۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

اگر انسان خدا باوری اش کامل شد همه چیزش کامل می شود

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ب.ظ

 

تنها با علم و فقاهت انسان کامل نمی شود. اگر انسان خدا باور بود و معاد را قبول کرد همه چیزش درست می شود. آنچه باعث می شود بعد از گرایشات دینی انسان در موضع خود سست شود ضعف خدا باوری است. 

به گزارش alalmolhoda.com آیت الله سید احمد علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهارشنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره ی توحید پرداخته و افزود: وجود اقدس امام رضا(ع) بر روی مسئله ی توحید توجه خاصی داشتند که شاهد آن هم حدیث سلسله الذهب است. اگر انسان خدا باوری اش کامل شد همه چیزش کامل می شود، تنها با علم و فقاهت انسان کامل نمی شود. اگر خدا باور بود و معاد را قبول کرد همه چیزش درست می شود. آنچه باعث می شود بعد از گرایشات دینی انسان در موضع خود سست شود ضعف خدا باوری است.

وی بیان داشت: بحث ما به کلمه ی "هو" رسید، اکثر مفسیرین "هو" را ضمیر شان دانستند که مرجع ندارد. اما ما برای این ضمیر مرجع دانستیم و آن واقعیتی است که در ذهن همه هست و آن اینکه ما از کجا آمده ایم و هستی ما از کجا است؟ انسان ها چون موجودات مادی را می بینند مبداء هستی را مادی می بینند. در همه ی چرخه ی وجود همه چیز نظام دارد اگر این کار نشانگر تدبیر و اراده است پس این تدبیر وجودی نشانگر این است که ماده ی اولیه نمی تواند مبداء هستی باشد.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: این "هو" اشاره به این دارد مبدا هستی "الله احد" است. نکته ای که در اینجا مطرح است این که چرا اینجا " هذا" نیامده است.در روایتی از امام صادق(ع) که ایشان از امام باقر(ع) نقل کردند آمده است، "هو" اسمی کنایه آورده شده است که اشاره به موجودی غائب دارد و اشاره به حقیقتی ثابت دارد و " و" اشاره به حقیقتی دارد که از حواس انسان غائب است. " اگر هذا" می آمد باید نشان داده می شد اما با "هو" اشاره به غایب شده است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: نکته ی دیگر بحثی در ذکر "هو" است، روایتی داریم که خود "هو" ذکر مقدسی است که در تفسیر برهان در ذیل تفسیر این سوره از امام علی(ع) آمده است، امام علی (ع) فرمودند در یک شب مانده به شروع جنگ بدر من حضرت خضر که معلم کلیم الله بوده را در خواب دیدم و گفتم چیزی بر من بیاموز تا بر دشمنان پیروز شوم. خضر این ذکر را گفت "یا هو یامن لا هو الا هو" صبح این خواب را برای رسول الله(ص) تعریف کردم و ایشان گفتند اسم اعظم را آموختی.


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی