جلسه ی دهم درس حوزه
جلسه ی دهم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات
المُراد مِنَ الرَّفع
مراد از رفع به معنای اعّم باشد اعّم شامل رفع و دفع می باشد.
رفع چیزی که ثابت شده رفع شود، دفع جلوگیری از اثبات چیزی با اینکه مقتضی موجود است شارع تکلیف نکند.
مقدمه 1: حدیث رفع آثار مجعوله شرعی خود فعل را برمیدارد.
مقدمه 2: مراد از رفع شامل معنای اعّم باشد( رفع ، دفع)/ اثر عقلی شامل جدیث رفع نمی شود .
اشکال: در رفع مالایعلمون اثری وجود ندارد و استحقاق عقاب ، اثر عقلی است.
نفس مؤاخذه ، فعل خارجی است و ما گفتیم حدیث رفع اثر مجعوله شرعی را بر میدارد.
جواب: رفع مالایعلمون به معنای اعم است ، هم شامل رفع می شود هم شامل دفع، لذا حدیث رفع شامل دفع می شود.
و در تحقق رفع وجود دلیلی که ثابت کند تکلیف را در حال عمد یا غیر عمد، شرط نیست.
وقتی معنای رفع ، رفع اثر تحریم در مالایعلمون شد در این صورت احتیاط واجب نیست .
حاصل مرتفع ایجاب تحفظ و احتیاط است در این صورت در شبه تحریمیه احتیاط واجب نیست.