۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

دیدار روز خبرنگار ـ صدور مجوز برای رسانه‌های دشمن، کاری لایعقل و غیرمنطقی است که حتی در قرون‌وسطا هم سابقه نداشته که دروازه مملکت را باز کردیم، لشکر دشمن را راه دادیم که بیا در آب‌وخاک خودمان و با ما بجنگ.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با اصحاب رسانه مشهد مقدس که به همت سازمان بسیج رسانه استان در دفتر امام‌جمعه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه مشهد، گفت: امیدواریم همه همکاران شما موفق باشند و حداکثر تلاش خود را در دفاع از رسالت و وظیفه‌ای که نسبت به این نظام، انقلاب و خون شهدا دارید، به‌کارگیرید.

ایشان به نام‌گذاری این روز به نام یک شهید اشاره و ادامه داد: نام‌گذاری روز شهادت یک شهید از تبار مجاهد خبرنگار به‌عنوان روز خبرنگار، دارای پیام سازنده‌ای است که اگر بنا باشد روز خبرنگار، روز جان دادن و فدایی شدن در راه رسالت تبلیغ نظام، انقلاب و دین در عرصه اطلاع‌رسانی باشد، قداست کار خبرنگاری شما تا لحظه جان دادن و فدایی شدن در این راه باید موردتوجه قرار گیرد.

عرصه رسانه، عرصه قربانی شدن در راه قداست‌هاست

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: در حقیقت، نام‌گذاری این روز به این مناسبت، نشان دادن این واقعیت است که عرصه رسانه، عرصه قربانی شدن است نه عرصه تحصیل سود، منافع، قدرت‌یابی و قدرت‌طلبی، قربانی شدن در راه قداست و معنویتی که این شغل مقدس داراست.

ایشان اضافه کرد: به‌طورمعمول، همه فناوری‌ها و داده‌ها با همه ضرورتی که در جامعه دارند، دارای یک چهره عادی و معمولی هستند به این جهت که ما روی هر فناوری و حرفه برای زندگی اجتماعی و هم‌زیستی بشر حساب کرده که بدون آن، زندگی تأمین نمی‌شود، درواقع، تمام حرفه‌ها، فناوری‌ها و هنرمندی‌ها یک ابزار برای تأمین و گذران زندگی انسان‌ها هستند اما سلسله مشاغلی وجود دارند که به‌جز اهمیت داشتن به‌عنوان ضرورت در هم‌زیستی انسان‌ها، از یک قداست و معنویت ارتباط دینی و جریان معنوی برخوردارند.

خبرنگاری یک شغل مقدس است

عضو خبرگان رهبری، خبرنگاری را یک شغل مقدس خواند و عنوان داشت: شغل مقدس خبرنگاری و اطلاع‌رسانی از مشاغلی است که با قداست همراه بوده و حفظ قداست این شغل و عظمت این انجام‌وظیفه در جامعه با عزیزانی است که قصد دارند این شغل را در رهگذر جریان زندگانی خود قرار دهند.

خبرنگاران در صف اول تبیین ارزش‌های دین و نظام قرار دارند

وی با تأکید بر این‌که باید توجه داشت که پاسداری از قداست این شغل، مهم‌تر از نقش‌آفرینی این حرفه در مسیر تأمین معاش است، خاطرنشان کرد: عمده قداست شغل خبرنگاری، در بستر این انقلاب و نظام و ترویج اسلام شکل می‌گیرد؛ شما برادران و خواهران نیز به‌عنوان یک انسان هنرمند، اندیشمند و به‌عنوان یک نخبه ارزشمند که نقش دندانه وصل را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنید، در مسیر ترویج اسلام، توسعه ارزش‌های دین، تبیین مبانی اعتقادی این مکتب، تأمین، توسعه و ترویج ارزش‌ها و اصول انقلاب و نظام، در صف اول نقش‌آفرینی هستید.

جایگاه ترویج دین از رسانه از یک مبلغ بالاتر و مؤثرتر است

آیت‌الله علم‌الهدی با یادآوری این نکته که در تبارهای مختلفی که در کشور و نظام فعالیت دارند، حرفه خبرنگاری و عرصه ارتباطات در ابتدای صف ترویج انقلاب و تحکیم اصول انقلاب قرار دارد، بیان کرد: شاید در کنار تمام گرفتاری‌هایی که برای شما به وجود می‌آید که خاصیت این حرفه است، گاهی اوقات حضور یک خبرنگار در نقش‌آفرینی ارتباطات جامعه دینی با سایر جوامع، از هر مبلغ بنام و رسمی در مقام ترویج اسلام بالاتر و مؤثرتر است.

ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید: «کسانی که رسالت‌های خدایی را تبلیغ می‌کنند و فقط هیبت کبریایی حق در برابر چشمشان هست و از غیر خدا نمی‌ترسند و معتقدند تنها ازنظر حسابگری، این خداست که بر همه حسابگرها و بررسی‌کنندگان برتری دارد، افرادی هستند که قطعاً مؤمن کامل و موردتوجه خداوند هستند»، اظهار کرد: نکته‌ای که در این آیه هست که درواقع تمام جریان حرفه خبرنگاری باید مبتنی بر این نکته باشد، در توجه شعائری این آیه موردتوجه قرار نگرفته است.

ماجرای ایستادگی پیامبر در مقابل جوسازی جامعه

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که این ماجرا در سوره احزاب مربوط به جریان «زینب بنت جهش و زید بن حارصه» است، ادامه داد: پیامبر پسری را که جزء غلامان حضرت خدیجه بود را آزادکرده و به فرزندی برمی‌گزینند، پس از رسیدن این پسر به سن ازدواج، پیامبر دختری اصیل از عشیره بنی‌هاشم را برای این پسر انتخاب کرد که خانواده این دختر با این ازدواج مخالفت کردند.

ایشان افزود: باعلاقه‌ای که دختر به پیامبر داشت و اصرار ورزیدن او به این ازدواج، این ازدواج صورت گرفت و زینب بنت جهش به عقد زید بن حارصه درآمد؛ پس از شروع زندگی، در داخل این زندگی اختلافاتی به وجود آمد و زید بن حارصه و این همسر نتوانستند زندگی خود را ادامه دهند، بعد از آمدن به مدینه و بحرانی که در زندگی به وجود آمد، زید این خانم را طلاق داد و موقعیت و حیثیت این دختر به مخاطره افتاد.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: پیغمبر درصدد برآمدند تا این جریحه ای که بر پیکر شخصیت خانوادگی زینب بنت جهش واردشده بود را جبران کنند و این جبران این بود که او را به عقد خود درآورند؛ این ازدواج بین مسلمانان سروصدا کرد زیرا این حرکت پیامبر در دوران جاهلیت اعراب حرکت ضد ارزش بود.

ایشان ادامه داد: مسلمانان به پیغمبر اعتراض کردند و بعدازآن، آیه نازل شد که «پسرخوانده‌های شما پسر شما نیستند و هر فردی می‌تواند با همسر مطلقه پسرخوانده خود ازدواج کند» که پس‌ازآن، آیه «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا» نازل شد که می‌فرماید: «کسانی که رسالات خدا را تبلیغ می‌کنند و از خدا می‌ترسند، از غیر خدا نمی‌ترسند، خدا برای حسابرسی آنان کافی است»

جایگاه تبلیغ رسالات الله، نترسیدن از فضای موجود است

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که این آیه برای جو شکنی آن روز پیامبر در جامعه نازل شد، خاطرنشان کرد: این آیه در حوزه جو شکنی جامعه بود، یعنی در مقام تبلیغ رسالت خداوند، افراد نباید محکوم جو و فضا شوند، آنجایی که تبلیغ رسالات الله اقتضا می‌کند، باید جو شکن باشد و برخلاف جریان حاکم وظیفه خود را انجام دهند، نه‌تنها در برابر زور و قدرت نمی‌ترسند، در برابر جو و فضای موجود نمی‌ترسند.

مشکل امروز رسانه‌ها، تأثیر گیری از جوسازی‌هاست

ایشان، مشکل امروز رسانه‌های کشور را تأثیر گیری از جوسازی‌ها دانست و گفت: مشکلی که امروز در جامعه داریم این است که در عرصه رسانه، آیا رسانه باید جامعه‌ساز باشد؟ اگر بنا شد رسانه متأثر از عملیات روانی، جوسازی‌ها و فضا آفرینی‌های جامعه شد، ارزش‌ها در این جامعه سقوط می‌کند بنابراین، رسانه باید حاکم بر جو باشد.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که برخی جریان‌های سیاسی مقابل ما از تهمت و بستن افترا ترسی ندارند، خاطرنشان کرد: مشکلی در جامعه امروز ما به‌واسطه برخی جریان‌های سیاسی غیر ارزشی وجود دارد، این است که این جریان‌ها در مقام قدرت‌یابی، مجهز به بی‌دینی و جریان‌های ضد ارزشی هستند، این جریان‌ها در عملیات سیاسی و روانی، از دروغ، تهمت، افترا و نفاق ترسی ندارند و در استهزاء و مسخره کردن جریان‌ها ارزشی فضا خود را ایجاد کرده و جو را به دست می‌گیرند.

فضای رسانه‌های ارزشی از عملیات روانی تأثیر نگیرد

ایشان با هشدار نسبت به این‌که اگر توان رسانه‌های ارزشی از عملیات روانی متأثر شود، جامعه سقوط می‌کند، تصریح کرد: تنها دژ محکمی که در برابر این عملیات روانی وجود دارد، رسانه‌های ارزشی ما است که باید بایستد و این عملیات روانی را خنثی کند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اگر بنا شد این جبهه نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به سپاه دشمن گروید تمام ارزش‌های ما سقوط کرده و این دژ را از دست می‌دهیم.

سنگربان مقابله با جوسازی‌ها، خبرنگاران هستند

ایشان خطاب به خبرنگاران حاضر، گفت: سنگربان این جبهه شما خبرنگاران هستید که خبر را به رشته نظم درمی‌آورید، تیتر ساز و سو تیتر ساز هستید، اگر بنا شد شما به‌عنوان یک سنگر ساز قوی، رسالت خود را به‌خوبی انجام ندهید، ارزش‌ها سقوط می‌کند.

امام‌جمعه مشهد مقدس با طرح این سؤال که آیا این رسانه است خواننده می‌سازد یا خواننده‌ها به رسانه‌ها جهت می‌دهند، عنوان کرد: این مشکل در رسانه‌ها، صداوسیما و روزنامه‌ها شاهد هستیم حرکت ما در عرصه زندگی در هر رشته‌ای، اگر حرکت ابتکاری شد به پیشرفت می‌رسیم اما اگر حرکت انفعالی شد، ما شکست خرده‌ایم.

خبرنگاران متعهد در رسانه باید ابتکار داشته باشند

ایشان افزود: در جبهه جنگ، آنکه تک می‌زند پیش می‌رود اما آنکه پاتک میزند، انفعالی عمل کرده؛ در جریان رسانه نیز اگر تنها پاتک انداز بود، انفعالی برخورد کرده و به‌جایی نمی‌رسد، باید این قداست شغلی را در نظر بگیریم که خبرنگاری، تنها دندانه وصل جریان انقلابی نیست بلکه نیروهای متعهد و خبرنگاران ارزشی هستید که  باید ابتکار داشته باشید.

آیت‌الله علم‌الهدی به صدور مجوز حضور خبرنگاران رسانه‌های بیگانه در کشور اشاره و بیان کرد: در کشور ما عده‌ای خبرنگاران ضد ارزشی حضور دارند که وابسته به رسانه‌های خارجی بوده که اخیراً با مجوزی که وزارت ارشاد به آنان داده، وارد عرصه خبرنگاری این کشور شده‌اند.

مسؤولان با کدام منطق راه ورود رسانه دشمن را باز می‌کنند؟

ایشان ابراز کرد: این‌که آدم دشمن را با تمام تجهیزاتش راه بدهد و بگوید حالا بیا باهم بجنگیم، این با کدام منطق قابل توجیه است؟ ما به رسانه‌های خارجی اجازه دهیم وارد کشور شوند که با این حرکات دنیا ما را به‌عنوان یک کشور دموکراتیک بشناسد؟ ما به‌عنوان آسیب‌دیده‌ترین کشور در برابر تروریسم هستیم اما دشمن دروغ‌گو و ناپاکی که ما را طرفدار تروریسم می‌داند، این‌که ما در کشور را بازکنیم و دشمن دغل را وارد کشور کنیم و هر طور بخواهد از داخل کشور و زندگی ما خبرپراکنی کند و آبروی ما را در دنیا ببرد، او را راه بدهیم که کشور ما را یک کشور دموکراتیک بداند؟

عضو خبرگان رهبری، این حرکت را یک اشتباه غیر عمد دانست و اضافه گرد: این اشتباه مسؤولان قطعاً غیر عمد بوده زیرا اگر این کار را با آگاهی انجام داده باشند، خیانت کرده‌اند؛ مسؤولانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد این حرکت‌های بی‌منطق و بی‌حساب انجام می‌دهند با خودشان چه فکر می‌کنند؟، وقتی در این کشور خبرگزاری «بی‌بی‌سی» و «دویچه وله» آزادند، آنچه بر مغز آنان، فکر و عملکرد آنان حاکم است، بر آنچه بر فکر و مغز و عمل شما خبرنگاران حاکم است، یکی است؟

عدم تأثیر از جوسازی و ارزیابی عملکرد، دو راه حفظ قداست عرصه خبر

ایشان به لزوم حفظ قداست فعالیت‌های خبری اشاره و اظهار کرد: برای حفظ این قداست در مرحله اول باید مراقب بود تا متأثر از عملیات روانی فرصت‌طلبان نشوید و جوی که آنان می‌سازد را خنثی کنید؛ جهت دومی که از این قداست شما پاسداری می‌شود، از، ارزیابی از  کار خود است که کار شما در یک روز و یک هفته، چقدر ارزش‌های اسلام را گسترش داد و توانسته‌اید در محضر امام زمان، حرکتی مثبت انجام دهید.

آیت‌الله علم‌الهدی، صدور مجوز برای خبرنگاران خارجی را یک جنگ «بی مروتانه» توصیف و اظهار کرد: با مجوزهایی که به خبرنگاران وابسته به رسانه‌های خارجی در داخل کشور داده‌اند ، یک جنگ رسانه‌ای بی مروتانه ای را به وجود آوردند، در هیچ کجای دنیا حتی در قرون‌وسطایی چنین وضعی نداشتیم که مردم یک کشور دروازه کشور خود را به روی دشمن باز کنند و بگویند بیا در خاک خودمان با تو بجنگیم.

صدور مجوز برای خبرنگاران خارجی، کاری غیرمنطقی و لایعقل بود

ایشان تصریح کرد: عملی که اخیراً شکل‌گرفته، دقیقاً کار لایعقل و غیرمنطقی است که حتی در قرون‌وسطا هم سابقه نداشته، در دنیای رسانه و دنیای اطلاعاتی که تجهیزات رسانه‌ای آنان با ما می‌جنگد و با ابزار رسانه به سراغ ما آمده، دروازه مملکت را باز کدیم و لشکر دشمن را راه دادیم که بیا در آب‌وخاک خودمان و با ما بجنگ.

امام‌جمعه مشهد مقدس با یادآوری این نکته که مسؤولان افراد متدینی هستند که عمداً این کار را انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: با ورود این خبرنگاران به کشور، خبرنگاران ما چه اندازه بتوانند با آنان در این عرصه هماوردی کنند و چقدر نتوانند و شکست بخورند، مشخص نیست.

ایشان، راه مقابله با این جنگ نابرابر را توسعه ارزش‌ها دانست و گفت: امروز یک هماورد بین شما، رسانه‌های ارزشی، مجاهد و فداکار در راه دین، با لشکر رسانه‌ای دشمن در داخل کشور به وجود آمده و شما عزیزان در نشر مطالب و توسعه ارزش‌ها توجه داشته باشید تا در این هماورد، بر دشمن پیروز شویم و لشکر دشمن را در خاک خودمان دفن کنیم؛ حالا که این ندانم‌کاری را انجام داده‌اند، باید این‌گونه عمل کنیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی