۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

مراسم ختم آیت الله طاهری خرم آبادی

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی از ذخایر برجسته ی مکتب امام(ره) بود.
مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی در عرصه های مختلف نظام از نظر ظاهر بی نام و نشان و بی عنوان و مقام اما از نظر باطن به عنوان عنصری نافذ و موثر در همه ی عرصه های سازندگی نظام و انقلاب و انسان سازی برای نظام و موثر در جریان حوزه  و روحانیت بودند.
مرسم ختم مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی، تهران
آیت الله علم الهدی در مراسم ختم مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی بعد از عرض تسلیت از این واقعه ی جانگداز بیان داشتند: هنگامی که ذات مقدس پروردگار آدم را آفرید به منظور تدوین و برملا سازی شخصیت خاص که این مخلوق تازه در عرصه ی آفرینش دارد با یک منصب و مقام والایی آدم را به بالاترین موجودات آن روز یعنی فرشتگان معرفی کرد."قال انی جاعل فی الارض خلیفه" در مقابل این اعلام پروردگار فرشتگان به صورت اعتراض و استیضاح بر آمدند، آنها چنین می پنداشتند موجودی مرکب از توده ی غرایز و نفسانیات با داشتن توان بالای تصرف در عرصه ی هستی به وسیله ی فکر و اندیشه منشاء مفاسد و خرابی هایی تا مرحله ی انقراض نسل و نابودی در عرصه ی خاک قرار خواهد گرفت.


ایشان با اشاره آیات قرآن در رابطه ی با این موضوع افزودند: ذات مقدس الهی در مقام تبیین خلیفه اللهی به عنوان نقطه ی امتیاز انسان بر فرشته هشدار داد که این خلیفه اللهی برا یاین موجود عنوان بی ملاک و معیاری نیست، اما ملاک هم باید به صورت بصری به شما نمایش داده شود. در مقام تبیین وآموزش سمعی شناخت این ملاک ومعیار برای شما ممکن نیست. در مقام نمایش ملاک و معیار خلیفه اللهی آدم خداوند متعال بعد از اینکه علم اسماء را به آدم آموخت از فرشتگان مطالبه ی انباء به اسماء کرد و فرشتگان پاسخ دادند ما چنین علمی نداریم.
آیت الله علم الهدی در ادامه بیان کردند: آنچه را که فرشتگان به زبان نیاوردند عبارت بود از عدم توجه به ملاک خلیفه اللهی آدم و آنچه که ادعا کردند نظری بود در مقام توجه به واقعیت وجودی نفسانی انسان با توانمندی فکری بشر که مسئله خلیفه اللهی انسان را کتمان کردند و نظرشان شاید این بود که منصب ومقام خلیفه اللهی به موجودی این چنینی دارای ملاک نیست لذا ذات مقدس پروردگار فرمودند "انی اعلم ما تبدون وما کنتم تکتمون"
ایشان خطاب به حاضرین تاکید کردند: آنچه در این آیات به عنوان ملاک و معیار خلیفه اللهی آدم به فرشتگان اعلام می شود مقام انباء آدم است چون هیچ سازندگی به این کیفیت در تمام عرصه ی آفرینش وجود ندارد و خلیفه اللهی بشر نسبت خدا این است که انسان می تواند به عنوان مثل اعلاء پروردگار قدرت سازندگی داشته باشد. سازندگی حتی نسبت به بنی نوع خود که این در توان هیچ موجودی نیست. لذا ملاک اصلی خلیفه اللهی در میان تمام اقشار انسان از آن بخشی از دانشمندان وجود دارد که توان انسان سازی دارند وبه طور مطلق به عنوان خلیفه اللهی انسان قابل صدق است و صرف نظر از کمالات معنوی و روحانی از توان بالای انسان سازی برخوردار باشد.
آیت الله سید احمد علم الهدی با اشاره به رحلت آیت الله طاهری افزودند: خداوند رحمت کند مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی را که در عرصه ی معنویت و ملکات نفسانی به عنوان خلیفه الله با یک امتیازات انسان سازی اسوه و الگو بودند، عالم اندیشمندی که در حوزه های علمیه با قدرت انسان سازیشان شاگردان زبردستی را به جامعه تحویل دادند. ایشان انسانی بودند اندیشمند که در سایه ی همین توانمندی های فقهی و علمی در عرصه ی مبارزات و انقلاب در صف اول مبارزین ممتاز در کنار رهبری و امام از همان ابتدای راه حضور داشتند وبا رشادت هایی که در منبر های پرشور این عالم قبل از پیروزی انقلاب خصوصا در تهران داشتند به عنوان چهره ای مبارز شناخته شده بودند.
 ایشان در ادامه در تشریح شخصیت این عالم فرزانه تاکید کردند: در کنار امتیازات معنوی و روحانی آنچه در این استاد خودنمایی داشت متانت خاص ایشان بود و حرکت عظیم ایشان در عرصه ی انقلاب به عنوان نقطه ی خاص در شخصیت روحانی این عالم تبلور داشت که سبب شده بود در کسوت روحانیت به عنوان الگویی در اخلاق  و رفتار باشند. آیت الله طاهری خرم آبادی از کسانی بودند که جدای از موقعیت ها و عناوین اجتماعی در عرصه ی روحانیت، بدون وابستگی به این محدودیت ها در موثر ترین موقعیت ها انجام وظیفه می کردند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی