درس حوزه جلسه ی اول
جلسه ی اول درس حوزه ، فوائد الاصول ، باب شکیات
مقصد سوم: التفات مکلف نسبت به حکم شرعی یا قطع برایش حاصل می شود که در این به صورت قطع عمل میکند یا برایش ظن حاصل می شود که اگر ظن معتبر باشد به آن عمل می کند. اگر برایش شک حاصل شود التفات به حکم شرعی دارد ولی اصل تکلیف را نمی داند.
فرق جهل مرکب با شک: در جهل مرکب ملتفت نیست اما در شک ملتفت است ولی اصل تکلیف را نمی داند.
انواع حکم: واقعی که حکمی که مکشوف است(اولی) و ظاهری که حکمی که مکشوف نیست(ثانوی)
انواع دلیل: 1: اجتهادی که بیانگر حکم واقعی است( مانند ادله اربعه)
2:فقاهتی که بیانگر حکم ظاهریست (مانند اصول عملیه)
انواع شک: 1: حالت سابقه دارد.(مجرای استحاب)
2: حالت سابقه ندارد. (1: احتیاط ممکن است. 2: احتیاط ممکن نیست)
نکته: اصول اربعه با هم تداخل پیدا نمی کنند اما با اصول فقهی تداخل پیدا می کنند