاومت فرهنگی را آماده می کنند. مثلا در حین عبور اسرا از کنار پیکرهای مطهر شهدا، رقیّه (س) که یک دختر خردسال است و تنها سه ساله دارد، خود را به روی بدن مطهر امام حسین (ع) می اندازد و با همان زبان کودکانه، با این بدن بی سر طوری صحبت می کند که پس از 1400 سال، به عنوان یک خطابه گفتمانی قوی در تاریخ ثبت شده است.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مکالمه عاطفی حضرت رقیه (س) با پیکر قطعه قطعه شده پدر آن قدر تأثیرگذار است که در تاریخ مقاتل نقل شده عمرسعد برای جدا کردن این دختر از پدرش نزد هیچ یک از فرماندهانش نرفت مگر آن که وی را منقلب و گریان یافت. در این حالت، عمر سعد می بیند یک دختر سه ساله کاری کرد که تمام نقشه های او خنثی شد.

 

دومین موج از جنگ روانی؛ تحقیر شخصیتی اهل بیت (ع) در خرابه های شام

وی افزود: در ادامه راه حتی اطعام کردن این کودکان نیز با هدف تحقیر شخصیتی آنان انجام می شد. تا جایی که شب ها در خرابه های شام برای کودکان امام حسین (ع) با حالتی تحقیر آمیز نان جوز خرما می ریختند تا آن ها خود را سیر کنند. در برابر این توطئه نیز حضرت سجاد (ع) فتوای تحریم صدقات را صادر می کنند و با حرام کردن صدقه به اهل بیت پیامبر (ص)، ارتباط خود به پیامبر را برای مردم یادآوری کرده و با اتخاذ ی موضع قدرتمندانه، جنگ روانی دشمن را خنثی می کنند.

 

آیت الله علم الهدی با جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: عاشورا به هیچ وجه به خاطر عقده گشایی و انتقام گیری از حضرت سیدالشهدا (ع) نبود؛ چرا که هیچکس با امام حسین (ع) مشکل و مخالتی نداشت، بلکه توطئه دشمن از پیش طراحی شده و هجمه اش برنامه ریزی شده بود. هدف عمرسعد و لشکریانش اسیرگرفتن نبود، در واقع هدف اصلی تخریب وجهه اهل بیت (ع) و شکستن عظمت آنها بود.

 

وی ادامه داد: در مقابل نیز هدف حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) عزاداری معمولی نبود، بلکه هدف اصلی آنها مبارزه با جنگ روانی دشمن و حفظ کیان اهل بیت (ع) بود.

 

دوران پسابرجام، شباهت زیادی با دوران پساعاشورا دارد

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تعمیم وقایع پس از کربلا به وضعیت امروز جامعه، گفت: دشمن دست از این نقشه خود برنداشته است. آن روزها بنی امیه، هشتاد و چهار زن و کودک بی پناه را مورد هدف هجمه فرهنگی و اقتصادی قرار داده بود و امروزه آمریکا و استکبارجهانی ما را مورد هجمه فرهنگی و اقتصادی قرار داده اند. در واقع، دوران پسابرجام شباهت زیادی به دوران پساعاشورا دارد.

 

آیت الله علم الهدی بحث نفوذ دشمن در دوران پابرجام را موضوع مورد توجه رهبرمعظم انقلاب خواند و اظهار داشت: ایشان نگران نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن به جامعه ما هستند. در دوران اسارت خاندان حضرت سیدالشهدا (ع)، هیچکس انتظار قطع فشارهای دشمن را نداشت بلکه همه سعی داشتند با مقاومت عزت مندانه، نقاط نفوذ پذیر را تقویت کنند. امروزه نیز نباید از آمریکا انتظار قطع فشارها را داشت، بلکه لازم است با ایستادگی بر ارزش ها و مقاومت بر عقیده، جامعه را از نفوذپذیری بیمه کنیم.

 

نباید انتظار داشت دشمن نفوذ نکند

وی افزود: همانطور که طبیعت بنی امیه بر اذیت و آزار ائمه معصومین (ع) و مبارزه با حق بود، طبیعت استکبارجهانی هم در اعمال فشار بر ملت های آزاده است تا بتوانند در صف مقاومت آن ها رخنه کنند. مثل بنی امیه، از تمسک به هیچ ابزاری هم ابا ندارند؛ خواه جنگ باشد یا مذاکره، خواه تحریم باشد یا دیپلماسی. در واقع، نباید انتظار داشت دشمن نفوذ نکند بلکه باید جامعه خود را در برابر این هجمه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیمه کنیم.

 

امام جمعه مشهد در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف از هجمه فرهنگی و سیاسی در دوران پساعاشورا آن بود که عظمت پیامبر (ص) شکسته شود و امت اسلامی همه چیز خود را در گرو اطاعت از بنی امیه ببینند. امروزه نیز در دوران پسابرجام هدف از هجمه فرهنگی و سیاسی دشمن آن است که عظمت انقلاب اسلامی و جبهه حق شکسته شود و مردم همه چیز خود را در گرو اطاعت از استکبارگران ببینند.

 

وی تصریح کرد: باید از عبرت های عاشورا درس مبارزه و جهاد و از دوران پس از عاشورا نیز درس ایستادگی و مقاومت گرفت. ان شاء الله خداوند متعال ما را از شهامت امام حسین (ع)، صبر حضرت زینب (س) و بصیرت امام سجاد (ع) بهره مند بگرداند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی