۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

کسانی که چشمشان به قدرت دیگران است و ولایت را رها می‌کنند، منطق پسر نوح دارند

کسانی که چشمشان را به آن‌طرف آب دوخته‌اند و نظر به‌جای دیگری دارند و قدرت دیگران در چشمشان جلوه کرده، منطقشان منطق پیر نوح است.

خطبه اول، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 17 دقیقه 21 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته 19 تیرماه، بابیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه عبادت الله است، گفت: تا دیشب شب‌های قدر را در دلدادگی ذات مقدس حق به سر بردید، امروز اولین ورز بعد از لیالی قدر شاید روز اول تشکیل پرونده برای ما هست.

ایشان، بهار عبادت را در اطلاعت از خدا دانست و ادامه داد: آنچه مسلم است، پرونده ما دیشب خاتمه پیدا کرد و امروز روز اولی است که برای ما پرونده تشکیل داده‌شده است؛ ماه مبارک رمضان را بهار عبادت می‌گویند اما مهم این است که این بهار عبادت در اطاعت خدا و حق است.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به این‌که 23 روز تمرین اطاعت از خدا را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: تا به امروز، 23 روز تمرین کردیم، خدا می‌خواهد گرسنه باشیم، گرسنه بودیم؛ خدا خواست تشنه باشیم، تشنه بودیم؛ خدا می‌خواهد از لذات و امیال دست بکشیم، دست کشیدیم، ذات مقدس پروردگار به حجم اعمال ما نگاه نمی‌کند، نظر او در فرمان‌برداری خداست که بر زندگانی ما درنتیجه یک ماه روزه حاکم بشود، وابستگی ما نیز به همین است.

ایشان عنوان کرد: وجود مقدس امام باقر (ع) در حدیثی می‌فرماید: «صدها، هزاران و میلیون‌ها عبادت من را به خدا نزدیک نمی‌کند، آنچه مرا به خدا نزدیک می‌کند، آن است که آنچه خدا می‌خواهد، همان باشم» امام فرمودند «جابر، بدان تبرئه شدن از آتش معنا پیدا نمی‌کند، هیچ‌کس بر خدا حجت ندارد، تنها حجت بشر، خداوند است، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من علی و محمد و فاطمه را دوست داشتم، هدایت می‌شوم، آنکه دوست خداست، هدایت می‌شود».

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که خداوند می‌فرماید کسی که معصیت ما می‌کند، دشمن ماست، خاطرنشان کرد: امام باقر در ادامه این حدیث می‌فرمایند هدایت خداوند فقط به اطاعت پروردگار و پرهیزگاری می‌رسد.

ایشان با اشاره به ماجرای پسر حضرت نوح و خروج او از دایره اهلیت نبوی، تصریح کرد: خدا نکند ما در زندگی خود منطق پسر نوح پیدا کنیم، خیال کنیم غیر از ولایت پناه گاهی هست، کسانی که چشمشان را به آن‌طرف آب دوخته‌اند و نظر به‌جای دیگری دارند و قدرت دیگران در چشمشان جلوه کرده، منطقشان منطق پیر نوح است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در آن شرایط که آب بالا گرفت و پسر نوح در محاصره آب بود، نوح به خدا گفت «خدایا، تو گفتی هر که از اهل من باشد در امان است، این پسر از خون من است، از اهل من است، دارد در دل این امواج هلاک می‌شود»، ندا رسید «انهو لیس اهلک».

ایشان اضافه کرد: در تفسیر این کلمه، امام رضا (علیه‌السلام) به ابن بشاع گفتند: «پسر نوح، بچه نوح بود اما وقتی معصیت کرد، خدا رابطه بین پدر و پسری را برهم زد؛ هرچه به ما نزدیک‌تر باشی از رابطه پدر و پسری که بیشتر نیست، هرگاه بنا شد معصیت کنی، می‌گویند او با ما ارتباطی ندارد».

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان یادآور شد: تا دیشب نامه عملتان پاک شد، امروز روز شروع برنامه است، امروز روز آغاز پرونده است، حساب کن از امروز قرار است باخدا چه باشی؟ خدا از تو سرمایه‌گذاری و کار سخت نمی‌خواهد، خدا می‌خواهد بنده و مطیعش باشی، هرچه گفت، به‌غیراز آن دل نده.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی