۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

امام نسبت به آیت الله خزعلی نظر ویژه ای داشتند

پنجشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۰ ق.ظ

 

در دوران مبارزات انقلاب و پیش از آن،با توجه به عدم دسترسی ما به امام(ره)،در بسیاری مسائل آیت الله خزعلی مرجع تشخیص بنده بودند چرا که از شاگردان برجسته امام بوده و امام نسبت به ایشان نظر فوق العاده ای داشتند

به گزارش alamolhoda.com آیت الله سید احمد علم الهدی ساعاتی پیش در جلسه تفسیر قرآن خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، رحلت آیت الله ابوالقاسم خزعلی را ثلمه ای بزرگ برای اسلام و انقلاب خواند و گفت: رحلت جانگداز آیت الله خزعلی لطمه و رخنه ای است که جبران ناپذیر است چرا که چنین شخصیتی در این پهنه از عظمت در جامعه امروز کم نظیر بود و جز با عنایت پروردگار نسبت به آن چه در آینده از آیات خود به ما نشان خواهد داد، جبران نخواهد شد.

 

امام نسبت به آیت الله خزعلی نظر ویژه ای داشتند

وی در ادامه به بیان سخنانی پیرامون شناخت خود از مرحوم آیت الله خزعلی پرداخت و اظهار کرد: بنده از دوران طفولیت به آیت‌الله خزعلی ارادت داشتم و ایشان نیز به دلیل روابط شان با پدرم، از همان دوران به ما لطف داشتند.

 

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در دوران مبارزات انقلاب و حتی پیش از آن، با توجه به عدم دسترسی ما به امام(ره)، در بسیاری از مسائل ایشان مرجع تشخیص بنده بودند چرا که از شاگردان برجسته امام(ره) بوده و امام(ره) نسبت به ایشان نظر فوق العاده ای داشتند.

 

تبیین نقش آفرینی آیت الله خزعلی در سقوط رژیم پهلوی

آیت الله علم الهدی با اشاره به سوابق آیت الله خزعلی در مبارزه با رژیم طاغوت خاطرنشان کرد: عمر انقلابی ایشان از عمر خود انقلاب بیشتر بود؛ انقلاب از پاییز 1341 آغاز شد اما ایشان در سال 1338 به خاطر منبر انقلابی شان در زمان مرحوم آیت الله بروجردی در رفسنجان بازداشت شده و به گناباد تبعید شدند که این اتفاق موجی در حوزه علمیه قم و هیجانی را در بین مردم کرمان ایجاد کرد و بنا شد نماینده ای از طرف آیت الله بروجردی و نماینده ای از طرف شاه موضوع ایشان را بررسی کنند.

 

وی یادآور شد: مرحوم آیت الله خزعلی بعد از چند ماه آزاد شده و در محرم در مشهد منبر می رفتند؛ منبر ایشان جریانی اجتماعی در شهر علیه نظام شاه و دولت به هم زده بود و هر جا ایشان منبر می رفتند جمعیت زیادی تشکیل می شد که این زمینه انقلابی در کشور ایجاد کرد.

 

روایتی از وداع آیت الله خزعلی با فرزند شهیدش

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که «مرحوم آیت الله خزعلی پس از پیروزی انقلاب نیز مخلصانه و ایثارگرانه در کنار امام(ره) بودند»، به ماجرای شهادت فرزند ارشد ایشان در مبارزه با رژیم پهلوی اشاره کرد و افزود: پس از این که آقازاده شان در قم توسط گلوله تانک به شهادت رسید، پیکرش را به بهشت زهرا(س) آوردیم تا ایشان با فرزندشان وداع کنند؛ وقتی چشم شان به جنازه فرزندشان که انسان با فضیلتی بود افتاد، فرمودند «الحمدلله؛ خدایا این قربانی را از من قبول کن» اما کسی قطره ای اشک در چشم شان ندید.

 

آیت الله علم الهدی در تبیین جایگاه علمی مرحوم آیت الله خزعلی گفت: در مدت 50 سالی که با آیت الله خزعلی مأنوس بودیم، یک بار حرکت، جمله یا سخنی که با اخلاص و باورمندی کامل منافات داشته باشد از ایشان ندیدیم؛ فقط فقاهت بود و عظمت علمی؛ تمام وقت ایشان به مطالعه و عبادت می گذشت و لحظه ای بی کار نبودند.

 

مقابله آیت الله خزعلی با عناصر ریزشی انقلاب

وی به نقش آیت الله خزعلی در روشن شدن اهداف منافقین برای عموم مردم اشاره و خاطرنشان کرد: در سال های اول پیروزی انقلاب که منافقین با عنوان «مجاهدین خلق» در جامعه نفوذ داشتند، آیت الله خزعلی نخستین کسی بودند که مبارزه با آن ها را شروع کرده و در اصفهان گفتند «شاه آری اما رجبی نه»؛ این جمله سبب شد نفوذ منافقین بشکند و مبارزه در جریان حزب اللهی ادامه پیدا کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به الهام گرفتن حرکات مبارزاتی شهید سعیدی از مرحوم آیت الله خزعلی، تصریح کرد: جریان های سیاسی به دلیل مواضع قوی آیت الله خزعلی در ولایت مداری، با ایشان برخورد بدی داشتند و این برخوردها مانع روشن شدن عظمت واقعی ایشان شد.

 

آیت الله علم الهدی ضمن تأکید بر تعصب آیت الله خزعلی بر مسائل ولایی یادآور شد: ایشان به ویژه روی ولایت اهل بیت(ع) تعصب خاصی داشته و شخصیت بی نظیری شده بودند که اثرگذاری و مقابله شان با عناصر ریزشی انقلاب خیلی فوق العاده بود.

 

وی در پایان افزود: مرحوم آیت الله خزعلی به آن چه می خواستند رسیدند؛ توسلات ایشان به وجود اقدس امام زمان(عج) فوق العاده بود و به گونه ای متوسل می شدند که گویی در محضر مقدس بقیه الله(عج) هستند.

 

پیام تسلیت آیت الله علم الهدی به مناسبت درگذشت آیت الله خزعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی