۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر اجتماعی قرآن کریم

پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ق.ظ

مسائل اجتماعی نه مسائل جامعه شناسی است نه سیاسی و نه کتاب العشیره

علوم اجتماعی مسائل همزیستی زندگی جمعی ماست که بخشی از آن اخلاق جمعی است اما اصل آن کلیه مسائل بوجود آمده در زندگی جمعی ماست اعم از محبت ها، عداوت ها، برخورد ها و... آیات مربوط به آن هم آیات اجتماعی قرآن است.

اولین جلسه درس تفسیر اجتماعی قرآن کریم ، مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)

صبح امروز آیت الله علم الهدی در شروع تفسیر اجتماعی قرآن مجید بعد از اتمام تفسیر سیاسی بیان کردند: اولین نکته که در این بحث مطرح است تفاوت میا امور سیاسی و اجتماعی است، که این تفاوت در مفهوم سیاست و مسائل اجتماعی است. سیاست مدیریت جامعه و مجموع مسائل مربوط به آن است اما مسائل اجتماعی مسائل همزیستی و زندگی جمعی انسان ها است

 

. ایشان در تبیین این موضوع افزودند: مسائل اجتماعی و جامعه شناسی هم باهم تفاوت دارد و مبا مباحثی کهدر اصطلاح فرهنگ فقهی و حدیثی ما به عنوان عشره مطرح است و آیات و روایات آن را در کتاب العشره مشاهده می کنیم نیز متفاوت است. چون در کتاب العشره موضوع اخلاق زندگی جمعی و معاشرت بحث می شود.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه سخنان خود تاکید کردند: موضوع اجتماعی تنها اخلاق معاشرت یا مسائل سیاسی نیست بلکه موضوع همزیستی است و در آن مسائل سیاسی هم بحث می شود.اما در مقدمه ی بحث چند بحث مطرح می شود، اول ضرورت زندگی جمعی و آیا ین ضرورت مختص انسان است یا در دیگر موجودات هم وجود دارد؟ نکته ی دوم این که آیا تنها هدف در زندگی اجتماعی گذران زندگی است یا ضرورت باعث شده انسانها به زندگی جمعی عادت کنند؟ ونکته ی سوم، انسان قائل به زندگی جمعی است یا فردی؟

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی