۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

حفظ قرآن جریانی فراتر از علم و هنر است

پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ق.ظ

 

کسی که حافظ قرآن است حاکمیت قرآن بر دل و زبانش جاری شده و همه روح و عاطفه او را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش سایت alamolhoda.com آیت الله علم الهدی در همایش تجلیل از حافظان کل قرآن کریم با بیان این که شناخت عظمت حفظ قرآن کریم برای ما قابل تأمل است، اظهار داشت: قرآن در دو حوزه احساس و اندیشه اهداف هدایتی خودش را انجام می دهد و عرصه های ارشاد و هدایت انسان در مسیر عبودیت الهی که جاده منحصر به فرد انسانی است با دو بال به بشر قدرت پرواز می دهد.



دریافت

وی ادامه داد: یکی بال اندیشه و فکر و دیگری احساس و عاطفه است که با بال اندیشه می تواند جاده را ببیند و با بال احساس جاده ای را که می بیند به همان طرف حرکت می کند و این درحالی است که وقتی فکر و اندیشه راهرو نبیند انسان به حرکت درآمده به کوه می خورد و در دره سقوط می کند و به مقصد نمی رسد.

آیت‌الله علم الهدی با بیان این که هماهنگی احساس و اندیشه تنها جاده منحصر به فرد تعالی انسان به سوی مقصد کمال خدا گونه است، اظهار داشت: انسان به عنوان خلیفه الله برای این اوج کمال آفریده شده است و امتیاز قرآن به عنوان کتاب هدایت و بینشی نیست بلکه قرآن کتاب حرکت هم هست و عاملی است که انسان را به حرکت وا می دارد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: قرآن در حوزه فعالیتی خودش که همان هدایت و حرکت است از علم و هنر استفاده می کند چرا که علم قرآنی، ابزار نمایش مسیر فکر و اندیشه است و از طرفی هنر قرآن ابزار استخدام احساس در جریان هدایتی می‌باشد که فکر و اندیشه را روشن کرده است.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) در ابتدای بعثت خودشان قبل از این که از ابزار علمی قرآن استفاده کنند از ابزار هنری بهره جستند و خداوند با ابزار هنر، احساسات را در قرآن استخدام می کند و با روشنگری علمی، بینش را در حد بینایی و بصیرت قرار می دهد و پیامبر قبل از این که از ابزار بینش و بصیرت استفاده کند از ابزار هنری قرآن استفاده کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی در توسعه قرآن، توجه به جریان هنری قرآن و پرورش قاریان در عرصه سیاست گذاری و ترویج قرآنی است و این همان روش تبلیغی است که پیامبر اکرم(ص) از همان ابتدای کار  رسالت خودشان عملی کردند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که حفظ قرآن در حوزه هنری، علمی یا بینشی قرار می گیرد، تصریح کرد: در بین همه فعالیت های قرآنی تنها فعالیتی که فقط محدود به حوزه علمی و هنری نمی شود و فراتر از این حوزه ها هم قرار می گیرد همین موضوع حفظ است چرا که در حفظ افراد با قرآن مأنوس می شوند و این نقش قرآن فراتر از همه فعالیت های علمی  است.

امام جمعه مشهد افزود: حفظ قرآن جریانی فراتر از علم و هنر است و کسی که حافظ قرآن است حاکمیت قرآن بر دل و زبانش است و همه روح و عاطفه او را تحت تأثیر قرار می دهد و  نقشی که این فرایند دارد برنامه های علمی و هنری قرآنی ندارند.

وی در ادامه با توصیه به حافظان قرآن کریم تصریح کرد: شما در همه حال هدایت های قرآنی شامل حالتان می شود و در عین حال نباید فقط به حفظ اکتفا کنید و بایستی از سرمایه حفظ در امور رفتاری خودتان بهره جویید چرا که این تمرین برای شما ارزشمند است و در همه حال مخاطب قرآن قرار می گیرید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی