۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

 

باید عاشورا را سرمشق مقابله با استکبار قرار دهیم، کربلا به پایان نرسیده است بلکه تا جهانی شدن اسلام ادامه دارد.

به گزارش alamolhoda.com آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در اجتماع عظیم لبیک یا حسین(ع) که در محل پایانه معراج مشهد برگزار شد اظهار کرد: در سومین روز از عزای سید‌الشهدا(ع) جمع پربرکت و عظیم شما برادران و خواهران در این محل به عنوان ارزشمندترین شعائر عشق به اهل بیت (ع) و عزاداری اباعبدالله(ع) قبل از فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بالاترین عرض ارادت‌ها به محضر مقدس سیدالشهدا(ع) است.

وی افزود: اینکه شما عزیزان در این محفل باشکوه حضور به هم رساندید و در سومین روز از عزای اباعبدالله(ع) به اقامه عزا پرداخته‌اید، این عشق و ارادت‌ها و احساس همدردی با مصائب اهل بیت (ع) عشق و احساس عادی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در مقام اقامه عزاداری اباعبدالله (ع) موضوع مهم در حقیقت تبیین اظهار ارادت‌ها و همچنین دفاع از حریم مقدس عترت و اهل‌بیت پیامبر(ص) است.

وی با تشریح ابعاد گوناگون واقعه کربلا تصریح کرد: اینکه پس از 1400 سال از روزی که میوه دل پیامبر (ص) با مشکلات و مصائب فراوان در کربلا دست‌به گریبان شده است و مظلومانه به شهادت رسیدند، ما امروز اشک بریزیم و آن مظلومیت‌ها را یادآور شویم اثری ندارد، بلکه مهم این است که از این واقعه در عرصه زندگانی امروز درس بگیریم.

آیت‌الله علم‌الهدی ابراز داشت: در عرصه زندگانی امروز بشر و نسبت به آینده مسئله دفاع و حمایت از عزیزان پیامبر و اهل‌بیت (ع) در برابر دشمن نیازمند برنامه است و فلسفه همه اشک‌ها تجمعات و عزاداری‌ها بر مصائب امام حسین(ع) آمادگی برای تداوم جریانی بوده که در گذشته اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ما باید امروز فلسفه قیام عاشورا را به صورت عمیق مورد بررسی قرار دهیم، ادامه داد: برخی می‌گویند چرا در 1400 سال قبل که فرزند 3 ساله سیدالشهدا(ع) در کربلا با تازیانه بر سر و صورتش زدند، امروز چرا باید این بی‌رحمی‌ها و قساوتمندی‌ها نسبت به نواده رسول‌الله(ص) را یادآور شویم.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: اگر واقعاً این اشک‌ها نسبت به جریان کربلا که 1400 سال پیش اتفاق افتاد، اثرگذار نیست پس چرا باید این‌ همه عواطف و احساسات مردم تحریک شده و هزینه‌های بسیار سنگینی برای برپایی مراسمات عزاداری انجام گیرد. این سؤالی بوده که ممکن است امروز در ذهن بسیاری از جوانان باشد اما تبلور صلابت امام حسین(ع) در ذهن‌ها به آنان اجازه ندهد این سؤال را به زبان آورند.

وی گفت: این مسئله مبتنی بر یک باورمندی است و برای تبیین آن باید به این سؤال پاسخ داده شود که آیا کربلا تمام شده است یا خیر؟

آیت‌الله علم الهدی ادامه داد: این مسئله از دو بُعد قابل بررسی است، یک بُعد آنکه اگر بگوییم امام حسین(ع) در واقعه کربلا پیروز شد این مسئله وجود دارد که مگر کتک خوردن و سیلی خوردن و در نهایت کشته شدن در راه دین پیروزی است؟

وی اضافه کرد: در یک بُعد دیگر این مسئله این موضوع مطرح می‌شود که اگر امام حسین(ع) در جریان کربلا شکست خورده است، پس این اشک ریختن‌ها و بیان مصیبت‌ها به چه دلیل است و دیگر نیازی به اشک ریختن وجود ندارد و شکست آن حضرت با مبانی اعتقادی و احساس عشق و محبت به امام حسین(ع) سازگار نیست.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه کربلا هنوز تمام نشده بلکه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اگر کربلا تمام شده بود همه اشک‌ها، گریه‌ها و عزاداری‌های امروز ما نابه‌جا و بی‌نتیجه بود، چراکه اشک ‌ریختن برای حادثه‌ای که در 1400 سال قبل اتفاق افتاده و تمام شده، کاری بیهوده و نابه‌جا است.

وی گفت: تمام قیام‌ها و حرکت‌هایی که امروز با هدف مقابله با استکبار انجام می‌گیرد، ادامه راه کربلا است و آنچه که در 1400 سال پیش اتفاق افتاد سر آغاز جریان و یک قیام بود.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه قیام در برابر ظلم تکلیف هر مسلمانی است، افزود: کربلا انقلابی بود که باید تا جهانی شدن اسلام تداوم یابد البته این مهم با زور و کشورگشایی و جنگ حاصل نمی‌شود، بلکه کربلا با جذب احساسات و عواطف بشریت تداوم اسلام را جهانی می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب کربلا هر سال بر پیکره‌اش افزوده می‌شود و هر روز توسعه می‌یابد؛ شما مردم و زن مسلمانی که در مراسمات عزاداری اباعبدالله(ع) حضور می‌یابید بدون شک به جمعیت کربلا اضافه می‌شوید.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: هنگامی کربلا به اتمام می‌رسد و قیام امام حسین(ع) به نتیجه می‌رسد که امام زمان (عج) ظهور کرده و با فراگیری عدالت در سراسر جهان جریان استکبار از بین برود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: هنگامی که بنا باشد با سرمشق قرار دادن واقعه کربلا حرکت کنیم و در مسیر جهانی شدن اسلام گام برداریم، بدون شک هیچ قدرتی در روی کره زمین نمی‌تواند در برابر ما بایستد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی