۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

ماه رمضان باعث تمایز مسلمانان با پیروان دیگر ادیان شده است/ رمضان، ماه ولایت و دلدادگی به خدا بود

خوشحالیم، بدون این‌که خسته و کسل شویم از تو جدا می‌شویم، تو برای ما ماه علی بودی و بوی علی می‌دهی، ما در این شب‌ها دست علی را گرفتیم و علی ما را باخدا آشنا کرد، ماه ولایت، عشق و دلدادگی بودی.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 18 دقیقه 3 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 26 تیرماه با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان و در آخرین جمعه این ماه، گفت: روز آخر ماه مبارک رمضان است و روز وداع و خداحافظی با توده‌ای از برکات، رحمت و مغفرت الهی که در این ماه به ما ارزانی داشته شده بود.

ایشان بابیان این‌که امام سجاد (علیه‌السلام) به مناسبت پایان ماه رمضان، دعای وداعی دارند، ادامه داد: وجود اقدس امام سجاد (علیه‌السلام) دعایی به مناسبت وداع آخر ماه رمضان دارند، در مقام تبیین خصوصیت امروز، فرازهایی را از این دعا به محضر مقدس شما برادران و خواهران عرضه می‌دارم؛ در یک فراز از دعا، امام سجاد، موقعیت ماه رمضان را تبیین می‌کنند.

امام‌جمعه مشهد مقدس؛ ماه رمضان را به نورگیری در زندگی تیره انسان تعبیر و اظهار کرد: این ماه درواقع یک نفس‌کشی در عمر یک‌ساله ما بود، زندگی انسان مثل دریای قیر است، انسان در ظلمت زندگی که قرار می‌گیرد، بعد مدتی که چشم با تاریکی عادت کرد، اطراف خودش را خواهد دید اما تصویر کنید که در یک استخر قیر قرار بگیرد، چقدر می‌تواند اطراف خودش را ببیند.

ایشان عنوان کرد: انسان به‌هیچ‌وجه از اطراف خودش خبر ندارد، آیا یک دقیقه دیگر عمر برای شما قابل پیش‌بینی است؟ در این دریای قیر، یک نفس‌کش‌هایی است، یک نورگیرهایی وجود دارد؛ پیغمبر اکرم از این نورگیرها تعبیر به «نفحه» می‌کنند « اِنَّ لِرَبِّکُمْ فی اَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٍ اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها»، خداوند برای زندگی ما نفس‌کش‌ها و نورگیرهایی قرار داده است، مراقب باشید این نورگیرهایی که می‌گذرد در رهگذر عمر را از دست ندهید؛ یکی از این نورگیرها، ماه مبارک رمضان در هر سال است.

عضو خبرگان رهبری در بیان دعای امام سجاد (علیه‌السلام)، گفت: ایشان به درگاه خدا عرضه می‌دارند: «اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ جَعَلْتَ مِنْ صَفَایَا تِلْکَ الْوَظَائِفِ، وَ خَصَائِصِ تِلْکَ الْفُرُوضِ شَهْرَ رَمَضَانَ الَّذِی اخْتَصَصْتَهُ مِنْ سَائِرِ الشُّهُورِ، وَ تَخَیَّرْتَهُ مِنْ جَمِیعِ الْأَزْمِنَةِ وَ الدُّهُورِ، وَ آثَرْتَهُ عَلَى کُلِّ أَوْقَاتِ السَّنَةِ...»، «خدایا، یکی از این ویژگی‌ها و نفحه‌هایی که برای ما قراردادی، ماه رمضان است، ماه رمضانی که در بین همه ماه‌ها به‌عنوان ماه ویژه قرار دادی و از تمام زمان‌ها و روزگارها این ماه را اختیار کردی، یعنی در زندگی یک انسان اگر همه زمان‌ها را روی‌هم انباشته کنیم، به‌اندازه یک ماه رمضان نمی‌رسد».

ماه رمضان باعث تمایز مسلمانان با پیروان دیگر ادیان شده است

ایشان ادامه داد: در اینجا این ماه باعث شده که ما مسلمانان در بین همه ملل و مذاهب دنیا امتیاز داشته باشیم، ما ماه رمضان داریم اما پیروان دیر ادیان ماه رمضان ندارند لذا امام سجاد می‌فرمایند: «ثم اثرتنا به علی سائر الامم»، خدایا به‌وسیله این ماه رمضان، ما را بر همه امت‌ها ترجیح دادی، «و اصطفیتنا بفضله دون اهل الملل» در مقابل همه اهل ملت‌ها مرا به‌عنوان امت برتر انتخاب کردی، «فصمنا بامرک نهاره، و قمنا بعونک لیله»، خدایا در این روزها ما را گرسنه و تشنه خواستی، خدایا به عشق تو گرسنه و تشنه بودیم، شب‌های این ماه رمضان ما را کمک کردی در خانه‌ات آمدیم، عشق و دلدادگی خود را به تو عرضه داشتیم، «متعرضین بصیامه و قیامه لما عرضتنا له من رحمتک»، خدایا آن رحمت واسعه‌ای که به ما عرضه داشتی، ما نیز توانستیم از این رحمت استفاده کنیم، «و تسببنا الیه من مثوبتک»، هرچه خواستی به ما بدهی، با ما مفت حساب کردی، خواب و نفس کشیدن ما را نیز حساب کردی.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: «و أنت الملئ بما رغب فیه الیک»، خدایا چند خصوصیت برای ما در این ماه گذاشتی، هرچه در عرصه بندگی می‌خواستیم به ما دادی، «الجواد بما سئلت من فضلک»، هرچه خواستیم از فضل خود به ما ارزانی داشتی، «» هرچه ما از تو دور بودیم و فاصله داشتیم اما در این ماه هرچه خواستیم به تو نزدیک شویم، تو اجازه دادی و ما به تو نزدیک شدیم.

ایشان به بیان آورده‌های این ماه برای زندگی انسان پرداخت و عنوان داشت: امروز، روزی است که ما از چنین ماهی دور می‌شویم و این ماه را از دست می‌دهیم؛ «خداحافظ ماه رمضان، چه همسایه‌ای بودی، در این ماه جلوی گناه ما را گرفتی تا بین ما و خدا به هم نخورد، خداحافظ ای ماه رمضان، ما را یاری کردی در مقابل شیطان به ما کمک کردی، یک همراه و رفیق در این ماه بودی که راه‌های احسان خدا را برای ما گشودی، خداحافظ ماه رمضان، چقدر در این ماه از بندگان خدا را از آتش جهنم جدا کردی، چه مفت ما را خوشبخت کردی در این ماه رمضان که ما حرمت تو را نگه داشتیم.

رمضان، ماه ولایت و دلدادگی به خدا بود

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: ما چه بودیم، وارد ماه رمضان شدیم، امروز روز آخر ماه رمضان چه هستیم، با یک دنیای گناه وارد ماه رمضان شدیم، چقدر امروز سبک و پاکیم و احساس نزدیکی به خدا پیدا کردیم؟ به درگاه پروردگار عرضه می‌دارد خداحافظ ای ماه رمضان، چقدر برکاتت را وسیله پذیرایی ما قراردادی، روزی که وارد ماه شدیم آلوده و روسیاه بودیم، الآن که از این ماه بیرون می‌رویم، پاک و روسپیدیم و آبرومند در درگاه خدا هستیم.

ایشان، ماه رمضان را ماه ولایت خواند و گفت: اگر از تو خداحافظی می‌کنیم، از تو خسته نشدیم، از روی خستگی از تو خداحافظی نمی‌کنیم، 30 روز روزه گرفتیم اما از روزه گرفتن به تنگ نیامدیم، از گرسنگی و تشنگی ماه رمضان خسته نشده و خوشحالیم، بدون این‌که خسته و کسل شویم از تو جدا می‌شویم، تو برای ما ماه علی بودی و بوی علی می‌دهی، ما در این شب‌ها دست علی را گرفتیم و علی ما را باخدا آشنا کرد، ماه ولایت، عشق و دلدادگی بودی.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی