۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ششم درس حوزه

شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۶ ق.ظ

جلسه ی ششم درس حوزه ، فرائد الاصول ، باب شکیات


 

ادله قول به اباحه و عدم وجوب احتیاط در شبهی تحریمیه

1_لا یکلف الله...

2_وما کنا معذبین...

3_وما کان الله لیضل قوما...

4_لیهلک من هلک...

عقاب در برابر بیان است پس در جایی که شبه وجود دارد و بیانی نرسیده عقاب بلا بیان قبیح است

دلالت بر اصاله البرائه ندارد. معنای بینه به معنای دلیل نیست بلکه معجزه است.(جنگ بدر

اگر با این معجزه ایمان نیاورند خداوند آنها را هلاک می کند.

یرد علی الکل: اشکال کلی به تمامی آیاتٰ این آیات حداکثر دلالت دارد بر اینکه اگر دلیلی نبود وظیفه یما برائه است. اخباری میگوید در شبهه ی تحریمیه ما دلیل داریم لذا باید احتیاط کنیم.

ادله اخباری حاکم بر استدلال اصولیین به آیات است

قل لا اجر فیما

یهود برخی ارزاق را بر خود حرام میداشت خداوند به پیامبر وحی کرد که مورداجتناب این مورد است

عدم وجدان تکلیف در وحی به معنای عدم تکلیف است. عدم وجدان دلیل بر عدم حرمت است.عدم وجدان ما با پیامبر فرق می کند و عدم وجدان پیامبر دلیل بر عدم وجود است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی