۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

 

خطبه اول نماز جمعه ـ سیدالشهدا (علیه‌السلام) برای آیندگان تابلو عشق و وابستگی به ولایت نصب کرد و تابلوی عشق و دلدادگی به خدا از طریق عشق و وابستگی به مقام ولایت و عصمت، وجود مقدس قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) است

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته اول آبان ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، بابیان این‌که سخن ما همه هفته در خطبه اول درباره تبیین انسان الگویی قرآن، تفسیر آیات مبارکه سوره انسان بود، گفت: امروز با توجه به این‌که روز تاسوعای حسینی است و تمام سخن باید از وجود مقدس قمر بنی‌هاشم و ابالفضل العباس (علیه‌السلام) باشد و بزرگ انسان الگویی قرآنی، بعد از وجود مقدس امیرالمؤمنین و ذوات ائمه معصومین (علیه‌السلام)، آن حضرت است، استثناء بحث همه هفته را این هفته دنبال نمی‌کنیم و سخن را به هفته آینده واگذار می‌کنیم.

سیدالشهدا برای آیندگان تابلو عشق و وابستگی به ولایت نصب کرد

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به این‌که کلام امروز ما درباره تبیین شخصیت حضرت عباس (علیه‌السلام) است، ادامه داد: وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلا تابلوهایی نصب کرد، در برابر بینش تمام جهانیان مخصوصاً فرهیختگان آینده‌ای که از یک نبوغ و نخبگی کامل فکری برخوردارند و بسیاری از حقایق را در یک آموزش بصری، انسان‌ها در تابلوهای شفاف و پر درخشش کربلا ببینند.

ایشان اظهار کرد: از این تابلوهای نصب‌شده، درواقع  تابلوی عشق و دلدادگی به خدا از طریق عشق و وابستگی به مقام ولایت و عصمت، وجود مقدس قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) است؛ وجود مقدس سیدالشهدا، جمال دل‌آرای قمر بنی‌هاشم و شخصیت شفاف ایشان را به‌عنوان یک نماد درخشان در مقام نمایش دادن عشق و دل دادگی به‌حق از طریق وابستگی و دلدادگی به مظهر خدا، به مردم دنیا نمایش داد.

معنای لغوی عشق در زبان عربی

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: عشق به خدا چیست؟ عشق یک لغت عربی از ماده «عَشَقَ» است، به گیاهی می‌گویند که این گیاه در کنار بوته‌های گل و نهال‌های ضعیف میوه می‌روید، به اطراف ساقه نهال یا بوته گل می‌پیچد، بوته گل را می‌خشکاند و آن نهال را خشک می‌کند که در فارسی، ما گیاه عَشَقِ را می‌گوییم پیچک.

ایشان در بیان معنی «عشق»، عنوان کرد: عشق چرا عشق نامیده شده؟ اگر ما در تمام دلدادگی‌ها و وابستگی‌های قلبی به یک حقیقتی دلداده شد که مثل آن پیچک در اطراف دل پیچید، همه خواسته‌ها و گرایش‌های را در درون قلب خشکانید، این می‌شود عشق، محبتی که همه محبت‌ها را از بین ببرد، گرایشی که همه گرایش‌ها را نابود کند، گیاهی که بوته گل را بخشکاند و هیچ‌گونه تمایلی در دل ظاهر نشود، آن محبتی که این خاصیت را دارد، به آن می‌گویند عشق.

نماد عملی خدادوستی در رفتار قمر بنی‌هاشم نمایان بود

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: یعنی خدادوستی انسان به مقامی برسد که در این عرصه هیچ تمایل و گرایش و دلخواهی در درون‌دل و قلب انسان باقی نماند و نمایش عملی و رفتاری این عشق در سیمای پرفراز قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) در تابلو کربلا بود و آن‌هم از طریق عشق به مظهر خدا چون انسان وقتی دلداده حقیقتی شد، همه مظاهر او را دوست دارد و این دلدادگی شامل مظهر او هم می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی، عشق را از بین بردن تمام گرایش‌ها و احساسات دیگر عنوان و خاطرنشان کرد: این عشق به‌جایی کشید که تمام گرایش‌ها و حتی تمام احساسات دیگر را درون مزاج قمر بنی‌هاشم از بین رفت و نماد کامل عیارش در نظام رفتاری آن حضرت در داخل نهر فرات جلوه‌گر شد؛ حالت ابالفضل در لحظه‌ای که وارد نهر فرات شدند، اگر ازنظر تشنگی تصور کنیم، وضعی نبود که آن عمل از حضرت ساتع شود.

بخشیدن جیره آب سیدالشهدا و حضرت ابالفضل به کودکان

عضو خبرگان رهبری با اشاره به گوشه‌ای از واقعه کربلا، اظهار کرد: این‌که می‌شنوید از روز هفتم آب را بر خیمه‌ها بستند، معنایش این نیست که از روز هفتم در این خیمه آب پیدا نشد، در این خیمه‌ها زن حامله است، زن بچه‌شیرده است، اگر بنا بود از روز هفتم آب پیدا نشود، آنان هلاک می‌شدند، در خیمه‌ها آب بود ولی آب جیره‌بندی شده بود برای تطهیر، وضو و آشامیدن آب جیره‌بندی شده بود.

ایشان افزود: بچه شیرخواره و دختربچه سه‌چهارساله که جیره‌بندی آب را نمی‌فهمند، برای آنان که نمی‌شود آب را در آشامیدن جیره‌بندی کرد، برای این‌که آنان در آشامیدن آب آزاد باشند، دو نفر از جیره خود در نوشیدن آب استفاده نکردند، یکی ابی‌عبدالله و یکی هم آقا قمر بنی‌هاشم جیره خود را در اختیار بچه‌ها قراردادند که در آب خوردن و آب آشامیدن آزاد باشند.

بروز عشق به ولایت در وجود حضرت ابالفضل

آیت‌الله علم‌الهدی به نحوه بروز عشق و دلدادگی به مظهر خدا در حضرت ابالفضل اشاره و بیان کرد: از روز هفتم آب به لبان قمر بنی‌هاشم نرسیده است، الآن که تصمیم گرفته آب تحصیل کند، شریعه فرات 4 هزار تیرانداز نگهبان داشت؛ در نهر فرات، سطح آب از زمین گودتر و پایین‌تر است و اگر بخواهند آب‌بردارند، باید با دلو و ریسمان بردارند، برخی نقطه‌ها زمین را شیب کرده‌اند برای این‌که زمین با آب هم‌سطح شود برای آب برداشتن، این سراشیبی را می‌گویند شریعه.

دلدادگی قمر بنی‌هاشم به مظهر خدا باعث نیاشامیدن آب شد

ایشان تصریح کرد: قمر بنی‌هاشم مشک را برداشتند که آب‌بردارند، همین‌که نزدیک شدند، 4 هزار تیر در چله کمان قرار گرفت ، خود را سریع به آنان رساندند و شمشیر به میان آنان کشیدند، آنان متواری شدند و کنار رفتند، شریعه باز شد و اسب وارد آب شد، آقایی که از روز هفتم آب نیاشامیده، بی‌اختیار این کف‌ها زیرآب رفت و پر آب بالا آمد، شاید به حدی رسید که سرمای آب را حس کرد و به یاد تشنگی اباعبدالله، آب را روی آب ریخت و باتحمل سه روز عطش، از میان نهر فرات خارج شد؛ مسئله آن‌قدر شگفت‌انگیز است که این موضوع را به‌عنوان یک حرکت برادر دوستی و وفاداری با برادر محکوم کردند که چرا این کار را انجام داد و آب نیاشامید اما ابالفضل یک آدم معمولی نیست.

هدف حضرت ابالفضل، همرنگی و هماهنگی با مظهر خدا بود

امام‌جمعه مشهد مقدس بیان کرد: قاضی ابو یوسف می‌گوید ابالفضل از فقهای بنی‌هاشم است، این‌طور نیست که فوران برادر خواهی وجود مقدس قمر بنی‌هاشم را مانع شود در این موقعیت از آب آشامیدن امتناع کند، این عشق به‌حق است، ابی‌عبدالله برای ابالفضل حجت به خداست، عشق به خدا را در مظهر خدا متجلی کرده، مظهر خدا تشنه است و باید در عطش و تشنگی هماهنگ و همرنگ او بود، آن عشق به خدا مثل پیچک همه حس را از او گرفت حتی حس تشنگی و آشامیدن را.

ایشان با تأکید بر این‌که شخصیت قمر بنی‌هاشم بالاتر از یک حرکت احساسی و عاطفی است، خاطرنشان کرد: باید همرنگی او با مظهر خدا حفظ شود، می‌گویند آن لحظه‌ای که سیدالشهدا بر سر بالین قمر بنی‌هاشم آمد، هنوز رمقی داشت، متوجه شد سیدالشهدا بر بالین ایشان نشسته، با صدای بلند صدای گریه قمر بنی‌هاشم بلند شد، گفت گریه من  برای این است که من در همه‌چیز همرنگ شما بودم اما یکجا همرنگی من با شما به‌هم‌خورده، شما بر سر بالین من نشسته‌اید و در بالین شما جان می‌دهم اما در هنگام شهادت، سر شما بر بالین چه کسی است و جان می‌دهید؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی