۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

صورت دیگر گناه عذاب الهی است

چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۸ ب.ظ

 

خدا انسان را خلق کرده در تنوع خلقت و آفرینش که کمال این مخلوق به دست خودش باشد و اراده در رشد و تعالی داشته باشد

به گزارش سایت alamolhoda.com آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر سوره ی مسد در مهدیه ی مشهد بیان داشت:بحث ما در مورد نکته ای بود که ما در آیه ی (وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطبِ) این (و) را به دو معنا می توانیم بگیریم اول اینکه این (و) عاطفه است و فاعل سیصلی حرف گرفته شده است؛ این تصویر عرصه ی دوزخی ابولهب است که در کنار سوختن او همسرش هیزم بار کرده و طنابش به گردن همسرش است.


دریافت

نکته ی دوم اینکه اگر این واو حالیه باشد دلالت بر این دارد که عذاب خود گناه است و این گناه صورت دیگرش عذاب الهی است. در بحث عذاب خدا سه تصویر از خدا ممکن است؛ اول اینکه خدا قهرمانی است که انسان هایی که قبولش نداشتند را عذاب می کند. تصویر دوم این که خدا مخلوقی خلق کرده که به شرش گیر کرده و از عهده ی آن هم بر نمی آید و عده ای را به نام انبیاء برای کنترل مخلوق فرستاده است. واقعیت این است که خدا انسان را خلق کرده در تنوع خلقت و آفرینش که کمال این مخلوق به دست خودش باشد و اراده در رشد و تعالی داشته باشد و اگر این اراده ی رشد را نداشت نتیجه ی اعمالش آتشی می شود که او را می سوزاند و خاکستر می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی