۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت

خطبه دوم نماز جمعه ـ فردا نگویید رهبر که بوده و همه کارها را در حضور رهبر انجام داده اند، رهبر بالاتر است یا پیغمبر؟ با حضور پیغمبر و امیرالمؤمنین در جنگ اُحد، این بلا بر سر اسلام آمد؛ آیا می‌توان گفت پیغمبر در جنگ احد مقصر بود؟ 

خطبه دوم، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 21 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی، ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته 9 مرداد مشهد مقدس با اشاره به مصادف شدن امروز با سالروز وقوع جنگ اُحد، گفت: امروز مصادف است با سالگرد برگزاری جنگ اُحد در سال دوم یا سوم هجرت پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه)؛ جنگ اُحد برای ما یک تجربه راهبردی دارد و تجربه راهبردی جنگ اُحد برای ما، «از پشت خنجر خوردن» است، این تجربه راهبردی در رکاب پیغمبر بوده که از پشت مسلمان‌ها خنجر خورده‌اند.

کفار قریش در یورش‌های اولیه با تجربه‌ای که از جنگ بدر داشتند، پا به هزیمت گذاشتند، فرار کردند، آن‌ها شکست خوردند؛ مسلمان‌ها نیز مشغول جمع‌آوری غنائم شدند. پیغمبر اکرم قبلاً در دماغه کوه اُحد یک عده را تحت سرپرستی عبدالله به‌عنوان دیده‌بان و محافظ قرار داده بودند و تأکید کرده بودند در هیچ شرایطی، شما این سنگر دیده‌بانی را از دست ندهید، بر فرضی هم که جنگ تمام شد، غنائم شروع کردند جمع‌کردن، سهم شما از غنائم محفوظ است، ازاینجا تکان نخورید.

نافرمانی دیده‌بانان عامل شکست مسلمانان در جنگ اُحد

وقتی لشکر قریش شکست خورد و مسلمانان مشغول جمع‌آوری غنائم شدند، عده‌ای از دیده‌بانان گفتند جنگ تمام‌شده، ما نیز برویم غنائم جمع کنیم، هرچه فرمانده گفت تأکید پیامبر بوده ما اینجا را رها نکنیم، این سنگر را خالی نگذاریم، باید بایستیم تا کفار کاملاً ریشه‌کن شوند و ازاینجا بروند و بعد ببینیم پیغمبر در تقسیم غنائم، سهم ما را حفظ می‌کنند.

هرچه فرمانده گفت، آنان قبول نکردند، آمدند سنگر را تخلیه کردند، این آقای فرمانده ماند به چهار نفر یا پنج نفر؛ لشکر خالد بن ولید که از پشت چنین فرصتی را رصد می‌کرد، حمله کردند، این چهار پنج نفر مقاومت کردند و شهید شدند، مسلمانان نیز درحالی‌که مشغول جمع غنائم بودند، یک‌مرتبه خودشان را در محاصره دشمن دیدند، لشکر پرچم افتاده به زمین قریش را یک نفر بلند کرد، فراری‌های قریش هم برگشتند، مسلمانان در محاصره واقع شدند، عده‌ای به شهادت رسیدند، عده‌ای فرار کردند، پیغمبر و امیرالمؤمنین تنها وسط سه هزار دشمن، در محاصره سه هزار دشمن ماندن.

در این قضیه، ضایعات بزرگی به مسلمانان واقع شد، آسیب شدید مسلمانان دیدند و از همه آسیب‌ها بالاتر، این‌که یک عزیزی را اسلام از دست داد که تکیه‌گاه رسول‌الله از اول دعوت بود، حضرت حمزه سیدالشهدا و ضایعه شهادت حضرت حمزه آنقدر سنگین بود که وقتی پیغمبر اکرم در میدان با جسد شهید حمزه روبرو شد، با صدای بلند پیغمبر اکرم گریه می‌کرد، بدن حمزه را در حال مثله که می‌دید.

به پیغمبر خبر دادند یا رسول الله، خواهر حمزه صفیه، عمه شما دارد به میدان جنگ می‌رود، پیغمبر نگاه کردند، قلب حضرت حمزه شکافته شده، صورت حضرت حمزه مثله شده، ابای خود را از روی دوش برداشتند، روی بدن حمزه انداختند، اخر خواهر طاقت ندارد بدن تکه‌تکه برادر را ببیند.

قد جناب حمزه بلند بود، ابای حضرت کوتاه بود، پای حمزه از ابا بیرون مانده بود، پیغمبر دستور دادند مقداری خاشاک تهیه کردند که و پاهای برهنه حمزه را پوشاندند، چشم خواهر بر بدن برهنه برادر نیفتد، یا رسول الله، این مرد و زن دارند گریه می‌کنند، می‌گویند شما راضی نشدید بدن پاره‌پاره حمزه را خواهرش صفیه ببیند، شاید رمز این‌که زینب آمد به گودی قتله گاه، پیغمبر را صدا زد «یا جدا، یا رسول الله...» یکی از عللش این باشد یا رسول‌الله تو حاضر نشدی حتی پای‌برهنه بدن حمزه را خواهر ببیند، نگاه کن ببین من هم یک خواهرم، این هم بدن پاره‌پاره سربریده برادرم روی دست من است.

منفعت‌طلبی دیده‌بانان باعث شکست اسلام شد

این ضایعه برای مسلمانان خیلی شدید بود و این ضایعه خیلی سنگین بود و ضایعات سنگین دیگری و چرا این بلا بر سر مسلمانان آمد؟ این‌یک تجربه راهبردی است، چرا از پشت خنجر خوردیم و چرا پیغمبر و مسلمانان از پشت خنجر خوردند؟ علتش، منفعت‌طلبی جریان دیده‌بانی بود؛ دیده‌بان‌ها منفعت‌طلب شدند، دیده‌بان‌ها آن لحظه را دیدند که آنان مشکل اقتصادی خود را حل کنند، غنائم را جمع کنند، حساب نکردند اگر الآن به جمع غنائم و مسائل اقتصادی و پر کردن خلأ اقتصادی دچار شدند، بر سر اسلام و مسلمین چه خواهد آمد، این را فکر نکردند.

خطر امروز ما، خطر منفعت‌طلبی دیده‌بانان است

اشکال در دیده‌بان‌ها بود، ضعف دیده‌بانی و منفعت‌طلبی دیده بانی، دقیقاً موقعیت امروز کشور و جامعه دینی ما، موقعیت همین تجربه راهبردی جنگ اُحد است؛ یعنی الآن ما دیده‌بان‌های نظام ما، عوامل اجرایی ما، مجلس نمایندگان ما، این‌هایی که دیده‌بان نظام‌اند، مصالح نظام را دیده‌بانی می‌کنند،این‌ها یک‌مرتبه حواسشان پرت جمع غنائم بشود، حواسشان پرت مسائل اقتصادی بشود، دیده‌بانی خودشان را از نظر مصالح اسلام و مسلمین از دست بدهند، این خطر امروز ماست.

این‌که ما ببینیم آقا به‌مجرد این‌که یک توافقی امضا شد، حالا هر جور مجلس دارد رسیدگی می‌کند، آنی که مهم است، این است که یک‌مرتبه دروازه کشور را باز کنند، یک عده آدم‌های جنایتکار دزد غلته بان آدم کش راهزن که صدها نمونه از جنایت و خنجر از پشت زدن این‌ها در تاریخ 37 ساله انقلاب و نظام ما دیده‌ایم و معاینه کردیم، این‌ها برایشان فرش قرمز پهن شود وارد شوند.

فابیوس کسی است که نسل بیماران هموفیلی را به ایدز و هپاتیت مبتلا کرد

این به‌مراتب کار بدتری است که آن دیده‌بان‌ها بر سر پیامبر درآوردند، این درست است؟ وزیر خارجه فرانسه کسی است که خیلی علنی و روشن، 30 سال پیش خون‌های آلوده را برای بیماران هموفیلی وارد این کشور کردند، این خون‌های آلوده مبتلا به ویروس اچ.آی. وی بود و در نتیجه ابتلای این بیماران، خود آنان، نسلشان و بچه‌هایشان دچار هپاتیت و ایدز شدند در این کشور و بعد هم مشخص شد این کار به دست آقای فابیوس بوده.

کسی که امروز برایش فرش قرمز پهن کردند، در مذاکرات نماینده اسرائیل بود

اول گفتند این کار ما نبوده، کار دوتا کارمند بوده که در سال 1990، یعنی درست 5 سال بعد اسنادی منتشر شد که معلوم شد همه‌کاره همین آقا بوده، همین آقایی که امروز آمده و برای او فرش قرمز پهن کردند، در مذاکره رییس‌جمهور فرانسه صریحاً اعلام کرد این آقای فابیوس فقط نماینده فرانسه نیست، این نماینده و حافظ منافع اسرائیل در تیم مذاکره‌کننده است. این را خود اولاند گفت.

این آقایی که در ژنو 5 وقتی نتانیاهو گفت مذاکرات باید به هم بخورد، این قیام کرد، قهر کرد و رفت و مذاکرات را متوقف کرد در این وضعیت رفت و مذاکرات را متوقف کرد در ژنو 5؛ فرانسه‌ای که در این مملکت با مسئله تحریم، روابط اقتصادی در جریان صنعت موتوری را به هم زد و موتورهای ناقص بسیار بی‌کیفیت در کف دست این مردم گذاشت که انفجار پژوهای همکار با فرانسه در اتوبان‌های تهران، چقدر انسان‌ها را خاکستر کرد، این کارش در صنعت خودروسازی بود.

در مسئله صنعت نفت، این‌ها در دو سه دولت قبل، شرکت توتال فرانسه آمد، وزارت دادگستری آمریکا بیانیه صادر کرد که شرکت توتال فرانسه، 60 میلیون دلار به مسؤولین ایرانی رشوه داده و پرونده آن الان موجود است؛ مردم ما، مردم بصیرند، مردم هوشیارند، مردم بینایند، مردم می‌بینند فرانسه‌ای که شرکت توتالش می‌آید و 60 میلیون دلار رشوه می‌دهد که الآن پرونده‌اش مطرح است، فرانسه‌ای که می‌آید در صنایع خودروسازی این‌جور دست ما را در حنا می‌گذارد و نتیجه‌اش می‌شود خودروهای ناقص، آتش گرفتن و منفجرشدن وسط اتوبان‌هاست.

فرانسه‌ای که به‌عنوان نماینده اسرائیل در تیم مذاکرات، همین آقای وزیر خارجه‌اش شرکت کرده، فرانسه‌ای که 30 سال پیش خون‌آلوده وارد می‌کند و بعد نسل ما را دچار هپاتیت و ایدز می‌کند، این فرانسه بیاید، همه را نادیده بگیرند، در مملکت را باز کنند، وارد بشود، بازار ایران را تصرف کند، تازه وعده داده در سپتامبر، 80 کارشناس و بازرگان اقتصادی مخصوصاً در قسمت انرژی و نفت، وارد خواهد شد.

نکند برخی در موقعیت دیده‌بانی به فکر جمع‌کردن غنائم باشد

این مردم بصیرند، بینایند، ما کسی را متهم نمی‌کنیم، ما بنده خدایی را تهمت نمی‌زنیم اما ممکن است این سوءظن برای مردم حادث شود که نکند دوباره مسئله این 60 میلیون دلار رشوه مطرح شود و با توجه به سابقه‌ای که این‌ها در فساد و ارتشاء در این کشور داشتند، نکند کسانی در این کشور در گوشه و کنار چشم دوخته‌اند مثل دیده‌بان‌های جنگ اُحد که غنائم را جمع کنند، این‌ها بخواهند از این موقعیت برای خودشان جمع غنائم کنند و دیده‌بانی نظام و مصالح را از دست بدهند.

مسؤولان توجه کنند که غرب به دنبال وابسته کردن اقتصاد کشور است

این‌ها واقعیت‌هایی است که برادران مسؤول، سیاستگزاران، سیاستمداران، شما که متدینید، شما که معتقدید، شما که دلسوزید، باید توجه داشته باشید این مردم چشمشان به رهبر است، آمدن اروپایی‌های دزد دغل غلته بانی که قرن‌ها سابقه دزدی در بلاد اسلامی دارند، این ها بیایند در این مملکت در اقتصاد کلان کشور اگر بخواهند هم کاری بکنند، جز این که اقتصاد ما را وابسته کنند و وسط کار بگذارند و اقتصاد ما را ساقط کنند، در اقتصاد خرد اگر بخواهند مداخله کنند، جز این که بازار کشور را بازار کالای خارجی قرار دهند، این مردم چشم دارند، بصیرت دارند و می‌بینند این با طرح اقتصاد مقاومتی رهبر نمی‌سازد، این ضد طرح اقتصاد مقاومتی است، مردم این را حالی شان می‌شود.

امروز دشمن شعار ما را تنها یک حرف می‌داند

برادران و خواهران، متأسفانه امروز دشمن به ما طمع ورزیده است، جوری به ما طمع ورزیده که ما فکرش را هم نمی‌کردیم؛ وزیر خارجه آمریکا وقتی در جلسه کنگره شرکت کرده برای تحلیل توافق وین، یکی از نمایندگان کنگره گفته شما چطور با ایران دارید مذاکره می‌کنید و توافق امضا می‌کنید؟ این ها هنوز دارند می‌گویند مرگ بر آمریکا، این ها مرده ما را می‌خواهند، مردن ما را می‌خواهند، نابودی ما را می‌خواهند، چطور با این ها مذاکره می‌کنید؟

آقای کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اینها شعار می‌دهند، عملشان چیز دیگر است؛ یعنی دشمن تا اینجا به ما طمع ورزیده که ما فقط شعار می‌دهیم، یعنی جور دیگر این ها می‌توانند با ما عمل کنند، این را خود کری در چند روز پیش گفت؛ یعنی خطری که الان ما داریم فکر می‌کنیم متوجه ما هست، کمتر از خطر جنگ اُحد است که بر پیغمبر اسلام وارد شد از طریق دیده بانی؟ آیا از طریق دیده‌بانی نظام ما واقعاً خطر کمتر از این است و کمتر از این ما احساس خطر می‌کنیم؟

مردم با بصیرت و بینایی خود باید مشکلات را حل کنند

فردا نگویید رهبر که بوده، همه کار را کردند در حضور رهبر؛ رهبر بالاتر است یا پیغمبر؟ رهبر ما عزیزی از عزیزان پیغمبر است، دردانه‌ای از دردانه‌های رسول الله است، شاگردی از شاگردان مکتب ولایت پیغمبر و اهل بیت پیغمبر است، با حضور خود پیغمبر و با حضور امیرالمؤمنین در جنگ اُحد این بلا بر سر اسلام آمد. آیا می‌توان گفت پیغمبر در جنگ احد مقصر بود؟ در حضور پیغمبر که بود، چه‌کار دارید به بقیه؟ الان هم دقیقاً همان مسئله است.

امیدواریم که بصیرت مردم ما، 37 سال حلال همه بحران‌ها و مشکلات و خطرات در این کشور بوده است، امروز هم بعد از عنایت پروردگار و امداد غیبی بقیة‌الله، تکیه رهبری به این بصیرت و بیداری مردم هست و بصیرت مردم، تکیه‌گاه رهبر، اسلام و نظام در این موقعیت است که ان شاالله، بصیرت و بینایی شما همه مشکلات را حل کند.

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 14 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی