۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

دهه کرامت بهترین ابزار جهانی‌سازی اسلام است

يكشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ

 

جهانی‌سازی معارف دینی بهترین ابزار برای جهانی‌سازی اسلام است که به این وسیله زمینه برای ظهور امام زمان(عج) نیز فراهم می‌شود.

به گزارش سایت alamolhoda.com آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی

جشن‌های دهه کرامت کشور که در محل دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تأسیس دهه کرامت یکی از ابتکارات بسیار ارزنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: جهانی‌سازی معارف دینی بهترین ابزار برای جهانی‌سازی اسلام است که به این وسیله زمینه برای ظهور امام زمان(عج) نیز فراهم می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اهمیت دهه کرامت یک واقعیت مورد اذعان همگان است، خاطرنشان کرد: ما در عرصه فرهنگ‌سازی نسبت به همه مکتب‌های دنیا در جایگاه برتری قرار داریم، یعنی هیچ مکتب، جریان و قدرت فرهنگی در جامعه بشری به مکتب اسلام نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: ما در عرصه فرهنگ‌سازی تنها از طریق توجیه، آموزش یا تبیین عقلانی ورود پیدا نمی‌کنیم، بلکه یک پرورش عاطفی را به‌عنوان پشتوانه و زیربنای مسائل فرهنگی داریم که از آن به‌عنوان سرمایه و ابزار بهره می‌بریم.

آیت‌اللهعلم‌الهدی تأکید کرد: در گذشته این جزء سنت ما بود که وقتی فردی در خصوص مسائل دینی به سخنرانی می‌پرداخت، پس از اتمام صحبت‌های خود روضه اهل بیت(ع) را می‌خواند که اکنون نیز این سنت متداول است، همچنین کسانی که بنیانگذار این سنت بوده از افراد متفکر و دانشمندی بودند که در حوزه مباحث علمی و دینی از سرشناسان به شمار می‌رفتند.

وی افزود: خواندن روضه پس از بیان معارف دینی به نوعی یک ضامن عاطفی برای اثربخشی معارف دینی است.

آیت‌اللهعلم‌الهدی در ادامه با بیان اینکه بنیاد ملی امام رضا(ع) توسعه معارف رضوی را در ابعاد مختلف با جدیت دنبال می‌کند، تأکید کرد: نکته قابل توجه اینجاست که باید نوع پیوند دادن معارف فکری و عقلانی ولایت با هیجان و گرایش مردم نسبت به اهل بیت(ع) مشخص شود که این مهم باید در قالب یک بحث مطالعاتی در دستور کار بنیاد امام رضا(ع) قرار گیرد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام رضا(ع) بخش عظیمی از دین‌مداری جامعه ما را مدیریت می‌کند، تأکید کرد: اگر این موضوع را در بحث فعالیت‌های فرهنگ‌سازی به‌عنوان محور قرار دهیم، در انجام تمامی امور فرهنگی موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: دهه کرامت باید به‌عنوان یک نماد هیجان اجتماعی در همه زمینه‌ها مطرح شود که به عقیده بنده تحقق این مهم در گرو پررنگ‌تر شدن نقش تشکل‌های اجتماعی در امر اجرای برنامه‌های دهه کرامت است.  

وی اضافه کرد:‌ در سراسر کشور 87 نهاد فرهنگی وجود دارد که در عرصه‌های مختلف به وظیفه خود عمل می‌کنند، اما نکته قابل توجه ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم نهادها و تشکل‌های مردمی فرهنگی است.

آیت‌اللهعلم‌الهدی بر ضرورت ارزیابی برنامه‌های اجرایی در دهه کرامت تأکید کرد و گفت:‌ تشکیل یک ستاد نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرایی در دهه کرامت بسیار ضروری است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اقدام شود.

وی ابراز کرد: بنیاد ملی امام رضا(ع) می‌تواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگی کارنامه فعالیت‌های دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی فعال در دهه کرامت را تهیه کند تا میزان اثربخشی و تأثیرگذاری این برنامه‌های فرهنگی مشخص شود که البته این اقدام شناسایی نقاط ضعف و ارتقاء کیفیت برنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی