جلسه ی پنجم درس حوزه
جلسه پنجم درس حوزه ، فوائد الاصول ، باب شکیات
دلیل دوم: "وما کنا معذبین حتی نبعث رسولا"
در شبهه ی تحریمیه چون عدم بیان عذاب است لذا معذب نمی شود.
اشکال: به قرینه ی "کنا" فعل ماضی و آیه ی بعدی معلوم میشود عذاب در مورد زمان گذشته و عذاب دنیوی است.
جناب فاضل تونی در شبهه ی تحریمیه اصل برائه است.
اشاعره: در احکام شرعی حسن و قبح عقلی وجود ندارد و به این آیه استدلال کرده اند
فاضل: این آیه دلالت بر رفع قائده ی ملازمه ندارد
صاحب فعول: استحقاق عذاب و فعلیت عذاب داریم.
اگر اجماع وجود داشته باشد دفع صاحب فعول معنایی ندارد
روایه:تثلیث حرام بین،، حلال بین، شبهات بین ذلک که ارتکاب شبه عذابش با فعل است و آیه فعلیت عذاب را نفی می کند . اگر فرض شود در باب ملازمه اجماعی برای اینکه اگر فعلیت منتفی شود اتحاق هم منتفی می شود.
انصاف آیه دلالت ندارد از امت های گذشته است
آیه ی سوم: خداوند قومی را گمراه نمی کند بعد از اینکه آنها هدایت کند