۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

   

مشکل امروز ما انحراف زاویه با رهبری است،در عرصه انتخابات در نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و هر حرکتی، دنبال هرکه می‌رویم، اولین ملاک و معیار ارزیابی ما باید روی زاویه با رهبری باشد

به گزارش  alamolhoda.com آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه «پنجمین جشنواره استانی مالک اشتر» که در مجتمع آیه‌ها برگزار شد، با تشکر از این برگزاری این جشنواره، آن را برنامه‌ای اثرگذار و خط ساز خواند و گفت: پیغمبر (ص) در تبیین عظمت و فضیلت امیرالمؤمنین (ع)، مطالب گوناگونی ارائه فرمودند که در مقام برداشت از بیانات رسول‌الله، دو جریان انحرافی به وجود آمد.

وی ادامه داد: یک خط انحرافی وجود داشت؛ مردمی که زمان پیغمبر (ص) زندگی می‌کردند، از مجموع فرمایشاتی که رسول‌الله (ص) در تبیین عظمت امیرالمؤمنین (ع) در تعابیر مختلف داشتند، یک عشق، محبت و دلدادگی ویژه‌ای از سوی پیغمبر نسبت به امیرالمؤمنین برداشت می‌کردند.

وجود دو انحراف نسبت به امیرالمؤمنین

امام‌جمعه مشهد مقدس به دومین نگاه انحرافی در این زمینه اشاره و عنوان کرد: عده‌ای نیز که نسبت به پیغمبر ایمان بیشتری داشتند و اعتقادشان مربوط به مقام وحی پیغمبر بود، مسئله را این‌گونه تعبیر می‌کردند که امروز در تمام دنیای اسلام و هجوم‌هایی که به اسلام می‌رسد، علی (ع) از همه شجاع‌تر، دلاورتر و در مقام پاسخگویی به این هجمه‌ها از همه لایق‌تر بوده و ایشان تنها محافظ جان پیامبر (ص) در این میدان‌هاست؛ این دسته بر معتقد بودند رسول‌الله صرفاً بر این مبنا از امیرالمؤمنین تعریف می‌کند.

وی افزود: روزی که بنا شد رهبری از خط امامت منحرف شود، دسته دوم که مبنای تحلیل آنان یک جریان اعتقادی بود در برابر دسته اول در یک اقلیت قرار گرفتند، نتوانستند بر مبنای خود تکیه کنند و بر اساس یک تحلیل سیاسی، نتیجه گرفتند از مبانی خود دست کشیده و به آن جمع بپیوندند.

عضو خبرگان رهبری به سومین جریان انحرافی در مسیر ولایت اشاره و عنوان کرد: پس از حوادث خانه صدیقه اطهر و در ادامه، مظلومیت اهل‌البیت (ع) که به‌عنوان یک اصل جا گرفت، عده‌ای به‌عنوان محب اهل‌بیت (ع) معتقد بودند علی تنها یک ذی‌حق است که حقش غصب شده و وظیفه آنان، احقاق حق امیرالمؤمنین (ع) و اهل‌بیت و بازگو کردن آن خاطرات است.

امیرالمؤمنین یک سوژه در کلام پیامبر بود نه یک هدف

وی با تأکید بر این‌که امیرالمؤمنین (ع) به‌عنوان یک سوژه در کلام پیامبر (ص) مطرح بود نه یک هدف، تصریح کرد: پیغمبر اکرم در مقام خط سازی امت، تابلویی را تعیین و این تابلو را موضوع صحبت خود قرار دادند اما اصل فرمایشات ایشان، راهبرد سازی سیاسی برای امت بود.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: تحلیل سوم باعث شده تا امروز در امت اسلام و در جامعه‌ای که خود را وابسته به اهل‌بیت (ع) می‌داند، امیرالمؤمنین و اهل‌بیت یک اسطوره تاریخی مربوط به حوادث چند قرن گذشته مطرح شود نه خط راهبردی برای زندگی اجتماعی و سیاسی امروز.

وی بابیان این‌که امام رضا (ع) شرط برخورداری از امان خداوند در حدیث سلسله الذهب را پذیرش ولایت خود عنوان می‌کنند، گفت: ایشان فرمودند «توحید باعث امان است اما با شرطش که این شرط، من هستم»، امامت هریک از امامان شرط توحید است اما ایشان این شرط در زمان خود را تنها به خود معطوف کردند.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در همین زمان، مأمون مناظره برگزار می‌کرد و در آن می‌گفت «امیرالمؤمنین خلیفه بلافصل پیغمبر است» و به خلافت امام رضا (ع) کاری نداشت؛ درواقع، علی (ع) را خلیفه بلافصل می‌خواند زیرا در حدود دو قرن قبل زندگی می‌کرد و با حکومت امروز مأمون کاری ندارد اما اگر امام رضا (ع) بشود خلیفه بلافصل امیرالمؤمنین (ع)، با حکومت آن روز کار داشت.

کلام امیرالمؤمنین یک راهبرد سیاسی و اجتماعی است

وی افزود: فرزند هارونی که امام موسی بن جعفر (ع) را به شهادت رسانده می‌شود طرفدار خلافت بلافصل امیرالمؤمنین (ع) در دو قرن قبل درحالی‌که به حرف‌های ایشان برای راهبرد نظام سیاسی و زندگی اجتماعی در شرایط فعلی اهمیت نمی‌دهد؛ جامعه امروز ما گرفتار این مسئله است.

آیت‌الله علم‌الهدی با یادآوری این‌که جامعه ما گرفتار انحراف در پذیرش راهبردهای پیامبر شده است، اظهار کرد: نقطه اصلی انحراف ما در جامعه شیعی و ولایی است که ائمه به امروز ما کاری نداشته باشند؛ این تفکر معتقد است که ضریح امام رضا (ع) را ببوس، از آن‌طرف دنیا به زیارتش بیا اما این‌که برای دنیای امروز من چه راهبردی دارد، نباید به این توجه داشت.

وی بابیان این‌که گفتمان امامت یک گفتمان مربوط به امروز ماست، تصریح کرد: علی (ع) یک تابلو نماد موضوعی فرمایش پیغمبر (ص) است، بیان پیغمبر (ص)، یک بیان راهبردی برای زندگی مردم چه در زمان امیرالمؤمنین و چه در زمان عدم حضور ایشان است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مقصود پیامبر از بیان جمله «علی با حق است و حق با علی» این است محوریت ولایت و امامت در چرخش‌های سیاسی اجتماع است؛ پیغمبر با فرمایش خود می‌خواهند این محور را در زندگی اجتماعی سیاسی امت مشخص کنند، زمانی که علی هست امامت علی و وقتی شهید شد، امامت فرزندان او حق است.

لزوم حرکت بر محور ولایت در عرصه‌های مختلف

وی بر لزوم حرکت بر محور ولایت اشاره و عنوان داشت: اگر بناست در عرصه سیاست خارجی، اقتصاد و  سیاست داخلی حرکت کنیم، هر طرف علی چرخید ما نیز باید به همان طرف برگردیم.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که هر موضوع در سلیقه و پسند مردم با 50 نظر متفاوت مواجه است، گفت: ما نباید به 1400 سال قبل، باید امروز خودمان را ببینیم که در عمر 37 ساله نظام اسلامی، چه آدم‌هایی ریزش کرده‌اند؛ در موضوع توافق وین، اگر همه تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی را کنار بگذارید و حق را در نظر بگیریم، می‌بینیم که رهبری چند خط قرمز تعیین کرده‌اند که ما تنها به این خطوط قرمز کار داریم که از آن عبور شده است.

ملاک در انتخاب‌ها باید نبود زاویه با رهبری باشد

وی بابیان این‌که اگر محور در عرصه سیاسی ما، گفتمان امامت و رهبری شد در مسیر حق قدم برداشته‌ایم، اظهار کرد: مشکل امروز ما انحراف زاویه با رهبری است زیرا حق در ارتباط با رهبری و خط رهبری است، در عرصه انتخابات در نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و هر حرکتی، دنبال هرکه می‌رویم، اولین ملاک و معیار ارزیابی ما باید روی زاویه با رهبری باشد.

امام‌جمعه مشهد مقدس  با اشاره به مراسم تنفیذ دور دوم رییس‌جمهور سابق، بیان کرد: در قضیه فتنه 88 که ایستادیم، مقاومت کردیم و نتیجه مقاومت در برابر فتنه به نفع آن آقای رییس‌جمهور تمام شد، در جلسه تنفیذ وقتی این آقا دست مقام معظم رهبری را نبوسید، نشسته بودم و به دوست کناریم گفتم «این فرد چپه شد»؛ آدم از دست آقا حکم بگیرد و دست آقا را نبوسد؟

ایستادگی در برابر فتنه‌ها مرز نمی‌شناسد

وی با تأکید بر این‌که ملاک ولایت است، خاطرنشان کرد: شما که جشنواره مالک اشتر برگزار کردید یعنی این تابلو، امتیاز مالک اشتر را بلند کرده‌اید، کسی که از مسیر امیرالمؤمنین (ع) یک میلی‌متر زاویه پیدا نکرد.

آیت‌الله علم‌الهدی به مرز ایستادگی در برابر فتنه‌ها اشاره و عنوان کرد: توجه شما به گفتمان رهبری، ولایت و امامت باشد و اگر بدون مرز در این گفتمان تا جایی که وجود صدیقه اطهر ایستاد، بچه‌اش را کشتند، استخوان پهلویش را شکستند، روی زمین افتاد و در آن حالت دستش را دراز کرد و دامن علی را گرفت، ایستادید، موفق خواهید بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی